Full version: Cambridge-kuren?
forget-me-not
Jag läste om Cambridge-kuren och är nyfiken på era erfarenheter och synpunkter, om ni har några.
Både för och emot. smile.gif
andersen
Jag har ingen egen erfarenhet av det kuren, men lösningen på övervikt är väll i dom allra flesta fall att äta mindre och röra på sig mera.


Mvh andersen som har ca 30kgs övervikt och önskar inget hellre än att bli av med dom.
Leia
CITAT (andersen @ 22-04-2006, 09:12)
Jag har ingen egen erfarenhet av det kuren, men lösningen på övervikt är väll i dom allra flesta fall att äta mindre och röra på sig mera.


Mvh andersen som har ca 30kgs övervikt och önskar inget hellre än att bli av med dom.

Håller med dig där! smile.gif Vill bara tillägga att det är vad man stoppar i sig som även spelar in, inte bara hur mycket. smile.gif
Hannele
Att äta 450 kcal per dygn (normalt 2000 kcal) gör bara att kroppen ställs in på sparlåga, och så fort man börjar äta normalt igen, går man upp. Om man ska lyckas behålla en lägre vikt, måste man lära sej äta bra "normal" mat, hela livet, i lagom mängder.

CambridgeKuren har "stulit" ett mycket väletablerat namn; Viktklubben i sin sajt,
och de refererar till professsor Stephan Rössner, som om han var bakom och stödde det hela..
wacko.gif
Många är inte vana att läsa vetenskapliga arbeten. Det är sant, att Stephan Rössner har testat Cambridge metoden,
men han gillade det inte... Det står inte i deras marknadsföring. Sånt där är rena lurendrejeri... sad.gif
forget-me-not
CITAT (andersen @ 22-04-2006, 09:12)
Jag har ingen egen erfarenhet av det kuren, men lösningen på övervikt är väll i dom allra flesta fall att äta mindre och röra på sig mera.

Självklart är det det. Tanken hos mig var att det kunde vara ett sätt att komma igång och bli inspirerad att fortsätta.

CITAT (Hannele @ 22-04-2006, 09:47)
och de refererar till professsor Stephan Rössner, som om han var bakom och stödde det hela.. wacko.gif
Många är inte vana att läsa vetenskapliga arbeten. Det är sant, att Stephan Rössner har testat Cambridge metoden,
men han gillade det inte... Det står inte i deras marknadsföring. Sånt där är rena  lurendrejeri...  :(

Tack för det svaret! Mycket tänkvärt eftersom det var just den punkten som fick mitt intresse att vakna. Det står nämligen i tidningsannonsen att "Produkterna är testade på Karolinska sjukhuset". Hmm...

Skippar nog den kuren. sleep.gif
pejori
gör inte det.....
jag vet flera som kört den i två veckor, och just fått den sporren du talar om, att fortsätta att äta sunt och röra på sig mer.... wub.gif wub.gif
en fem -tio kilo har dom flesta förlorat på den dieten...och den smakar bra också smile.gif
forget-me-not
CITAT (pejori @ 22-04-2006, 12:27)
gör inte det.....
jag vet flera som kört den i två veckor, och just fått den sporren du talar om, att fortsätta att äta sunt och röra på sig mer.... wub.gif wub.gif
en fem -tio kilo har dom flesta förlorat på den dieten...och den smakar bra också smile.gif

Oj, så mycket på bara två veckor?
Har de haft mycket att gå ner då?
Jag har kanske 15 kg totalt att gå ner.
pejori
CITAT (forget-me-not @ 22-04-2006, 13:52)
CITAT (pejori @ 22-04-2006, 12:27)
gör inte det.....
jag vet flera som kört den i två veckor, och just fått den sporren du talar om, att fortsätta att äta sunt och röra på sig mer.... wub.gif  :wub:
en fem -tio kilo har dom flesta förlorat på den dieten...och den smakar bra också smile.gif

Oj, så mycket på bara två veckor?
Har de haft mycket att gå ner då?
Jag har kanske 15 kg totalt att gå ner.

inte särskillt...den ena hade bara som dej ungefär...den andra bara fem kilo wub.gif
Ophelia
Fungerat förbannat bra smile.gif
Rapchic
vad är cambridge metoden? har alldrig hört talas om den
forget-me-not
CITAT (Ophelia @ 22-04-2006, 14:55)
Fungerat förbannat bra  :)

Nämen, det låter ju jättebra ju! smile.gif

Vill du berätta mer? PM går bra att använda om du hellre vill det. Om du vill berätta alltså. smile.gif
pejori
CITAT (Rapchic @ 22-04-2006, 17:43)
vad är cambridge metoden? har alldrig hört talas om den

det är en pulverdiet som man blandar med vatten och dricker istället för mat....en drink en måltid... smile.gif
Rapchic
hjälp va tråkit... borde man inte bli hungrig
Rapchic
men då är det väl viktigt att man får i sig allt
(60% kolhydrater 30% fett 10% protein + vitaminer och mineraler)
jag menar kan inte vissa pulver ha för mkt eller för lite av olika saker
Gloriana
Extrembantning ställer in kroppen på svält vilket slutar med att när man äter mer normalt lagrar kroppen fett för att ha till nästa svältperiod. Det är idiotiskt att jojobanta även som ett sätt att "komma igång" och ja, jag vet att många tycker det är jättebra. En kompis till mig gick med i Viktklubben på Aftonbladet och det har funkat mycket bra för henne. Jag har också varit och kikat och det verkar mycket seriöst och med inställningen att folk ska uppnå en varaktig viktnedgång (det där kan nog tolkas lite galet ha ha). Det finns inga genvägar när det gäller vikten, inga alls eländigt nog.
Den dagen jag bestämmer mig för att göra något åt mina rätt många extra kilon är det viktklubben som gäller!
Rapchic
men man kan ju börja med en idrott man gillar (som karate) biggrin.gif
eller fara ut och dansa, men då får man ju inte dricka sprit
netaave
Camebridgekuren är väl ingen pulverdiet??????? ohmy.gif
pejori
CITAT (netaave @ 23-04-2006, 21:19)
Camebridgekuren är väl ingen pulverdiet??????? ohmy.gif

camebridge smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (pejori @ 23-04-2006, 20:37)

laugh.gif Är det hon som heter "camebridge"?
Hannele
CITAT (forget-me-not @ 22-04-2006, 12:12)
CITAT (Hannele @ 22-04-2006, 09:47)
och de refererar till professsor Stephan Rössner, som om han var bakom och stödde det hela.. wacko.gif
Många är inte vana att läsa vetenskapliga arbeten.
Det är sant, att Stephan Rössner har testat Cambridge metoden,
men han gillade det inte... Det står inte i deras marknadsföring. Sånt där är rena  lurendrejeri...  :(

Tack för det svaret! Mycket tänkvärt eftersom det var just den punkten som fick mitt intresse att vakna. Det står nämligen i tidningsannonsen att "Produkterna är testade på Karolinska sjukhuset". Hmm...

Skippar nog den kuren. sleep.gif

Ja, det är hur lätt som helst att lura människor..
Dom ljuger ju egentligen inte - men talar inte om, hur det gick. mad.gif
netaave
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 21:07)
CITAT (pejori @ 23-04-2006, 20:37)

laugh.gif Är det hon som heter "camebridge"?

Säger det samma får bara upp en bild på ett kvinns.
Jag har ju inte använt mig av någon metod men har för mig att Camebridge är något en dietist utformat, var därför jag blev så förvånad över att det var pulver inblandat.

Jag har gjort så här.
Minskat portionerna, ätit enl tallriksmetoden på en assiett
ätit 6 ggr/dag
3 av det har varit mellis och två av dom bara frukt
aldrig låtit det gå mer än 3-4 timmar mellan intag

Har också bytt vitt ris till fullkornsris under nergången, nu äter jag basmati ibland
Vit pasta mot fullkorns
haft koll på sockermängden i bröd, den här biten har varit svårast.
använt honung i stället för socker i the, mjölk i kaffet.
druckit enbart vatten till maten, vin på helgen

stavgångat och simmat 1000 m 2-3 ggr/vecka
Gåsis
Det är heller inte helt enkelt att gå ner i vikt. Han som åt McDonaldsmat på tv gick upp 11 kg på en månad men fick hålla på i över ett år med vanlig sund kosthållning för att komma ner till normalvikt igen. Om man ska äta på ett sätt/skaffa sig en hållbar livsstil tar det tid att gå ner i vikt. Annars går man lika fort upp igen.

/Åsa
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 23-04-2006, 21:57)
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 21:07)
CITAT (pejori @ 23-04-2006, 20:37)

laugh.gif Är det hon som heter "camebridge"?

Säger det samma får bara upp en bild på ett kvinns.
Jag har ju inte använt mig av någon metod men har för mig att Camebridge är något en dietist utformat, var därför jag blev så förvånad över att det var pulver inblandat.

Jag har gjort så här.
Minskat portionerna, ätit enl tallriksmetoden på en assiett
ätit 6 ggr/dag
3 av det har varit mellis och två av dom bara frukt
aldrig låtit det gå mer än 3-4 timmar mellan intag

Har också bytt vitt ris till fullkornsris under nergången, nu äter jag basmati ibland
Vit pasta mot fullkorns
haft koll på sockermängden i bröd, den här biten har varit svårast.
använt honung i stället för socker i the, mjölk i kaffet.
druckit enbart vatten till maten, vin på helgen

stavgångat och simmat 1000 m 2-3 ggr/vecka

Jag tror att du har gjort det som ger bäst och varaktigt resultat.
Nog för att jag vet att väldigt många får jobba hårt men ändå inte minskar...
men jag tror ändå att om inget sjukligt ligger bakom så är din metod att föredra. smile.gif

Göra av med mer än man tar in = minus på vågen.
forget-me-not
Som de flesta överviktiga så vet jag precis hur man ska/bör äta för att hålla en bra och hälsosam diet.

Jag var intresserad av att få höra vilka eventuella erfarenheter det fanns av Cambridge-metoden.
pejori
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 22:07)
CITAT (pejori @ 23-04-2006, 20:37)

laugh.gif Är det hon som heter "camebridge"?

nä det tror jag inte...hon heter visst bodil laugh.gif laugh.gif vi provar så här istället

Bodil: -5kg



Namn: Bodil Dahlgren.
Ålder: 62 år.
Startvikt: 66,5 kg.
slutvikt:61,4.
testat:Cambridgekuren.
Diettyp:VLCD.Pulver: kyckling, grönsak och svamp. Mjölkdrinkar cappuccino, choklad, vanilj, jordgubb, banan, gräddkola, mintchoklad. Måltidsersättning: vanilj & aprikos, choklad, toffee. Produkterna sälj av konsulenter.
Kostar:882 kr/2 veckor. I priset ingår information, invägning och hälsoformulär.
LadyG
Det finns mer att läsa om Cambridge på deras site Viktklubben.nu för de intresserade.

Jag tror inte på det där, främst pga vad dietist Josefine Jonasson skrev i Aftonbladet:

"Det finns dock också en nackdel med att tappa så snabbt i vikt och det är att man ofta tappar muskelmassa, vilket är just den kroppsmassan som ökar ämnesomsättningen. När Du tappar 1 kg på ett dygn är det främst glykogenlager och vätska Du tappar. När Du börjar äta igen går Du snabbt upp detta kilo. Om Du håller på en vecka eller två så tappar Du både fett, muskler och vätska.
Om Du efter denna tid återgår till Dina gamla matvanor, det vill säga de som bidrog till att Du blev överviktig, så kommer Du snabbt att gå upp i vikt igen. Det Du då går upp består förmodligen främst av fett. Detta betyder att Du får en lägre ämnesomsättning än vad Du hade innan Du började med kuren."

Hon nämner också en annan intressant sak: "Du har rätt i att metoden är utprovad på Karolinska men det är flera år sedan och ingenting vi på Överviktsenheten använder idag. Lycka till med Din viktnedgång!"

Låter inte som att de tycker det är en bra idé på Karolinska heller mao.
Rapchic
det är därför jag inte riktigt litar på dieter..
jag menar vem vill äta tex pulver resten av livet
netaave
Där ser man då har man lärt sig något nytt....idag också! tongue.gif

Kan säga direkt då att jag inte tror på den. Vem har inte försökt det där pulvereländet dom har på apoteket + 100 metoder till.
Jag misslyckades med alla, jag är väl också en av dom få som inte gått ner med hjälp av överviktsop.

För att klara av att gå ner mycket tror jag man till en början måste vara i harmoni med sig själv och livet. Är man det minsta deppad eller stressad tror jag det är mycket svårare.

Jag hade turen att träffa världens bästa dietist, hon råkade jobba på just mitt sjukhus, ibland ska man ha tur. tongue.gif
Utan henne som coach hade jag inte klarat det. Men jobbet gjorde jag, bara jag!!!! Utan pulver och konstiga metoder och utan hjälp av min op som ligger 6 år tillbaka i tiden.

Skaffa dig en bra dietist, alltså! Det är mitt enkla råd!
Rapchic
man kan också hitta nån sport man gillar
(om man inte gillar bollsporter så finns det sååå många andra sporter
tex att bara gå ut och gå i naturen eller fara å dansa med kompisar)
jag började iallafall att äta bättre efter jag började karaten bara så att
jag skulle göra så bra ifrån mig som möljigt på karaten biggrin.gif
Rapchic
netaave hur får man tag i en dietist
som jag förstått så måste man antingen vara överviktig,
underviktig eller ha nån ätstörning vilket jag inte har
jag är "bara" hungrig hela tiden
forget-me-not
CITAT (Rapchic @ 24-04-2006, 12:37)
jag menar vem vill äta tex pulver resten av livet
Tanken är inte att man ska äta det här resten av livet.

CITAT (netaave @ 24-04-2006, 12:39)
Skaffa dig en bra dietist, alltså! Det är mitt enkla råd!
Som sagt, jag ville veta för- och nackdelar med Cambridge-metoden från de som har erfarenhet av den.
Hannele
CITAT (Ophelia @ 22-04-2006, 14:55)
Fungerat förbannat bra  :)

Hur länge har du behållit din nya vikt?


CITAT (forget-me-not @ 24-04-2006, 13:55)
Som sagt, jag ville veta för- och nackdelar med Cambridge-metoden från de som har erfarenhet av den.

Att äta 450 kcal per dygn (normalt 2000 kcal) gör bara att kroppen ställs in på sparlåga,
så fort man börjar äta normalt igen, går man upp, tillbaka till gamla vikten.
forget-me-not
Okej...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon