Full version: Husmorstips - fråga
arnek
och frågar om det är någon som har en idé om hur man tar bort kalkavlagringar.
Har för mig att ättika eller vinäger är inblandat.
Har en liten bordsfontän - kitsch javisst - som måste få en behandling. /A
Inga från Närke
CITAT (arnek @ 20-04-2006, 15:18)
och frågar om det är någon som har en idé om hur man tar bort kalkavlagringar.
Har för mig att ättika eller vinäger är inblandat.
Har en liten bordsfontän - kitsch javisst - som måste få en behandling. /A

Hittade du inget i dessa trådar som jag gav dig. Gå då in och sök på fläckborttagning eller liknande. Du behöver inte starta en ny tråd med samma eftersom du hade en och du fått en del svar där redan.

Kolla här igen:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c1a3155da69ba46

Du kan ju även gå till en färg/kemikalieaffär där finns bra medel.
arnek
det var ju ok att fråga - tydligen inte
Inga från Närke
CITAT (arnek @ 20-04-2006, 16:34)
det var ju ok att fråga - tydligen inte

Jo det är OK men håll dig i samma tråd, det är svårt att läsa 2 trådara samtidigt som handlar om nästan samma saker och veta var man ska lägga svaret. Så lägg be admin. om att flytta denna till den andra tråden tror jag du får mera svar.
arnek
Jag hittade faktiskt inte svaret i någon av de länkar jag fick - det kan mycket väl vara så att jag missat men det behöver inte vara så.
Sen lade jag frågan i en ny tråd eftersom att jag antog att har man läst en tråd så läser man den inte igen. Så vill man att folk ska läsa så lägger men upp en ny tråd. Så fungerar nämligen jag.
Jag ber om ursäkt för att jag lade upp en ny tråd och lovar att hålla mig inom samma tråd igen så att jag slipper att få hålla på med en massa onödigt förklarande istället för att få svar på min fråga.
pejori
CITAT (arnek @ 20-04-2006, 16:53)
Jag hittade faktiskt inte svaret i någon av de länkar jag fick - det kan mycket väl vara så att jag missat men det behöver inte vara så.
Sen lade jag frågan i en ny tråd eftersom att jag antog att har man läst en tråd så läser man den inte igen. Så vill man att folk ska läsa så lägger men upp en ny tråd. Så fungerar nämligen jag.
Jag ber om ursäkt för att jag lade upp en ny tråd och lovar att hålla mig inom samma tråd igen så att jag slipper att få hålla på med en massa onödigt förklarande istället för att få svar på min fråga.

ÄH...bry dej inte smile.gif smile.gif
det är klart att du får fråga... wub.gif
hur kul är det att leta efter ett svar i en tråd med 18.000 svar? smile.gif smile.gif
fram för fler trådar, det är det forumet lever på ju... wub.gif

som svar på din fråga så tar 24% ättikssyra bort kalken... smile.gif
finns i livsmedelsaffärer wub.gif
arnek
CITAT (pejori @ 20-04-2006, 16:06)
[ÄH...bry dej inte smile.gif  :)

[QUOTE]

Tackar tackar - jag började bli lite irriterad där nästan. Ättikssyra hm får springa iväg och köpa det då....
Gillan
Det finns ett medel som heter Kalkosan och som
är jättebra. Inte speciellt dyrt och finns att köpa
i Konsumbutiker. Vi har ett väldigt kalkhaltigt vatten
här och jag skulle inte klara mig utan det.
Lycka till!


Ps. Tur du frågade igen, för jag har inte sett din
fråga förut wub.gif smile.gif
Leia
CITAT (Evgeni @ 20-04-2006, 17:12)
Det finns ett medel som heter Kalkosan och som
är jättebra. Inte speciellt dyrt och finns att köpa
i Konsumbutiker.

Det finns i alla typer av livsmedelsbutiker! smile.gif
Margith
Ett litet förtydligande i all välmening smile.gif
Om du provar den 24% ättikan så heter den Absolut ren ättika i min mataffär, inte ättikssyra. Det är samma sak, men bara för att du ska slippa stå i mataffären och inte vara säker på vilken flaska du ska köpa wub.gif
andersen
CITAT (Leia @ 20-04-2006, 16:31)
CITAT (Evgeni @ 20-04-2006, 17:12)
Det finns ett medel som heter Kalkosan och som
är jättebra. Inte speciellt dyrt och finns att köpa
i Konsumbutiker.

Det finns i alla typer av livsmedelsbutiker! smile.gif

Det är inte mitt intryck sad.gif har letat på kvarterbutiken och netto och vi, dom har inte det i sitt sortiment, så jag har börjat med pulverkaffe istället och det är faktiskt helt ok. smile.gif
pejori
CITAT (Margith @ 20-04-2006, 18:51)
Ett litet förtydligande i all välmening smile.gif
Om du provar den 24% ättikan så heter den Absolut ren ättika i min mataffär, inte ättikssyra. Det är samma sak, men bara för att du ska slippa stå i mataffären och inte vara säker på vilken flaska du ska köpa wub.gif

helt rätt...en liten fyrkantig flaska smile.gif smile.gif
netaave
Du kan även använda citronsyra
yenny
CITAT (netaave @ 20-04-2006, 22:17)
Du kan även använda citronsyra

Det funkar jättebra. Brukar jag ha i kaffebryggaren och vattenkokaren.
netaave
CITAT (yenny @ 20-04-2006, 22:29)
CITAT (netaave @ 20-04-2006, 22:17)
Du kan även använda citronsyra

Det funkar jättebra. Brukar jag ha i kaffebryggaren och vattenkokaren.

Jag oxå! smile.gif
Farbror Blå
CITAT (yenny @ 20-04-2006, 22:29)
CITAT (netaave @ 20-04-2006, 22:17)
Du kan även använda citronsyra

Det funkar jättebra. Brukar jag ha i kaffebryggaren och vattenkokaren.

HusFARstips då?

Ibland tror jag att det är viktigt att män lägger sej i köket, recept och sånt, så at en del gamla onödigheter förvinner. ( gå inte i taket nu kära ni, menar naturligtvis tvärtom också.. om kvinnor b lade sej i teknik mer, skulle världen vara begripligare.wink.gif.)

Jag har använt kaffebryggaren på jobbet till att koka korv med!
Man böjer bara kranen så att den kan rinna i nåt annat än just kanna, lägger i tre Hot Dogs å kör tio koppar, sen är det kokt=)
(under tiden hade jag hunnit värme en grötkorv i mikron och satt i mej den)
Åt så tre ggr/vecka i ett år =)
enkelt och bra;)

En kompis steker fiskpinnar stående i brödrosten (obs att man tar dom direkt ur frysen). en vändning på femman så är de klara;)

netaave
CITAT (Farbror Blå @ 20-04-2006, 22:49)
CITAT (yenny @ 20-04-2006, 22:29)
CITAT (netaave @ 20-04-2006, 22:17)
Du kan även använda citronsyra

Det funkar jättebra. Brukar jag ha i kaffebryggaren och vattenkokaren.

HusFARstips då?

Ibland tror jag att det är viktigt att män lägger sej i köket, recept och sånt, så at en del gamla onödigheter förvinner. ( gå inte i taket nu kära ni, menar naturligtvis tvärtom också.. om kvinnor b lade sej i teknik mer, skulle världen vara begripligare.wink.gif.)

Jag har använt kaffebryggaren på jobbet till att koka korv med!
Man böjer bara kranen så att den kan rinna i nåt annat än just kanna, lägger i tre Hot Dogs å kör tio koppar, sen är det kokt=)
(under tiden hade jag hunnit värme en grötkorv i mikron och satt i mej den)
Åt så tre ggr/vecka i ett år =)
enkelt och bra;)

En kompis steker fiskpinnar stående i brödrosten (obs att man tar dom direkt ur frysen). en vändning på femman så är de klara;)


Det är inte husfarstips det är ungkarlstips laugh.gif

Det där med fiskpinnar i brödrosten har orsakat en lägenhetsbrand! Finns ju fett i paneringen som tog eld och antände en gardin.

Du har inte funderat på att gå en matlagningskurs? tongue.gif laugh.gif
arnek
vad roligt med alla svar....
Det här med citronsyra, hur mycket skall man använda, är det meningen att man skall man fylla det man vill avkalka och låta det stå och verka under en viss tid eller hur gör man...
Kanske husfar vet?
Inga från Närke
CITAT (pejori @ 20-04-2006, 18:06)
CITAT (arnek @ 20-04-2006, 16:53)
Jag hittade faktiskt inte svaret i någon av de länkar jag fick - det kan mycket väl vara så att jag missat men det behöver inte vara så.
Sen lade jag frågan i en ny tråd eftersom att jag antog att har man läst en tråd så läser man den inte igen. Så vill man att folk ska läsa så lägger men upp en ny tråd. Så fungerar nämligen jag.
Jag ber om ursäkt för att jag lade upp en ny tråd och lovar att hålla mig inom samma tråd igen så att jag slipper att få hålla på med en massa onödigt förklarande istället för att få svar på min fråga.

ÄH...bry dej inte smile.gif smile.gif
det är klart att du får fråga... wub.gif
hur kul är det att leta efter ett svar i en tråd med 18.000 svar? smile.gif smile.gif
fram för fler trådar, det är det forumet lever på ju... wub.gif

som svar på din fråga så tar 24% ättikssyra bort kalken... smile.gif
finns i livsmedelsaffärer wub.gif

Det var inte det jag syftade på med letandet utan man behöver inte öppna 2 trådar men någon dags mellanrum som handlar om Husmoderstips utan man kan ställa frågorna i samma tråd. För då är det lätt att missa för man vet inte i vilken man ska svara i och som frågeställaren själv skrev behövs inga förklaringar igen för det fanns ju i första tråden som h*n ställde.

Förstår väl jag också att det är jobbigt att leta men det var bara ett tips till frågeställaren att det kanske fanns svar där. En del uppskattade ju att ja lade upp dessa länkar.
netaave
CITAT (arnek @ 21-04-2006, 11:47)
vad roligt med alla svar....
Det här med citronsyra, hur mycket skall man använda, är det meningen att man skall man fylla det man vill avkalka och låta det stå och verka under en viss tid eller hur gör man...
Kanske husfar vet?

Ja jag ställer i blöt och låter det verka över natten, kör sen igenom med detta. Sköljer mååånga ggr om det ska tillagas något i det jag avkalkat sen.
yenny
CITAT (arnek @ 21-04-2006, 11:47)
vad roligt med alla svar....
Det här med citronsyra, hur mycket skall man använda, är det meningen att man skall man fylla det man vill avkalka och låta det stå och verka under en viss tid eller hur gör man...
Kanske husfar vet?

Jag brukar fylla kaffebryggaren/vattenkokaren men vatten, ha i kanske en tesked och sedan köra igång maskinen.
Sedan tar jag vatten 2-3 ggr till och låter det gå igenom. Sedan ser den ut som ny smile.gif
pejori
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2006, 14:26)
Det var inte det jag syftade på med letandet utan man behöver inte öppna 2 trådar men någon dags mellanrum som handlar om Husmoderstips utan man kan ställa frågorna i samma tråd.

En del uppskattade ju att ja lade upp dessa länkar.

visst uppskattar man dina länkar inga... smile.gif smile.gif
men det är ju så att det också fanns dom som missat den tidigare tråden, eller hur? wub.gif wub.gif
och det ÄR trådarna som håller forumet levande wub.gif
med tanke på ruljansen på småprat, hamnar en två dagar gamal tråd på sidan tre eller något...alla letar inte bakåt... wub.gif wub.gif
och mej veterligen har du startat flera gardintrådar och trådar om fåglar och djur... smile.gif
det är inte BARA att plocka fram en gammal tråd så där...men visst, vill du det, så är det din sak, men "tvinga" inte på andra dina åsikter hela tiden smile.gif
Susanne i Linköping
Så fort en tråd får ett nytt inlägg åker den vips högst upp! smile.gif Och det lilla kuvertet till vänster visar att det finns inlägg man inte läst i tråden.

Till kalkavlagringar använder jag vanlig pressad citron, outspädd, men det kanske inte räcker hos er som har hårt vatten. Och man måste stryka på den manuellt, man kan ju inte fylla en hel vattenkokare med citronsaft. Fast vrider man kokaren sprider sig nog saften rätt bra.
arnek
CITAT (pejori @ 21-04-2006, 17:54)
visst uppskattar man dina länkar inga... smile.gif  :)
men det är ju så att det också fanns dom som missat den tidigare tråden, eller hur? wub.gif  :wub:
och det ÄR trådarna som håller forumet levande wub.gif
med tanke på ruljansen på småprat, hamnar en två dagar gamal tråd på sidan tre eller något...alla letar inte bakåt... wub.gif  :wub:
och mej veterligen har du startat flera gardintrådar och trådar om fåglar och djur... smile.gif
det är inte BARA att plocka fram en gammal tråd så där...men visst, vill du det, så är det din sak, men "tvinga" inte på andra dina åsikter hela tiden smile.gif


Kunde inte sagt det bättre själv /A[QUOTE]
Inga från Närke
CITAT (pejori @ 21-04-2006, 17:54)
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2006, 14:26)

Det var inte det jag syftade på med letandet utan man behöver inte öppna 2 trådar men någon dags mellanrum som handlar om Husmoderstips utan man kan ställa frågorna i samma tråd.

En del uppskattade ju att ja lade upp dessa länkar.


med tanke på ruljansen på småprat, hamnar en två dagar gamal tråd på sidan tre eller något...alla letar inte bakåt... wub.gif wub.gif
och mej veterligen har du startat flera gardintrådar och trådar om fåglar och djur... smile.gif
det är inte BARA att plocka fram en gammal tråd så där...men visst, vill du det, så är det din sak, men "tvinga" inte på andra dina åsikter hela tiden smile.gif

Min sökning av startade trådar angående Fåglar så är det bara en i Vilda djur som heter Djurbilder - Fåglar och där har jag hållit mig när jag lagt in bilder från mitt fågelbord.
Sedan har jag startat en tråd som heter Lite mallig och förvisso handlade den om fågar också men inte med bilder.
När det gäller gardintråd så blev det 2 stycken tyvärr om det nu räknas som en massa och de var i oktober 2005.

Men man kanske ska rätta sig efter dig då, verkar inte som man får ha synpunkter och den tråd jag syftade på var bara med en dag emellan den 19 och den 20 så den borde man ha hittat.

Men ursäkta om det stör vissa att jag har åsikter. Som Susanne i Linköping skriver att den hamnar ju överst om man håller den vid liv.

Och du arnek var tacksam för att du får svar, försökte att vara snäll med att lägga in de gamla tipsen men det var tydligen fel det också. unsure.gif
pejori
visst får du ha åsikter inga....det får alla smile.gif
men det är liiiite mycket, när du alltid säger samma sak...."använd gamla trådar"...det är bara det...att när du startade "din " fågeltråd, fanns det redan två igång på samma sida och datum...det är inte att hålla sig till sina egna regler... wub.gif wub.gif

och JAG uppskattade dina länkar, för jag hade inte sett tråden, eller dina svar...så ingen skada skedd eller? smile.gif
Lady Hamilton
Till kalkavlagringar i badkar och på väggarna i duschkabinen brukar jag använda ouspädd spolglansen på svamp direkt från flaskan smile.gif
pejori
CITAT (Hamilton @ 21-04-2006, 20:30)
Till kalkavlagringar i badkar och på väggarna i duschkabinen brukar jag använda ouspädd spolglansen på svamp direkt från flaskan smile.gif

det har jag aldrig testat? ohmy.gif ohmy.gif
fungerar det ? smile.gif
kan vara bra att veta nu när jag ska flytta, så det blir riktigt rent och fint wub.gif
arnek
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2006, 18:42)
Och du arnek var tacksam för att du får svar, försökte att vara snäll med att lägga in de gamla tipsen men det var tydligen fel det också. unsure.gif

[QUOTE]

Oj oj oj
Dina länkar var intressanta men jag hittade inte svar på min fråga. Jag kanske letade för snabbt men jag hittade det inte. Det har jag redan förklarat tidigare. Därav en ny tråd. Jag uppfattde dig inte som snäll utan som mästrande. Hur är jag hjälpt av tips där jag tidigare inte hittat någon hjälp. Du förutsätter att jag inte läser de svar jag får. (Vilket jag gör måhända slarvigt).

I alla fall, vad spelar det för roll att jag i en tråd pratar länkar till husmors (fars) sajter i allmänhet och i en annan kalkavlagringar? För mig är det egentligen två olika ämnen. För dig är det ett och samma, alltså är vi olika vilket är tur för annars vore livet tråkigt. För mig är också kalkavlagringar och ordningsfrågor två olika ämnen så egentligen borde detta vara i en annan tråd som inte handlar om kalkavlagringar utan en tråd som kan kallas tråd för ordningsfrågor eller så. He he
Så har du något tips om kalkavlagringar?
Lady Hamilton
CITAT (pejori @ 21-04-2006, 19:49)
CITAT (Hamilton @ 21-04-2006, 20:30)
Till kalkavlagringar i badkar och på väggarna i duschkabinen brukar jag använda ouspädd spolglansen på svamp direkt från flaskan  :)

det har jag aldrig testat? ohmy.gif ohmy.gif
fungerar det ? smile.gif
kan vara bra att veta nu när jag ska flytta, så det blir riktigt rent och fint wub.gif

laugh.gif Ja visst gör de det! Och du kan välja vilket märke som hellst.
Spolglans är så surt så därför löser det kalk så bra smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Inga från Närke @ 20-04-2006, 16:30)
CITAT (arnek @ 20-04-2006, 15:18)
och frågar om det är någon som har en idé om hur man tar bort kalkavlagringar.
Har för mig att ättika eller vinäger är inblandat.
Har en liten bordsfontän - kitsch javisst - som måste få en behandling. /A


Du kan ju även gå till en färg/kemikalieaffär där finns bra medel.

Om du läste mitt svar från första början så ser du att jag svarade dig.

Mitt senaste inlägg om att jag var snäll syftade jag endast på ditt inlägg där du svarade "Kunde inte sagt det bättre själv /A" inte på något andra. Anser du att det är olika frågor kalla det då olika t.ex. Fråga och kalkavlagringar använd inte samma Husmorstips är mitt tips men som vanligt anser ju en del om jag säger något att jag styr men det gör andra mycket mera på detta forumet.
arnek
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2006, 20:52)
Om du läste mitt svar från första början så ser du att jag svarade dig.

Mitt senaste inlägg om att jag var snäll syftade jag endast på ditt inlägg där du svarade "Kunde inte sagt det bättre själv /A" inte på något andra. Anser du att det är olika frågor kalla det då olika t.ex. Fråga och kalkavlagringar använd inte samma Husmorstips är mitt tips men som vanligt anser ju en del om jag säger något att jag styr men det gör andra mycket mera på detta forumet.

[QUOTE]

Jag ger upp - jag förstår inte vad det är för vits med att kritisera mina rubriker om det var det som det handlade om. Faktum är att jag inte förstår meningen med det här (inkluderat mitt eget inlägg) överhuvudtaget. Du behöver inte vara orolig för att du styr i forumet för jag kommer nog att fortsätta rubricera som jag gjort tidigare, det har aldrig förut varit ett problem utan jag har alltid mötts av hjälpsamhet. Det här är mitt sista inlägg i denna ordningsfråga. Jag har aldrig diskuterat ordingsfågor tidigare i detta forum och tänker inte låta det bli en vana. /A

"live and let live"
netaave
*SUCK* ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon