niklaswik
Ja inte är det då jag.. Ändå så står det i var och varannan varghatar-insändare att "folk som bor bland vargarna vågar inte gå ut i skogen längre för att dom är rädda för vargen"....

Jaså, det visste jag inte att jag var, tänker jag varje gång..

Varg(ar?) har tagit får ca 5km från där jag bor, inte blir jag mer orolig för det. Risken att nån varg skulle komma så nära så den ser mig om jag går ut i skogen är liten, än mindre att den skulle attackera mig.
Förutsett att jag inte bär med mig ett dött djur eller en hund då förstås... rolleyes.gif
Gillan
Himla svårt att säga nåt alls tycker jag. Jag förstår din
fråga. Bor själv mitt ute i "buschen" och hör ofta talas om
vargen wink.gif , men har själv aldrig varit rädd eller ens orolig wub.gif
Vad jag sett med egna ögon är rådjur, älg, bäver sork, lo och
möss. Vargen har jag missat tongue.gif

Men man måste ju fråga sig hur det är för de människor
som faktiskt har vargen runt knuten, och hur de upplever
det. Det kan ju inte jag veta eftersom jag inte har den erfarenheten.
smile.gif
Dzad
Mm. Ja har knappast haft vargen runt knuten, inte ens vid sommarstugan... men det sista jag skulle vara rädd för då jag går i skogen är nog varg.
Tror nog sannolikheten att man blir attackerad av det farliga djuret aksinnäm är mycket större.

rolleyes.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Dzad @ 23-04-2006, 00:27)
......Tror nog sannolikheten att man blir attackerad av det farliga djuret aksinnäm är mycket större........

rolleyes.gif biggrin.gif

Men annars är det mera ett stor stads fenomen..... smile.gif Här i riktiga glesbygden finns det så få........
Rapchic
det är ju fler som har dödats av älg än av varg
(dvs det finns inget registrerat fall av dödsfall när det gäller vargattack på en människa)
när jag är ute och går i skog och mark så är jag då alldrig rädd att trffa på en varg
däremot är man ibland rädd att träffa på en björnhona med ungar
men det är mest när nån har tex sett nån i närheten
Farbror Blå
Näe just det!
Jägare går ut i skogen beväpnade varje gån, eller hur?
de har både hund och bössa till skydd.
Bärplockare, campare, scouter, frilufsare har det inte.

Ändå är det bara jägare som klagar???
LadyG
Vargen tar ju "deras" rådjur..? unsure.gif
Rapchic
jag skulle nog snarare säga att det är dom som tar vargens rådjur..
jag menar vargen måste äta och vi kan ju ba gå till affären för att få mat
Farbror Blå
Ja in Sverige behöver ingen jaga för sitt uppehälle, precis som i alla andra moderna länder är därför jagandet mer hobby än livsnödvändighet.

Om nu vargarna tar rådjuren, då blir det färre som vi tvingas skjuta ju.
och? är det en katastrof? knappast

Hur många äter rådjur om man räknar efter?
Rapchic
jag visste inte ens att man fick jaga rådjur
Reserv
Här ut i skogen har jag aldrig sett varg, lodjor däremot finns några stycken inpå knuten. Men det är inte så många år sen det gick en varg i centrala stadsdelarna av sundsvall....kan ha vart 3-4 år sen upp emot sidsjön.
niklaswik
Poängen är precis som ni säger:

Jägarna skrämmer upp "vanligt folk" så att dom tror att det finns vargar överallt som är oskygga och rent aggressiva, vilket så klart inte är sant.

Den enda anledningen att vilja utrota vargen, som ju många jägare vill, är att den äter djuren som jägarna vill döda.

Varför dom egentligen måste döda vilda djur kan nog bara dom själva svara på, men jag gissar att det har att göra med nåt slags uppbyggt hat inombords mot allt lyckligt levande....


Tänk om man slutade jaga älg i "vargtäta" områden så att vargarna hade mat i skogen så det räckte, skulle dom då göra sig besväret att söka sig närmre människor och genom stängsel för att ta får? Jag tror "nej".

PS.
Lodjur har jag aldrig sett, däremot lodjursspår alldeles runt knuten. För 5 år sen gick det en björn här precis 200 meter från min gård, det var lite läskigt. biggrin.gif
DS
Bettson
Grundfrågan i tråden är ju vem får tala för vem?

Svaret är väl att alla får tala för sig själv.

Bor man ute i skogen och är fler är två och benämner sig vi, så är det väl dessa man talar för.Inte alla andra som bor i skogen.

Likaväl så kan man nu inte prata för att alla jägare har de eller dom åsikterna. Det är faktisk inte juste att prata i mun för andra människor. Speciellt om man inte känner några jägare.Och känner du en eller ett par jägare så döm för farao inte hela jägarkåren som består av flera hundratusen människor. Jägare finns det många, så varför skulle alla jägare klumpas ihop och ha samma åsikt om tex varg eller annat.

Det vore detsamma som att säga att alla odlaiter har den och den åsikten.

Det här handlar väl mera om att det är kul att generalisera, skapa grupperingar osv.

Så för husfridens skull, var noga med vem ni pratar för. Och dra inte alla människor över samma kam. wub.gif

Det bästa diskusionsklimatet får man grundat på fakta, kunskap och respekt för andra människors åsikter.

Okunskap, fördomar och bristande respekt för dom som har andra åsikter än vad jag själv har, gör att sådana här ämnen lätt tendrar att bli riktiga grältrådar.


Hoppa över det är ni snälla. Grälen alltså. wub.gif
Farbror Blå
Men snälla du, vi talar ju inte om Jägare i allmänhet, titeln lyder juVarghatare.
Känner flera ansvarstagande jägare, verkar ju som om det flesta som skriver här bor nära skogen?

Sen känner jag också människor som tar jägarexamen och köper gevär eller hagelbock " för att".
Boxer
Och många jägare gömmer sig bakom påståendet att de "uppoffrande" håller stammarna nere på vissa djurarter.

Hur går det ihop med att de få rävar, eller möjligtvis den enda som syns i området där jag bor, måste skjutas eftersom den/dom tar rådjurskiden. För övrigt kryllar det av rådjur och harar här.

Det kallar jag inte viltvård. mad.gif
Bettson
CITAT (Farbror Blå @ 23-04-2006, 11:04)
Men snälla du, vi talar ju inte om Jägare i allmänhet, titeln lyder juVarghatare.
Känner flera ansvarstagande jägare, verkar ju som om det flesta som skriver här bor nära skogen?

Sen känner jag också människor som tar jägarexamen och köper gevär eller hagelbock " för att".

Jovisst säger titeln i ämnet varghatare. Helt korrekt farbror blå..


En varghatare kan ju vara vem som helst. Pensionär i storstad. tant i glesbygd, ung tejt i torpstuga. Ingen av dessa behöver ju vara jägare.

Men i trådens fortsättning så börjar man jämställa jägare med varg-hatare genom diverse generaliseringar. Det tycker jag inte är juste. Inte ärligt heller.

Själv är jag inte varghatare, tvärtom men jag förespråkar reglerad jakt på alla rovdjur precis som på alla andra av våra vilda djur.

Genast så måste många generalisera mig som varghatare, det är jag inte.

Jag anser mera att man måste ta alla djurs parti för att se till deras fortlevnad. BÅde varg, lo, rådjur, älg och annat.

Jag tar inte bara vargens parti.Det som berör mig illa ( och jag menar verkligen att det berör mig illa) är dessa elaka insinuatiuoner och generaliseringar om jägare. Jag känner hundratals jägare och jag känner inte igen bilden.

Som tex Niklawiks uttalande: Varför dom egentligen måste döda vilda djur kan nog bara dom själva svara på, men jag gissar att det har att göra med nåt slags uppbyggt hat inombords mot allt lyckligt levande....


Det är förbanne mig lika respektlöst som att springa omkring och säga att den eller den är pedofil, kriminell, knarkare osv utan att jag har en aning om ifall så är fallet.

En öppen och ärlig diskussion talar man om var man själv står och varför. Man lyssnar på motsåndarens argument och man tar till sig eller förkastar motpartens argument efter den faktagrund och kvalite de har. Inte för att de avviker från ens eget sätt att se saken.

Det är då man får diskussioner. I det andra fallet så får man en massa gräl och bråk och jag gillar inte det.

Fast jag har nog uppfattningen om dig, att du är ganska enig med mig om det sista i alla fall.

wub.gif
Bettson
Glömde skriva att jag personligen i alla fall får mycket större respekt för människor som talar om var de själva står och vad de tycker och som i sina diskussioner avstår från att kasta skit på andra människor.

Ta en politiker inför val.De brukar ofta ha en tendens att tala om vad alla de andra partierna tycker och att de själva inte tycker det är bra.

De lägger mera krut på att tala om vad motståndaren gör än vad de själva vill göra.

En sådan politiker ramlar bort direkt på potensiella kandidater att rösta på.
Orsaken är att de även i sitt arbete lägger ner mera tid på att gräla med motståndaren än att faktiskt uträtta något.
pejori
CITAT (Bettson @ 23-04-2006, 12:24)
CITAT (Farbror Blå @ 23-04-2006, 11:04)
Men snälla du, vi talar ju inte om Jägare i allmänhet, titeln lyder juVarghatare.
Känner flera ansvarstagande jägare, verkar ju som om det flesta som skriver här bor nära skogen?

Sen känner jag också människor som tar jägarexamen och köper gevär eller hagelbock " för att".

Jovisst säger titeln i ämnet varghatare. Helt korrekt farbror blå..


En varghatare kan ju vara vem som helst. Pensionär i storstad. tant i glesbygd, ung tejt i torpstuga. Ingen av dessa behöver ju vara jägare.

Men i trådens fortsättning så börjar man jämställa jägare med varg-hatare genom diverse generaliseringar. Det tycker jag inte är juste. Inte ärligt heller.

Själv är jag inte varghatare, tvärtom men jag förespråkar reglerad jakt på alla rovdjur precis som på alla andra av våra vilda djur.

Genast så måste många generalisera mig som varghatare, det är jag inte.

Jag anser mera att man måste ta alla djurs parti för att se till deras fortlevnad. BÅde varg, lo, rådjur, älg och annat.

Jag tar inte bara vargens parti.Det som berör mig illa ( och jag menar verkligen att det berör mig illa) är dessa elaka insinuatiuoner och generaliseringar om jägare. Jag känner hundratals jägare och jag känner inte igen bilden.

Som tex Niklawiks uttalande: Varför dom egentligen måste döda vilda djur kan nog bara dom själva svara på, men jag gissar att det har att göra med nåt slags uppbyggt hat inombords mot allt lyckligt levande....


Det är förbanne mig lika respektlöst som att springa omkring och säga att den eller den är pedofil, kriminell, knarkare osv utan att jag har en aning om ifall så är fallet.

En öppen och ärlig diskussion talar man om var man själv står och varför. Man lyssnar på motsåndarens argument och man tar till sig eller förkastar motpartens argument efter den faktagrund och kvalite de har. Inte för att de avviker från ens eget sätt att se saken.

Det är då man får diskussioner. I det andra fallet så får man en massa gräl och bråk och jag gillar inte det.

Fast jag har nog uppfattningen om dig, att du är ganska enig med mig om det sista i alla fall.

wub.gif

helt sant bettson.....håller med till 100% smile.gif smile.gif
( säger en vargälskare) som uppskattar att det finns jägare.... wub.gif
Rapchic
ja alla jägare är ju inte dåliga(eller va man ska säga) dom flesta jag känner som har jaktlicens tänker på den naturliga mångfalten (bla min pojkvän)
men vissa borde inte få jaktlicens som min morfar borde alldrig få nåt sånt vapen (han har inte det)
men han tycker att man ska utrota alla rovdjur
Bettson
CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 11:39)
ja alla jägare är ju inte dåliga(eller va man ska säga) dom flesta jag känner som har jaktlicens tänker på den naturliga mångfalten (bla min pojkvän)
men vissa borde inte få jaktlicens som min morfar borde alldrig få nåt sånt vapen (han har inte det)
men han tycker att man ska utrota alla rovdjur

Mångfald.........

Precis om det finns både bra och dåliga advokater,läkare, tandläkare, busschaufförer, snickare osv.

Förmodligen har din pojkvän jägarexamen eller....


Och din morfar fick sin vapenlicens före jägarexamens tid?
mari_tres
CITAT (Reserv @ 23-04-2006, 10:50)
Här ut i skogen har jag aldrig sett varg, lodjor däremot finns några stycken inpå knuten. Men det är inte så många år sen det gick en varg i centrala stadsdelarna av sundsvall....kan ha vart 3-4 år sen upp emot sidsjön.

Det var ju bara i somras då det gick en varg över granntomten här i Nolby... (såg att du var härifrån trakterna du med... rolleyes.gif ). Tyvärr var vi ju inte hemma just då, men jag skulle bli lycklig över att få se en varg i "verkliga livet"! Nästa gång, kanske... wub.gif
Reserv
CITAT (mari_tres @ 23-04-2006, 12:33)
CITAT (Reserv @ 23-04-2006, 10:50)
Här ut i skogen har jag aldrig sett varg, lodjor däremot finns några stycken inpå knuten. Men det är inte så många år sen det gick en varg i centrala stadsdelarna av sundsvall....kan ha vart 3-4 år sen upp emot sidsjön.

Det var ju bara i somras då det gick en varg över granntomten här i Nolby... (såg att du var härifrån trakterna du med... rolleyes.gif ). Tyvärr var vi ju inte hemma just då, men jag skulle bli lycklig över att få se en varg i "verkliga livet"! Nästa gång, kanske... wub.gif

Det va´juh på andra sidan E 4:an rolleyes.gif jag bor några kilometer in från bommen mot kyrkan rolleyes.gif
Rapchic
ja min pojkvän har jägarexamen..
men min morfar har inget vapen (vad jag vet)
vi jagar inte i vår släkt...
vad jag menar är att det är tur att han inte har vapen
niklaswik
Har jag sagt att alla jägare är varghatare så tar jag härmed tillbaka det och ber berörda (som tagit illa upp) om ursäkt.

Dock har vi ett äkta rötägg här i trakten som förpestar lokaltidningen med idiotiska utrotningsinsändare i klassisk Nazi-anda...

Citat direkt ur tidningen Ljusnan, källa: http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=8592

"Vargmotståndaren Folke Tomtas Johansson från Vittsjön på Bollnäs finnskog söker nu vapenlicens för pistol - för att skydda sig mot vargar och andra rovdjur. Och han hoppas få låna eller hyra ett vapen av polisen tills vargen har utrotats.

Folke Johansson har länge engagerat sig i vargdebatten och är mycket kritisk till den svenska rovdjurspolitiken. Häromdagen skrev han till miljöminister Lena Sommestad om sin besvikelse över riksdagens rovdjurspolitik.
- Rovdjuren måste utrotas snabbt, innan dom tar över allt, hävdar han i brevet.
Varg, björn, järv och lo har inget berättigande, anser Folke Johansson."

Utrotas utrotas utrotas... Den mannen har problem...

Från samma artikel:

"

"Ingen vågar plocka bär"

Inga rovdjur har hittills hotat Folke Johansson i Vittsjön personligen:
- Men jakten är förstörd, för rovdjuren tar hand om både älgar och rådjur. Katter och jakthundar stryker också med och folk kan inte ha får på finnskogen längre. Och ingen vågar gå ut i skogen och leta svamp eller plocka bär.
"Rovdjursdaltandet" i Sverige har spårat ur, anser Folke Johansson. Men han tror att inställningen kommer att ändras.
- När rovdjuren blir allt fler, blir de mer och mer närgångna - och hungrigare och grinigare. Då kan vad som helst hända. Och när den första människan blir dödad av varg i Sverige vaknar nog många, säger han."


Hoppas dom här citaten får er att förstå min irritation som tyvärr har riktats mer och mer mot jägare i allmänhet..
(Min morfar är jägare och helt ok, så jag VET att det finns jägare med hederliga åsikter...)
mari_tres
Grrr... Kan bli så förbaskad på folk ibland! mad.gif

Är det så att rovdjuren tar "våra" bytesdjur? Eller kan det kanske vara så att det är vi som inkräktar på rovdjurens byten??? Nu säger jag INTE att vi ska sluta jaga, men det behövs nog ett lite annorlunda tänk mot idag. Som skogsbolagen som klagar på att älgarna äter upp deras planteringar... O hur kan det komma sig att älgarna måste gå där och äta, då??

Jägare som inte vågar släppa ut sin hund i skogen men inte har några problem med att låta tonårsdottern vara på stan sent en fredagkväll?
Rapchic
såå rovdjur har ingen rätt att vara i skogen?
ursäkta mig men han verkar ha nått fel
han klagar på att varg är för många...
har han nån gång sett hur många människor det finns på jorden och hur mkt vi förstör??!!!
Leia
wub.gif[/QUOTE]
helt sant bettson.....håller med till 100% smile.gif smile.gif
( säger en vargälskare) som uppskattar att det finns jägare.... wub.gif[/QUOTE]
Hade inte kunnat sagt det bättre själv! smile.gif
Bettson
Men Niklas..... den karl kan ju knappast kallas för jägare.

Och så vill han ha pistol också. Stryker ytterligare under på att han inte är jägare.

Pistol brukar vanligtvis bara tillåtas vid grytjakt och vid avlivning när man har fällor. Enbart därför att en lång bössa annars skulle äventyra träffsäkerheten där det är trångt. Annars får man inte jaga med pistol.

Polisen får inte ens avliva ett trafikskadat vilt med sin pistoler enbart för att lagstiftningen säger att deras vapen inte är godkända för jakt.

Så att han gapar om att polisen skulle låna ut sina vapen till honom. Tillåt mig småle...



Och en annan sak. Karlen verkar inte helt balanserad och jag skulle nog inte vilja att någon sådan person var beväpnad. Och det kommer han med all sannolikhet inte heller att bli. Antingen är han så rädd som han säger och då är det nästan lite synd om honom. Eller så vill han av någon anledning utkämpa någon batalj. Sådant brukar heller inte leda till någon personlig lycka precis. Så jag lägger inte ens en gång ner energi på att reta mig på honom.

En första förutsättning för att överhuvudtaget få en vapenlicens är att man är laglydig. En andra att man känner till lagarna.

Denna man uppfylller ju inte dom kraven så han får nog fortsätta att vara obeväpnad.

Guskelôv för det wink.gif
Whiskuchi
CITAT (Bettson @ 23-04-2006, 15:26)
Polisen får inte ens avliva ett trafikskadat vilt med sin pistoler enbart för att lagstiftningen säger att deras vapen inte är godkända för jakt.

En aning OT, förlåt, men... hur är det med trafikskadade tamdjur då? Det har ju hänt att poliser har bankat ihjäl påkörda katter med batongerna för att de inte får skjuta - men då har det skyllts på att det varit för tättbebyggda områden..? Får de alltså skjuta tamdjur med pistol annars?

(ber återigen om ursäkt för att jag hamnade OT)
Bettson
CITAT (Whiskuchi @ 23-04-2006, 16:33)
CITAT (Bettson @ 23-04-2006, 15:26)
Polisen får inte ens avliva ett trafikskadat vilt med sin pistoler enbart för att lagstiftningen säger att deras vapen inte är godkända för jakt.

En aning OT, förlåt, men... hur är det med trafikskadade tamdjur då? Det har ju hänt att poliser har bankat ihjäl påkörda katter med batongerna för att de inte får skjuta - men då har det skyllts på att det varit för tättbebyggda områden..? Får de alltså skjuta tamdjur med pistol annars?

(ber återigen om ursäkt för att jag hamnade OT)

Har jag faktiskt ingen aning om .

Att avliva tamdjur går väl förmodligen inte under begreppet jakt.

Men jag har för mig att poliser har väldigt strikta regler för hur de får avlossa skott i sitt vapen. Och varje skott de avlossar måste de lämna en skriftlig rapport på.

Min son bad en polis att få titta på hans pistol en gång när han var liten.
Polisen fick visst inte enligt reglementet ta upp pistolen för att visa någon.
Så han lossade på spännet och visade fram pistolen i hölstret för att inte begå tjänstefel.

Men som sagt, jag har ingen aning om vilka regler som gäller exakt.
niklaswik
Mannen ÄR faktiskt jägare. Eller utger sig iaf för att vara det. Hur som helst är han med i "Jägarnas Riksförbund (Riksjägarna)".

Risken att han tas så seriöst att han får vare sig licens eller vapen är väl så nära noll det går att komma men ändock... Attityden är vedervärdig..
Bettson
CITAT (niklaswik @ 23-04-2006, 19:42)
Mannen ÄR faktiskt jägare. Eller utger sig iaf för att vara det. Hur som helst är han med i "Jägarnas Riksförbund (Riksjägarna)".

Risken att han tas så seriöst att han får vare sig licens eller vapen är väl så nära noll det går att komma men ändock... Attityden är vedervärdig..

Jag håller med dig. Attityden är inget vidare.

Men tänkt på att det finns folk utan körkort som sitter i baksätet och skriker och tror sig vara bilförare också.

Och hans attityd är inget jägarnas riksförbund står för. Den får han nog räkna enbart för sig själv.
birgitek
Själv är jag inte varghatare, tvärtom, tycker att vargen är vacker och spännande och är inte ett dugg rädd för egen räkning. MEN jag har full förståelse för att de som får hundar, får och andra tamdjur rivna vill skjuta vargen. Dessutom är det väl något som är fel med en varg som ger sig fram till gårdar och hus, normalt är ju vargen ett mycket skyggt djur.
Birgit Ek
Pirum
Jösses vad folk är rädda för vargen (syftar inte på folk här, utan samhället generellt), själv är jag mer bekymrad över sjukdomar som kan spridas via fästingar, myggor eller i form av parasiter.

Dvärgbandmasken, exempelvis, finns ju redan i Danmark och kommer den hit blir det ajöss med bärplockning etc. Om man inte använder handskar och kokar sylten såklart. För att bli av med dvärgbandmask måste man förmodligen skjuta alla bärare, vilket innebär alla rävar, många hundar och katter. Samt att katter/hundar tills området är smittfritt måste kontinuerligt avmaskas minst ett dussin gånger varje år. Ok, lite drastiskt exempel.

Men vargen är harmlös i jämförelse med idiotjävlar som smugglar katter/hundar över gränsen.

Med fler vargar hade vi kanske haft färre rådjur och andra däggdjur som sprider fästingar exempelvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon