anna_rispan
Hejsan!

Samlar du, eller någon du känner? Jag samlar på Kitty, Lotta och Fem-böcker. Har precis börjat en blogg om Kitty-böcker. Det är kul att lära sig nya saker, men oj vad krångligt det känns ibland. När förklaringarna står på engelska....

Kika på Kitty Drew bloggen här om ni vill.

P.S Nu börjar det bli riktigt vårigt ute, har sett tussilago ute. Och nästa helg blir det nog upp med dahliaknölarna. Hoppas att de överlevt! D.S
ingrid fuxwall
Själv samlar jag inte på men har en förskräckligt massa, kvar sedan jag själv var barn och sedan från mina barn.

ingrid
gammelnalle
Känner tokiga människor som samlar på stämplade frimärken...


sicket trams.... de kan man ju inte använda....



smile.gif smile.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-04-2006, 19:01)
Själv samlar jag inte på men har en förskräckligt massa

Vi har försökt lämna några kassar på loppis... Barnen verkar inte intresserade.
ingrid fuxwall
CITAT (Hannele @ 16-04-2006, 20:23)
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-04-2006, 19:01)
Själv samlar jag inte på men har en förskräckligt massa

Vi har försökt lämna några kassar på loppis... Barnen verkar inte intresserade.

Tyvärr är det nog så att böcker inte är något att ha längre - allt finns ju på DVD och varför då läsa några 100 sidor när man kan ligga i soffan och titta på samma gång som man gör något annat.

ingrid
zaaritha
Walther Farley´s böcker om hästar!
Limeblossom
Windy böckerna!
Pirum
Har en del gamla böcker, Wahlströms eller vad de heter, men slogs redan som tonåring av hur ojämnt skrivna de var. Vissa författare var bra, andra dåliga. Snackar här alltså om serier där flera olika författare var inblandade, exv Tre Deckare eller vad de kallades. Jag har egentligen aldrig tyckt om böcker i långa serier, men försökte köpa på mig alla Tre Deckare och även en hel del Bröderna Hardy, även om jag nog tröttnade på dem rätt fort.

Femböckerna var iaf rätt ok skrivna, och är ett lysande exempel på böcker som nog inte går att filmatisera/TV-serie på ett bra sätt. Dessutom befarar jag att de känns fasligt omoderna för dagens barn.

Sagor och klassiker är kanske mer tidlösa. Innan jag gick ur högstadiet hade jag länsat vårt bibliotek på Agatha Christie-böcker, Jules Verne och Sherlock Holmes-historier smile.gif

Angående DVD etc, ja, jag tror att böcker såklart "drabbas" av konkurrens från andra medier, precis som musik, tidningar också "drabbas". Men, bokbranschen har såvitt jag begriper gått rätt bra på senare tid. Och talböcker blir ju vanligare och vanligare. Praktiskt att kunna få plats med en hel bok på CD i talform (i mp3-format).
anna_rispan
Jag fastnade också i deckarhyllan i högstadieåldern. Var rätt ofta på bibblan o lånade många i taget. Alla Sherlock Holmes och Bo Baldersson tex.
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 17-04-2006, 18:06)
Var rätt ofta på bibblan o lånade många i taget. Alla Sherlock Holmes och Bo Baldersson tex.

Dagens Göteborgs-Posten har idag en trevlig artikel om Sherlock Holmes-museet vid Baker Street 221 b.

Anna, du har inte sett, när du letar bland böcker, Daphne du Mauriers Rebecka?
Den skulle jag vilja ha.
krellus
Samlar och samlar... jag har fortfarande kvar FEM böckerna samt Bröderna Hardy.
anna_rispan
CITAT (Hannele @ 18-04-2006, 13:41)
Anna, du har inte sett, när du letar bland böcker, Daphne du Mauriers Rebecka?
Den skulle jag vilja ha.

Nej jag tror inte det. Är det en ungdomsbok? Vet du hur den ser ut? Vilket förlag, storlek o så, så håller jag gärna utkik. Att jag undrar om storlek o så är att jag scannar av efter "rätt" storlek när jag letar efter något, jag står inte o lusläser alla ryggar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon