Full version: Hur mycket jord.....
Heaven
Hur mycket jord går det åt ungefär till en pallkrage och vad för slags jord ska man ha?

Tänkte ge mig in på att odla lite grönsaker i år för första gången.

Tacksam om ni ville hjälpa mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig tänkt på hur mycket jord som går åt (jag använder mest egen kompostjord) men det går utmärkt att odla i den där kogödseln som man kan köpa 4-5säckar för hundra kronor.

Sedan beror det ju också på vad du ska odla och hur många pallkragar du måste stapla på varann när man ska räkna jordtillgången.
fruberglund
Det räcker ju inte med en påse i alla fall det kan jag säga...påsjorden man köper sjunker ihop så mycket.

Jag tror jag tog 3 fulla skottkärror till mina halvpallar (obs, endast hälften så stora som en vanlig) och då har jag två på höjden. Jorden går då endast till ungefär hälften av den övre pallkragen. Så jag gissar på 4 fulla skottkärror för att fylla 2 st halvpallar.

Detta skulle då alltså innebära dubbelt så mycket till vanliga pallkragar.

Fast då var det inte påsjord jag fyllde med utan jord som vi köpte ett lastbilsflak av, är inte alls lika benägen att sjunka ihop som påsjord är.
Susanne i Linköping
Budgettips: om du ska ha mer än en krage högt kan du fylla delvis med diverse komposterbart skräp, som häckklipp, gamla pinnar, löv, halvbrunnen kompost, färsk eller brunnen gödsel mm mm. Exakt vad du använder beror dels på hur mycket jord du lägger ovanpå och dels på vad du ska odla, för pumpa/squash går det bra med en massa färsk gödsel medan andra växter inte gillar färsk eller för mycket gödsel. Mycket kolrikt material som gamla löv och grenar förbrukar en del kväve vid nedbrytningen, det kan också vara värt att tänka på. Men har du tjockt med jord ovanpå så gör det absolut ingenting vad som ligger i botten.

Själv hade jag två kragar högt i somras, hälften diversematerial och jord överst. Enda felet var att jag hade i gammal jord som det vuxit slingerkrasse i, jag trodde fröna ruttnat bort över vintern men massor grodde och sen nändes jag inte ta bort dem. Mycket krasseblommor blev det, men inte så mycket grönsaker i den kragen.
helios
Jag odlade en pallkrage högt. I den la' jag ett lager sågspån, fyllde sen på med en säck gödsel & en säck torvmull. Det blev alldeles lagom. Det växte jättebra.
Helios
Lene i Fredrikstad (Norge)
Det er jo lett å regne ut volumet inni en pallkrage: 120cm x 80cm x 20cm = 192 liter.
Når en pose med kjøpt jord er på 50 liter, trengs det nesten 4 poser med jord får å fylle én pallkrage-høyde.
Det går med nokså mye jord til et pallkrageland - det lærte ryggen min og jeg ifjor....puh! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon