Full version: Kan katten ha mjäll?
Klematis
Fick se småvita korn i pälsen på min katt. Kan det vara mjäll? Det ligger ute på ståna inte inne på skinnet. Hon kliar sig inte, är väldigt renslig av sig. Är nästan bara inne.
Klematis
Lady Hamilton
Även om du har en inne katt så byter den päls den här årstiden. Troligtvis är det "överskott" från huden som sätter sig som "mjäll" i pälsen och som katten inte "hinner"ta bort.
smile.gif Inget att oroa sig för
Whiskuchi
Japp, mina får alltid mjäll i fällperioderna, det försvinner snart smile.gif
Jäst är bra för hud och päls, ge henne Jästex så blir hon glad (det brukar uppskattas och är nästan omöjligt att överdosera - perfekt!)
Klematis
Vad skönt, blev lite orolig att jag skulle behöva behandla hennes päls med något medel. Min andra katt är mycke ute så på han har jag aldrig sett detta på. katten med "mjäll" fäller jätte mycket.
Klemetas
Ramoth
Mjäll kan katter få även utanför fällningsperioderna och kan bero på vilket foder de får.
Lite matolja i maten kan vara något som är värt att försöka med.

Så länge katten inte visar några tecken på besvär, så är mjäll bara en rent estetisk fråga.

Lycka till !
Klematis
Häller du matolja i blötmaten? Hon är inte så förtjust i blötmat, äter mest torrfoder.
Klematis
Whiskuchi
Ska man ge olja är det viktigt att det är animalisk olja, då katten som den renodlade köttätare den är inte kan ta upp vegetabiliskt fett särskilt bra (om ens alls - är inte säker)

Klematis - mjäll brukar höra ihop med fällningen och om hon inte haft mjäll innan beror det inte på fodret smile.gif
Klematis
Jag tar och väntar tills den värsta fällningen är över och ser hur hon blir i pälsen då. Hon har väldigt fina strån i sin päls.
Klematis
Ramoth
CITAT (Klematis @ 23-04-2006, 16:34)
Häller du matolja i blötmaten? Hon är inte så förtjust i blötmat, äter mest torrfoder.
Klematis

Har själv bara testat detta vid något enstaka tillfälle och då gav jag oljan för sig.
Har du tur så slickar katten i sig oljan tongue.gif

Animaliskt flytande matfett känner jag inget till om, utan jag och de kompisar som tipsat om detta har gett vegetabiliskt som rapsolja eller olivolja.

Sedan stämmer det gott att katter inte är skapta för att ta upp näringsämnen från växtriket. (ev. lite grönsaker)
De flesta torrfoder innehåller en ruskig massa spannmål, och det är långt mycket mer artolämpligt och i längden ohälsosamare än några slick matolja.

Är du intresserad av kattens mat så sök efter "Matildas kokbok".
Den bästa sidan på svenska om kattmat, som jag känner till.
Whiskuchi
CITAT (Ramoth @ 26-04-2006, 16:09)
De flesta torrfoder innehåller en ruskig massa spannmål, och det är långt mycket mer artolämpligt och i längden ohälsosamare än några slick matolja.

Vegetabilisk matolja är inte på något sätt ohälsosamm, bara onödig eftersom katten är dålig på att tillgodogöra sig den wink.gif
Det finns fiskolja i djuraffären (helst ska den inte vara från odlad fisk pga att den saknar Omega3 men odlad är bättre än inget)

Matildas Kokbok (vilken iofs handlar om BARF - vilket kräver en hel del engagemang. Enklast är att ge burkmat):

http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html
Ramoth
Fiskolja - självklart!
Att jag inte tänkte på det wacko.gif

Föresten är det ruskigt kul att fixa käk till katterna.
å så vet man verkligen vad de äter.
Det är mycket enklare än vad jag trode innan jag började !

Den fungerande adressen till Matildas kokbok är:
Matildas kokbok
http://www.devonrex.se/kokbok/
Då kommer man till "omslaget" som det bara är att klicka på så kommer man vidare.
Klematis
Ska nog försöka med lite olja, hon är ganska trög i magen oxå så det kanske "smörjer upp" lite.
Ca_Milla
Mjäll i pälsen kan även bero på fodret (som många påpekat), torr luft inomhus och stress.
Klematis
nu är mjället borta så det var nog fällningen som var orsaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon