råse-marie
Funderar på golf .
Är det någon som spelar och har en hum om vad det kostar?
Finns det kurser ?
Vi bor i Västmanland .
jag funderade på att ge bort något sånt till min mor när hon fyller
Rossi
Både jag och min man började spela golf ifjor. Ta kontakt med en golfklubb och hör vilka kurser de erbjuder. Just nu är precis det rätta läget. En nybörjarkurs går på ca. 2000 kronor. Sen ska du ha klubbor och golfbag och golfskor etc. och får räkna med kanske 3000 kronor för den biten också. Sen har vi köpt golfvagnar (behövs sen när man går 18 långa hål) och gått extrakurser, blivit medlemmar i golfklubb och betalat en andel för det. Men här kan man välja olika vägar beroende på vilka pengar man vill lägga på det.

Under vårt första golfår la vi tillsammans ca. 40.000 på golfen. Första året är dyrast - sen lugnar det ner sig betydligt såvida man inte vill förnya sin utrustning .... smile.gif
råse-marie
Åh hu va dyrt ...... men tror du det finns någon "prova på kurs "
Man kanske inte vill köpa grejer innan man vet om man gillar sporten .

jag har ju förstått att det är många som blir väldiga entusiaster när dom provat wub.gif
Rossi
Det finns s.k. Pay & Play-banor här och där - säkert i dina trakter också - där vem som helst får lov att spela utan krav på utbildning etc. Det enda krav man brukar ha är att man ska ha egen utrustning men man kanske kan låna ett par klubbor av någon man känner.

Eller så får man ta en enstaka privatlektion för några hundralappar för att prova på och då behöver man inte ha egna klubbor.
Caprice
Stadium har rea på golfklubbor / set just nu.... finns enkla "startset" för 799:-...
Rossi
CITAT (Caprice @ 18-04-2006, 11:23)
Stadium har rea på golfklubbor / set just nu.... finns enkla "startset" för 799:-...

Är det priset verkligen för ett helset? Kanske är det halvset? Ingår bag med stödben?

Det låter lite väl billigt tycker jag .... Det finns ju risk för att man vill ha ett nytt bättre set ganska snart när man väl har lärt sig grunderna.

När jag gick min nybörjarkurs ifjor så köpte jag ett nybörjar-halvset för 1600 kronor. Sen har jag köpt till en nybörjardriver + en nybörjar-hybridklubba. Det klarar jag mig alldeles utmärkt med.
Anki V
Golf är betydligt mycket "billigare" än de flesta andra sporter, var har du trevligt för 300-400:- i 3,5- 5 (i värsta fall) timmar?

Avgiften för att spela golf är förmodligen lägst i hela världen i just Sverige om du nu inte väljer att spela på de "fina" banorna runt storstäderna.

Golf är dessutom en perfekt sport för kvinnor och män att spela tillsamman eftersom männens muskler inte är avgörande.laugh.gif

Som vanligt så är det utrustningen som kräver sitt men man blir inte en bättre spelare om man har dyra fina klubbor.

Ett begagnat halvset duger aldeles utmärkt första åren, då har man chans att prova påutan att det kostar.....

Att köpa dyra "drivers" och sådant kan du med glädje glömma. Det tar flera år innan man kan utnyttja en driver på bästa sätt. Många är de golfrundor när man fått leta boll i skogen åt testosteronstinna män med stora drivers som dom inte behärskar.

Jag har sänkt mitt hcp till 20,5 med att slå ut med den trä-4. Efter 5 år köpte jag min första driver och hcp har inte sänkts märkbart efter det unsure.gif

Kolla på blocket eller golf.se där finns det ofta mycket bra beg. klubbor till salu. Kolla bara att alla klubbor ingår i samma set så det inte är någor "hop plock" av div. klubbor.
/Anki
Rossi
CITAT (Anki V @ 18-04-2006, 22:08)
Att köpa dyra "drivers" och sådant kan du med glädje glömma. Det tar flera år innan man kan utnyttja en driver på bästa sätt. Många är de golfrundor när man fått leta boll i skogen åt testosteronstinna män med stora drivers som dom inte behärskar.

Nä, men så får du inte säga Anki! laugh.gif Jag som började spela ifjor och redan har köpt en driver! Dock ej dyr, men ändå! ohmy.gif Förut slog jag ut med en träfemma men jag kommer faktiskt längre (och jag slår rakt) med min driver så nog har jag glädje av den! Och en annan sak som den har fört med sig är att jag har tappat all respekt för träfemman som jag tidigare tyckte var en sån klump. I jämförelse med drivern ser den ju löjligt liten ut! laugh.gif Så nu använder jag träfemman på fairway istället och det har hjälpt mig väldigt mycket!

Så mitt köp av driver fick med sig både att jag kommer längre i utslaget och att jag kommer längre på fairway!
Anki V
Rossi, du kanske är undantaget som ….. laugh.gif laugh.gif

Damer, speciellt nybörjardamer har ofta en för låg swinghastighet och den tenderar att bli lägre och lägre ju längre klubbor man använder och låg hastighet ger kraftlösa slag. Många damer har också stora problem att få ordentlig höjd på bollen och då är en driver på 9-10 gr till någon hjälp. Kaninjagare ger inga stilpoäng. laugh.gif

Så min rekommendation är att drivers nog inte det första man ska prioritera i sitt golfset . I alla fall inte om golf är något som man vill prova på.

Nu är det ju även så att det är ”kuligare” att få slå med drivern men det är en helt annan sak. blink.gif

/Anki
Rossi
Jag har i alla fall 15 grader på min driver! smile.gif

Min man har också en driver och han är väldans duktig med sin men han är nog en naturbegåvning när det gäller golf. Han har det bra mycket enklare än jag.

Precis som du säger så har jag haft/har väldiga problem att få upp bollen i luften men det fixar min man galant. Men jag har haft de problemen ute på fairway när jag inte kan pegga upp. Just när jag slår ut så är det inga som helst problem med den biten.

Men det har blivit bättre för mig också och nästa vecka ska jag börja en fortsättningskurs så jag hoppas att det blir stora framsteg därefter! laugh.gif
Caprice
CITAT (Rossi @ 18-04-2006, 12:34)
CITAT (Caprice @ 18-04-2006, 11:23)
Stadium har rea på golfklubbor / set just nu.... finns enkla "startset" för 799:-...

Är det priset verkligen för ett helset? Kanske är det halvset? Ingår bag med stödben?

Det låter lite väl billigt tycker jag .... Det finns ju risk för att man vill ha ett nytt bättre set ganska snart när man väl har lärt sig grunderna.

När jag gick min nybörjarkurs ifjor så köpte jag ett nybörjar-halvset för 1600 kronor. Sen har jag köpt till en nybörjardriver + en nybörjar-hybridklubba. Det klarar jag mig alldeles utmärkt med.


Jag kan inte det där med halv- eller helset... unsure.gif

Det var ett set med en fyra / fem klubbor och en bag utan stödben....
Rossi
CITAT (Caprice @ 19-04-2006, 12:13)
CITAT (Rossi @ 18-04-2006, 12:34)
CITAT (Caprice @ 18-04-2006, 11:23)
Stadium har rea på golfklubbor / set just nu.... finns enkla "startset" för 799:-...

Är det priset verkligen för ett helset? Kanske är det halvset? Ingår bag med stödben?

Det låter lite väl billigt tycker jag .... Det finns ju risk för att man vill ha ett nytt bättre set ganska snart när man väl har lärt sig grunderna.

När jag gick min nybörjarkurs ifjor så köpte jag ett nybörjar-halvset för 1600 kronor. Sen har jag köpt till en nybörjardriver + en nybörjar-hybridklubba. Det klarar jag mig alldeles utmärkt med.


Jag kan inte det där med halv- eller helset... unsure.gif

Det var ett set med en fyra / fem klubbor och en bag utan stödben....

Var det bara 4-5 klubbor med så var det ett halvset. Men det räcker bra det för en nybörjare. Bag utan stödben är inte att rekommendera... Såvida du inte har en vagn men då måste du köpa det också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon