Full version: Bra jordblandning?
Whiskuchi
Jag var ute i det fina vårvädret och satte ut mina pallkragar. Och eftersom jag är en otålig människa, ville jag så i dem direkt - så jag fyllde dem med det jag råkade ha hemma. Dvs fyra säckar kogödsel, en säck plantjord och en säck barkmull. Har jag gjort bort mig totalt eller blev det en ganska bra mix? rolleyes.gif wink.gif

Jag har sått (om det spelar nån roll):

morötter
gul lök
spenat
sallad
dill

och lagt fiberduk över. Hoppas det gror! wink.gif
Hannele
Låter helt ok. Har du inte någon befintlig jord, som du också kan blanda i?
Lit ehönsgödsel senare i säsongen, efter påsens anvisningar.
Whiskuchi
Nä, eller jo - men jag har mördarsniglar i trädgården så jag vågade inte ta nån befintlig jord. Hönsgödsel åker upp på "att köpa"-listan, tack för tipset! smile.gif
Diabolique
Jag har en liknande fråga.

Mina föräldrar har får, och vi tänkte fylla pallkragarna med fårgödsel i botten och sedan torv och plantjord överst. Det borde väl fungera bra?
Pallkragelanden kommer att bli två kragar höga.

I botten lägger vi tidningar och insidan ska vi klä med sopsäckar.
Måla gör vi en annan gång. Nu är det dags att komma igång med landen!
wub.gif
Gloriana
Vad jag vet innehåller inte fårskit så värst mycket näring. Men jordförbättring funkar det så klart som.
Hannele
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 08:29)
Mina föräldrar har får, och vi tänkte fylla pallkragarna med fårgödsel i botten och sedan torv och plantjord överst. Det borde väl fungera bra?

Varför bara köpejord, om ni har får, så har ni väl annan jord också att blanda i?
Planteringsjord i 50 liters säckar är redan 90% torv,
så torv på det blir lite tårta på tårta..
Om ni använder köpejord, köp bara Kogödsel i 50 liters säckar, den bästa jorden idag.
Diabolique
CITAT (Hannele @ 09-06-2006, 10:57)
CITAT (Diabolique @ 09-06-2006, 08:29)
Mina föräldrar har får, och vi tänkte fylla pallkragarna med fårgödsel i botten och sedan torv och plantjord överst. Det borde väl fungera bra?

Varför bara köpejord, om ni har får, så har ni väl annan jord också att blanda i?
Planteringsjord i 50 liters säckar är redan 90% torv,
så torv på det blir lite tårta på tårta..
Om ni använder köpejord, köp bara Kogödsel i 50 liters säckar, den bästa jorden idag.

Ja, vi har annan jord också att blanda i (lerjord), men då får vi ogräs på köpet, om vi inte ska sila jorden för att få bort alla hemska rötter av "den onämnbara" (gillar inte att svära, men den börjar på kirs...).

Hade från början tänkt ha tidningar i botten, men efter några timmars letande här så har jag insett att det är bättre med täckväv när man har att göra med den typen av ogräs som vi har.

Fårgödseln är från ladugården där fåren gått inne i vinter så den är mer näringsrik än annars (på grund av att den även sugit åt sig urinen).

Torven tänkte jag mest för att den är billig och eftersom pallkragelanden ganska lätt torkar ut om jag förstått det rätt... (?)

Jag efterlyser en FAQ som kan ligga överst här.
Det tar evigheter att leta rätt på allt man vill veta. Ännu värre är det om man sitter med långsam uppkoppling med modem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon