Whiskuchi
Detta kanske egentligen hör bättre hemma i ogräs&skadedjur (flytta det i så fall, moderatorer), men jag lägger det här eftersom det ju faktiskt handlar om kragar. ;-)

Till frågan: finns det något lätt sätt att hindra sniglarna från att slajma sig upp och in i kragarna? Jag funderar på om man kan sätta på en kant på kragen, en kant som har 90 graders vinkling mot själva kragen och går ut någon decimeter eller liknande. Klarar sniglar att krypa upp och ner?
Betty
Har samma funderingar som du men tror inte att kanten behöver vara så bred som någon decimeter... hur stora sniglar har du i din trädgård egentligen? tongue.gif
Skulle vara intressant att veta var man kan få tag på koppartråd eller kopparbleck - då skulle jag spika fast sån runt mina pallkragar. Det uppstår visst någon galvanisk reaktion när slemmiga sniglar kommer i kontakt med koppar... de smälter... wink.gif
Whiskuchi
CITAT (Betty @ 19-04-2006, 15:10)
hur stora sniglar har du i din trädgård egentligen? tongue.gif

GIGANTISKA!! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Nädå, men jag tänkte att det är bäst att vara på den säkra sidan.
Koppar är nog effektivt, men det är väl giftigt? Då vill jag inte ha det i min trädgård.... sleep.gif
Hannele
Såg att dom sålde elstaket på Coop, olika längder, kollade inte priset.

http://www.ljungskileprodukter.se/
Betty
CITAT (Hannele @ 19-04-2006, 21:35)
Såg att dom sålde elstaket på Coop, olika längder, kollade inte priset.

http://www.ljungskileprodukter.se/

HÄR står priset - sk*tdyrt tycker då jag i alla fall! ohmy.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 19-04-2006, 22:39)
sk*tdyrt tycker då jag i alla fall! ohmy.gif

Tja, elstängsel (20 m), markpinnar (20 st), transformator för utomhusbruk (220V/15V),
anslutningskabel med kontakter (15 m), Skarvklämma, testpenna
495:-
gammelnalle
den här tråden finns en adress till en betydligt BILLIGARE "gör det sjäv" variant...


b
Hannele
Grannen visade sådan här plastkant, "fågelskydd" för takrännor, finns i byggvaruhus.
Effektiv, sniglar har inte stor chans att lyckas klättra under förbi här.

Moster Mynta
Köpte i Finland en ny produkt som på finska heter "Etanamuuri" (=Snigelmur). En produkt gjord på björksav. Har faktiskt fungerat utmärkt! Målade på pallkragrarnas kanter med medlet, Har inte sett en enda! snigel innanför. Antar att man bör "måla" några gånger per säsong då det säkert spolas bort av regn.
Kolla http://www.kapysetti.fi/tuote5.htm
Vet ej om produkten finns att köpa i Sverige.
uno
Nu kommer mitt inlägg även här.
Jag köpte testade och rek. köp av snigelbromsen. Jag tar tillbaka denna rek.
Tråden är för tunn och brändes av efter ett tag. När jag hade reparerat ett 10-tal gånger kontaktade jag företaget som höll med mig om att tråden var för tunn. Jag fick då ett nytt nät med samma tunna tråd. Skall jag skratta eller gråta. Köp inte Snigelbromsen.
Vad gjorde jag då. Om tråden var för tunn var det ju bara att använda en tjockare tråd. Jag köpte 50 meter 1.5 mm enkeltråd och brände bort isoleringen. Spikade upp tråden rund mitt trädgårdsland som är uppbyggt av byggtimmer. Funkar även på pallkragar. kopplade allt till en 24v transformator(Claes Olsson) går även bra med 12v transformator.
Perfekt resultat. Sniglarna far åt fanders och tråden håller. Billigt blev det också.
rosita
Jag hade besök av sniglar på aubergine i plastkruka. Jag smorde in vaselin överst på krukkanten och det verkar ha funkat, för inga mer sniglar har synts till på de sista tre veckorna! Kan kanske funka även på pallkragar. unsure.gif
Lena N
CITAT (uno @ 22-08-2006, 04:33)
Jag köpte 50 meter 1.5 mm enkeltråd och brände bort isoleringen.

Det där med att bränna bort isoleringen låter jobbigt. Finns det inte någon lämplig tråd utan isolering att köpa?
Lena N
Skulle det t ex kunna fungera med en sådan här tråd?

Eller en sådan här?
uno
CITAT (Lena N @ 27-08-2006, 12:06)
Skulle det t ex kunna fungera med en sådan här tråd?

Eller en sådan här?

Rostar sönder. Leder dåligt.
gammelnalle
rostar Rostfri eller Galvaniserad tråd ???

tror inte jag!!

det är säkert sämre (högre) resistans men DET spelar nog ingen större spiral!!


om man inte sätter trådarna FÖR tätt (dvs >7mm) funkar häftapparat bra när man monterar dem.


b
Lena N
Tack Gammelnalle. Optimist som jag är så väljer jag att tro på dig. rolleyes.gif

Är det något speciellt att tänka på när det gäller stora sniglar (Winbergssnäckor)? Fast bortser man från huset så är det ju ungefär samma storlek som de svarta och pantersniglarna, så det fungerar väl lika bra på Winbergssnäckorna.

De kanske blir grillade direkt. blink.gif tongue.gif
gammelnalle
jo det funkar...MEN kan vara svårt att få fast dem elektriskt... det går nämligen inte att löda... m en med en kopplingsplint "sockerbit" funkar det bra.. Kolla bara upp någon gång per år att det inte ärgat sönder i kopplingsplinten... olika metaller i kombination med fukt KAN innebära problem (galvanisk utmattning)

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon