Full version: MacDonaldsdieten
AnnammA
I går visade tv2 filmen om killen som gjorde försök med sig själv att bara äta MacDonaldsmat i 30 dagar. En helt normalviktig kille med bra värden gick upp c:a 12 kg och försämrade bla sitt kolesterolvärde katastrofalt...
Mina barn satt med och tittade, och vi äter egentligen inte speciellt ofta på Mac Donalds, men de blev nästan helt avskräckta...(De är inte heller varken runda eller överviktiga...)
Otroligt många feta USA-häckar på yngre människor visades, men många skolor i USA serverar ju tydligen nästan bara snabbmat med läsk som dryck till skolbarnen.
Hälsn
AnnA
ingrid fuxwall
Det är hemskt och ännu hemskare är att det kanske snart är här - den dåliga matkulturen.

ingrid
Castea
CITAT (AnnammA @ 23-04-2006, 21:51)
men många skolor i USA serverar ju tydligen nästan bara snabbmat med läsk som dryck till skolbarnen.

Jag hade "förmånen" wacko.gif att äta på en high school under en tid vid en USA-vistelse, och deras matsalsmeny var - året runt - tre alternativ:

1. Pizza-slice
2. Pizza-slice + pommes frites
3. Salladsbord

Vet inte hur det är idag, och det varierar nog också från skola till skola i USA. Men det är ju inte bara där som det är illa med skolmaten. I Storbritannien har ju kocken Jamie Oliver försökt förbättra situationen, men det går visst trögt.

Tragiskt med fetman i USA. Det finns en stad där som kallas "Fat City", där du inte får bo om du inte väger ett visst antal kilo. Du får inte ens besöka stan om du väger för litet. unsure.gif Och det mest lönande yrket i Fat City är... begravningsentreprenör. sad.gif
LadyG
Det säger sig självt att man inte kan äta 5 000 kcal om dagen utan att bli fet (om man inte är elittränad förståss, då kan man göra av med upp till 7 000 kcal /dygn).

Det behöver inte nödvändigtvis vara McD heller, man kan inte äta så många kalorier av någon mat utan att må dåligt av det. Det är själva kalorimängden som är olämplig, och det kommer du lätt upp i på andra sätt också.
Castea
CITAT (LadyG @ 23-04-2006, 22:03)
(om man inte är elittränad förståss, då kan man göra av med upp till 7 000 kcal /dygn).

Exakt! Jag minns att Gunde Svan berättade att han gjorde av med 10 000 kalorier varje dag när han tränade som hårdast. wacko.gif
LadyG
CITAT (Castea @ 23-04-2006, 23:05)
CITAT (LadyG @ 23-04-2006, 22:03)
(om man inte är elittränad förståss, då kan man göra av med upp till 7 000 kcal /dygn).

Exakt! Jag minns att Gunde Svan berättade att han gjorde av med 10 000 kalorier varje dag när han tränade som hårdast. wacko.gif

Den karln var otrolig laugh.gif

Kosten exakt balanserad för att maximera prestationsförmågan, och så stenhård tränig. Otroligt helt enkelt.

En normal, medelålders man som inte tränar gör av med kring 3 000 kcal / dygn ungefär medan en dito kvinna inte gör av med mer än cirka 2 000 kcal /dygn. Tärnar man kan man räkna med ytterligare 500 kcal /dygn i förbränning, men inte mycket mer om man inte är elit.

Så 5 000 kcal är åt h*lvete för mycket för nästan vem som helst. smile.gif
Gåsis
Det som var hemskt tyckte jag var att det inte bara var kalorierna som gjorde en fet. Sockret gjorde oxå att man blev sugen fort efter en egentligen för stor portion. Och att den meny som dom flesta beställde var den som var så stor att mannen som provade kräktes. Av en amerikansk "normalportion" wacko.gif wacko.gif

/Åsa
Castea
CITAT (Gåsis @ 23-04-2006, 22:15)
en amerikansk "normalportion"

Jag tycker vi får större och större portioner av mycket här i Sverige också. wacko.gif

Jämför en sån där jättestor American Chocolate Chip Cookie med en svensk småkaka!

Jag var ute och åt pastasallad en gång med en gammal tant, och hon häpnade över den stora bunken som ställdes framför mig. Hon trodde aldrig att det skulle kunna vara en enda portion, och sanningen att säga var jag ju mätt efter halva bunken också egentligen.
*Felix matte*
Paolo Roberto åt skräpmat Ökade 15 kilo ohmy.gif
stina
Jag tycker inte vi enbart ska förfasa oss över amerikanerna utan ta en titt på hur många barnfamiljers kundvagnar ser ut på matvaruhusen.....

Jag anser att skräpmatskulturen redan är här!

/Stina
Rapchic
[QUOTE]Jag hade "förmånen" att äta på en high school under en tid vid en USA-vistelse, och deras matsalsmeny var - året runt - tre alternativ:

1. Pizza-slice
2. Pizza-slice + pommes frites
3. Salladsbord[QUOTE]

och jag klagar på att vår skolmat dryper av fett....
man kanske ska lungna sig lite
stina
Ett problem är väl att många barn inte äter av skolmaten utan byter ut det mot annat "skräp" + att det blir snabbmat när dom kommer hem...
Rapchic
till och med min mamma klagar åp skolmaten
(och jag vet inte mycket hon klagar på)
jag och min pojkvän tål inte för mkt fett men vi börjar må illa av skolmaten

för ett tag sen stod det i tidningen
"skolmaten dold fettkälla"

nog för jag vet inte om det är så dolt när fettet rinner av när man tar maten för det inte ryms mer
Hannele
CITAT (LadyG @ 23-04-2006, 22:03)
Det säger sig självt att man inte kan äta 5 000 kcal om dagen utan att bli fet

Ja, rätt, och McDonalds tog bort alternativet Big Size efter filmpremiären.

Morgan Spurlock beställde aldrig Big Size.., men nio gånger under denna månad (oftast i Texas) blev han tillfrågad av expediten, om han ville ha Big Size, och det var han tvungen att välja då, för han skulle göra precis som de flesta amerikanare gör. Han fick inte gå heller mer än 5000 steg (ca 2 km) per dag, för de gjorde de flesta amerikanare. Alldeles för lite.

Det var inte bara mängden dåligt fett, utan väldiga mängder socker,
även i McDonalds sallader innehåller mänger fett och socker.
Morgan Spurlock åt nästan 500 g socker per dag, 13,6 kg socker under en månad!!
Ungefär lika mycket som de flesta skolbarn i USA.. wacko.gif

Morgan Spurlock fick samma skador av fettet i levern, som en alkoholist får...
Efter två månader med vegan-kost hade han fått tillbaka sina bra kolestrolvärden,
men det tog ett år att gå ner alla kilon.
Rapchic
på vägen hem från ett karate läger som min pojkvän
var på så skulle dom äta på mcdonalds
han frågade efter det nyttigaste
först fick han en fett klump med en cemtimeter tjock ost på och vitt bröd...
han klagade och fick "fullkornsbröd"
dvs ljus ljus ljus brunt bröd
Kathy
Här är en länk till en blogg skriven av en svensk läkare. Hon förespråkar att man ska äta en lågkolhydratkost med mycket animaliskt fett.

Däremot inte sagt att jag håller med henne om det höga fettintaget.
Rapchic
då måste hon väl mena fet fisk fett....
jag menar alla böcker man får lsa på skolan och
alla andra läkare säger ju att animaliska fetter
(håller inte reda på vad dom heter om det är omättade eller mättade fetter)
är dåliga
Kathy
CITAT (Rapchic @ 24-04-2006, 11:21)
då måste hon väl mena fet fisk fett....

Nja...du får läsa hennes blogg.
Hon menar fett från bl.a bacon, kött, smör m.m.
Rapchic
jag läste den.. men ville tro att hon skrev fel
jag menar jag mår illa av bacon m.m
men jag mår inte illa av fisk och kroppen är ju instäld för att
se till att man inte får i sig för mkt gifter
(tex därför man spyr när man dricker)
Pirum
Jag tvivlar inte ett dugg på att det är dåligt att äta på McDonalds vareviga dag, ett fähundskt företag för övrigt, men samtidigt måste ju den här renlevnadsmannen varit synnerligen känslig. Att bli så sjuk så fort, då borde ju folk flest som äter sånthär år ut och år in varit döda för längesen.

Jag har, som tidigare stor vän av skräpmat, diskuterat den här filmen med mina (forna) gelikar, och vi är alla rörande överens om att det till stor del måste bero på den plötsliga omställningen från fiber och grönsaker till fett och socker att han så totalt havererar. Mannen var ju dessutom van att träna aktivt. Omvänt : Tar man en skräpmatsätare och trycker i denne en massa müsli, baljväxter, vitlök och grönsaker från morgon till kväll, och tvingar honom att träna dagligen, så kommer nog inte han heller att må så bra till en början...(på sikt mår han säkert bättre än när han åt skräpmat)

För de allra värst förhärdade skräpmatsätarna kan till och med McDonalds anses som ett nyttigare alternativ till hämtpizzan, chipspåsen och lördagssexpacken/vinet.

Synd förresten att hamburgare så ofta tvingas associeras med McDonalds sad.gif
En välstekt nötburgare, med sallad, gurka och smarrigt kryddad tomatsås kramad mellan fullkornsbröd, gärna med potatismos...det är nyttig mat. För mig är det helt obegripligt att inte potatismoset slagit igenom hos McDonalds, Burger King och Max. (Det är enklare att göra gott magert potatismos än goda magra snabbpommes)

Tycker dock att McDonalds såklart förtjänar mycket av kritiken. Stripsen är skandalöst feta, med transfetter dessutom, brödet är mer än lovligt svampigt generellt sett, dessutom är de inte tydliga nog med köttets (och kycklingens) ursprung. Det är visserligen något de delar med nästan alla andra restauranger.
Rapchic
frasses och sibylla (dom enda hamburgarresturangerna här)
har ju nyttigare varianter med tex coleslaw eller morötter till
men det går ju absolut att äta bättre, men har mcdonalds nåt sånt??
(ganska synd att det just är råa morötter i dom .. jag tål inte det)
Hannele
CITAT (Rapchic @ 24-04-2006, 11:47)
nyttigare varianter med tex coleslaw eller morötter till
men det går ju absolut att äta bättre, men har mcdonalds nåt sånt??

Ja, i Sverige kan du hitta nyttigare allternativ, dessutom grönsaker & mjölk till.
Rapchic
då kan det inte finnas i alla mcdonalds stöällen

[QUOTE]Rapchic Skickat den 24-04-2006, 11:12
--------------------------------------------------------------------------------
på vägen hem från ett karate läger som min pojkvän
var på så skulle dom äta på mcdonalds
han frågade efter det nyttigaste
först fick han en fett klump med en cemtimeter tjock ost på och vitt bröd...
han klagade och fick "fullkornsbröd"
dvs ljus ljus ljus brunt bröd [QUOTE]
Hannele
CITAT (Rapchic @ 24-04-2006, 10:30)
kroppen är ju instäld för att
se till att man inte får i sig för mkt gifter

Tja, Man kanske inte kan lita till kroppem 100%.
Kroppen kan anpassas till vad som helst; svält, hetsätning, mm
Det tar oss 14 dagar att vänja oss av med salt, socker eller vad vi nu önskar.
Rapchic
ja men då kan man allstå lita ganska mkt på första intrycket....
tex att man alltid mår jätte illa efter att man ätit hamburgare ute
Pirum
Övning ger färdighet smile.gif

*ställer ifrån sig tekoppen på magen*

Sibylla har en bra burgare som heter Good Star tror jag. Om man väljer bort majonnäsen, dressingen, eller vad det nu är för smakförstörande kladd de garnerar med, så blir den både nyttig och god smile.gif Lite grövre bröd på den än vanliga hamburgare. McFeast på McDonalds finns även i fullkorn, men efter de rapporter jag hört så är brödet inte speciellt bra och funkar dessutom inte med den klensmakande McFeasten.

Jag tycker det är synd att gamla Clock (om någon kommer ihåg dem) inte lyckades slå igenom sin nya idé med hälsosammare pommes. De friterades i varmluft istället för skräpolja. Kanske tyckte folk att de var för torra, eller så var varmluftsfritösen för dyr. Vet ej.
Rapchic
tänk om man skulle starta en nyttig hamburgarkedja om den skulle bli bra
Hannele
CITAT (Scrollan @ 24-04-2006, 10:12)
en blogg skriven av en svensk läkare.
Hon förespråkar att man ska äta en lågkolhydratkost med mycket animaliskt fett.

Ja, det lutar åt det hållet, många som tror på det.
Caprice
Det ska väl tilläggas att McDonalds funkar att äta hos, med vissa ändringar som lätt kan göras när man beställer.... Hamburgare i sig tex är inte skräpmat, det är allt junk i form av såser / dressingar som läggs på den som förstör.. Nu finns det ju även grövre bröd hos McDonalds..
LadyG
CITAT (Caprice @ 24-04-2006, 14:11)
Det ska väl tilläggas att McDonalds funkar att äta hos, med vissa ändringar som lätt kan göras när man beställer.... Hamburgare i sig tex är inte skräpmat, det är allt junk i form av såser / dressingar som läggs på den som förstör.. Nu finns det ju även grövre bröd hos McDonalds..

Exakt och pommes är ett tillval, inget krav. Man kan få en sallad eller morötter om man hellre vill ha det. I Sverige är McD faktiskt väldigt bra på att deklarera innehållet i sina menyer:

Tyvärr klarar jag inte att direktlänka till deras meny-jox men den finns iaf på McDonals hemsida om man klickar på menyn *Maten' och sedan på undermenyn 'Vår mat' och därefter på 'Kombinera din egen meny'.

Där finns det exakta tabeller för vad det du äter innehåller och redovisningar för mineraler, vitaminer, fett och kolhydrater m.m.

Jag äter där varannan månad kanske, mest för tt det ligger för långt bort, men jag har inga problem med McD så länge det rör sig om vettiga menyer och så länge jag motionerar. Man kan äta allt men hur mycket som helst och inte jämt.
stina
CITAT (LadyG @ 24-04-2006, 14:20)
Jag äter där varannan månad kanske, mest för tt det ligger för långt bort, men jag har inga problem med McD så länge det rör sig om vettiga menyer och så länge jag motionerar. Man kan äta allt men hur mycket som helst och inte jämt.

Precis - och sen beror det ju på hur man lever för övrigt. Man kan ju välja NÅGON "synd" som man vill behålla. Inte hela kitet. Om man äter Mc Donalds "bara" en gång i veckan, pizza "bara" en gång i veckan, läsk och chips "bara fredag-lördag" och en smarrig gräddsås "bara" på söndagen så blir det ju inte så bra....
LadyG
Oj, jag såg att jag missade ett "inte" laugh.gif

Jag menade ju att man kan äta allt, men inte hur mycket som helst och inte jämt. Ibland skenar fingrarna biggrin.gif

Men visst är det som du säger att man måste tänka över vad man behåller på menyn och vad man avstår. Och vill man inte avstå från något, ja då är det bäst att börja motionera som en stressad iller, om vikten ska åt något annat håll än upp...
stina
CITAT (LadyG @ 24-04-2006, 14:43)
Oj, jag såg att jag missade ett "inte" laugh.gif

Jag menade ju att man kan äta allt, men inte hur mycket som helst och inte jämt. Ibland skenar fingrarna biggrin.gif

Men visst är det som du säger att man måste tänka över vad man behåller på menyn och vad man avstår. Och vill man inte avstå från något, ja då är det bäst att börja motionera som en stressad iller, om vikten ska åt något annat håll än upp...

Jag avstår från pizza, Mc Donalds, alla sorters snacks, kakor och tårtor (annat än i yttersta undantag) för det är jag helt enkelt inte så förtjust i. Däremot älskar jag rödvin och choklad så det är min passion i livet som jag vägrar låta bli! tongue.gif
Hannele
Elvis åt ihjäl sej på fet mat och dog av hjärtflimmer.
andersen
Mc Donalds mat är inte det värsta, utan det som är värre är att dom har bara ungdomar som jobbar där,och dom har ingen anning om hygien tex så tar dom in skolklasser att titta på hur dom gör hamburgare, och skolbarnen böhöver inte byta om utan dom klankar om kring i sina vanliga kläder där var hamburgarna bereds, lika så dom unga människorna som jobbar där dom steker hamburgare utan mössa och när det är lite att göra så går samma personer ut och röker utanför utan att ha andra kläder eller att sätta på sig tex skoskydd. I vilken annan livsmedels tillvärkning skulle något sådant vara tillåtet? tror att det var föra sommaren som toasitsar åkte i i diskmaskin på någon Mc Donalds.
Pirum
McDonalds i Sverige kanske inte längre har lika välutbildad personal som i början av 90-talet, men det verkar vara så att när miljö- och hälsoskyddskontor gör tester så klarar sig dessa stora kedjor (McD och BK etc) bättre än de flesta andra. Sämst brukar pizzerior vara. OBS, inte ALLA pizzerior, men det är ofta i små privatägda restauranger man hittar de BÄSTA och de SÄMSTA köken.
Kathy
CITAT (Hannele @ 24-04-2006, 18:26)
Elvis åt ihjäl sej på fet mat.

....Och en herrans massa tabletter i blandad mix.
Kathy
CITAT (LadyG @ 24-04-2006, 14:43)
Jag menade ju att man kan äta allt, men inte hur mycket som helst och inte jämt.

Detta i kombination med motion har gjort att jag lättat 22 kg. smile.gif
Whiskuchi
CITAT (andersen @ 24-04-2006, 19:14)
Mc Donalds mat är inte det värsta, utan det som är värre är att dom har bara ungdomar som jobbar där,och dom har ingen anning om hygien tex så tar dom in skolklasser att titta på hur dom gör hamburgare, och skolbarnen böhöver inte byta om utan dom klankar om kring i sina vanliga kläder där var hamburgarna bereds, lika så dom unga människorna som jobbar där dom steker hamburgare utan mössa och när det är lite att göra så går samma personer ut och röker utanför utan att ha andra kläder eller att sätta på sig tex skoskydd. I vilken annan livsmedels tillvärkning skulle något sådant vara tillåtet? tror att det var föra sommaren som toasitsar åkte i i diskmaskin på någon Mc Donalds.

En kompis fick en fet friterad spyfluga i sina pommes *urk* ohmy.gif
Tatta
Vilke hemska erfarenheter ni har av McDonalds ohmy.gif
Jag gillar deras mat massor, äter dock inte där så ofta när jag bor långt ifrån. Överhuvudtaget blir det inte hamburgare ute speciellt ofta då jag är lite för snål rätt & slätt wink.gif

Precis som andra skrivit innan mig, såklart man blir tjock & mår dåligt om man vräker i sig hamburgare & pommes enbart & inte rör på sig.

Äta med måtta & röra på sig :Y: Det har funkat förr & det funkar än idag smile.gif
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 24-04-2006, 19:14)
Mc Donalds mat är inte det värsta, utan det som är värre är att dom har bara ungdomar som jobbar där,och dom har ingen anning om hygien tex så tar dom in skolklasser att titta på hur dom gör hamburgare, och skolbarnen böhöver inte byta om utan dom klankar om kring i sina vanliga kläder där var hamburgarna bereds, lika så dom unga människorna som jobbar där dom steker hamburgare utan mössa och när det är lite att göra så går samma personer ut och röker utanför utan att ha andra kläder eller att sätta på sig tex skoskydd. I vilken annan livsmedels tillvärkning skulle något sådant vara tillåtet? tror att det var föra sommaren som toasitsar åkte i i diskmaskin på någon Mc Donalds.

Då skulle du bara veta vad som pågår där ingen ser ohmy.gif
Jag hade en favorit "korvis" i Borås... tills jag råkade se
hur han åt av moset med fingrarna...
slickade av och ner med fingret i moset igen

Likaså min favvo kycklingrestaurang.. han kom ut från toaletten
pratandes i mobilen och började ösa över ris från gryta till kantin
... det som hamnade utanför, skyfflade han ner i kantinen med händerna.
Inne på toaletten fanns inget tvättställ

Grillen här hemma där jag jämt stannade till när jag var i centrum...
tjejen som grillade hamburgare och korv.. tog också betalt av kunder
fortsatte sedan att ta upp ostskivor och lägga på burgarna
kliade sig lite i näsan och fortsatte... allt utan att tvätta händerna.

Thaistället där hon plockade pasta ur grytan till tallrik med bara händer
... plockade bort lite .. var tydligen för stor portion..
slängde "överskottet" tillbaks i grytan... oaptitligt!

Så kan jag fortsätta en bra bit till... men värst var ändå hovmästarn på det fina hotellet...
stod och lutade mot dörrpost.. pekfingret halvvägs upp i hjärnan
(via näsan)... sprättar iväg snorsloskor.. det var mina föräldrar som var med om
detta

Just pga allt snusk jag sett så väljer jag att mestadels äta hemlagat
men nu är jag jämrans sugen på Kinamat så det kommer att beställas endera dan tongue.gif
Castea
Isch, vad vidrigt, Agneta! mad.gif
Påminner mig om ett program jag såg på tv en gång, där de satt upp en dold kamera i en amerikansk hamburgerrestaurang. Vid stekbordet stod en karl och använde stekspaden som flugsmällare samtidigt som han vände hamburgarna.

Blööööh, vad äckligt, alltså. mad.gif
*Felix matte*
CITAT (Castea @ 24-04-2006, 22:36)
Isch, vad vidrigt, Agneta!  :angry:
Påminner mig om ett program jag såg på tv en gång, där de satt upp en dold kamera i en amerikansk hamburgerrestaurang. Vid stekbordet stod en karl och använde stekspaden som flugsmällare samtidigt som han vände hamburgarna.

Blööööh, vad äckligt, alltså.  :angry:

Jag har också sett Amerikanska program där de filmat i smyg
och man ser hur de spottar på pizzan... stoppar snor i maten mm mm mm
little.lunatic
McDonald's är ett fantastiskt företag som lyckats etablera sig över i stort sett hela jorden vilket enligt mig är beundransvärt. Naturligtvis bör ju varje amerikan (och svensk) vara införstådd med de risker friterad mat med mycket socker har för hälsopåverkan. Tycker det är skamligt att det inte räknas som allmän kännedom överallt. Hursomhelst är det enda företag som toppar McDonald's Coca-Cola. Go figure... Så det spelar egentligen ingen roll vad vi tycker om deras produkter, efterfrågan är överväldigande ändå.

Jag vet dock att McDonald's jobbar HÅRT med att tvätta bort "onyttighetsstämpeln", och har gjort det under ett antal år nu. Men det är nästan som om allmänheten kommer att kräva det ultimata inom näringsintag innan man är nöjd. De har en viss image som de inte vill förlora, men de kan helt klart förbättras och detta jobbas det på kan jag lova.

Vad gäller renligheten i kedjorna är det ofta så att dessa stora franchiser har bra och väl utarbetade rutiner när det gäller ALLT. Varenda befattning och rutin inom företaget är noggrant beskrivna i arbetshandböcker som skall följas till punkt och pricka. Det råder tom tävlingar mellan restaurangerna om vem som kan få högst betyg i renlighet mm. Med största sannolikhet är detta anledningen till att de passerar dessa test med toppresultat. Som sagt är det värre med privatägda små "hak" där man inte riktigt orkar bry sig kanske... Generellt sett i alla fall.

Personligen är jag helt inne på att lägga om mina matvanor. Jag behöver inte gå ner i vikt, snarare tvärtom, vilket verkar svårt med den nyttigare diet jag strävar efter. Om någon har tips angående detta så nämn gärna det här!
Jag tänker inte räkna points eller följa Atkins, snarare erkänna de vetenskapliga studier som ger en fingervisning om vad som är bra och mindre bra. Jag ser fram emot det erhört mycket eftersom jag vet hur mycket bättre man kommer må, hur mycket bättre man sover och hur piggare man blir av en förändrad kost. Träningen ska också bli kul, har ju en sprillans ny mountainbike!
Frågan är bara hur man då lyckas gå UPP i vikt av detta...
AndreasBlomquist
Jag kommer ihåg när ett av de fyra McDonald's här i Karlstad blev ertappade av kunder och media med att köra toaborstarna i diskmaskinen för ett par år sedan. Det blev en märkbar nedgång av försäljningen men bara på den restaurangen som blev ertappade. De andra restaurangerna som hade samma personal som roterar runt och samma ägare märkte inte av nedgången...
Rapchic
om dom vill tävla i renlighet ska dom ju ha i små städer också....
själv tycker jag att resturangerna blir bättre ju mindre stad dom är i
(dom vill ju få så många kunder som möjligt)
som en på en pizzeria i malå tyckte en kund att biffen (eller va det va)
var för liten på hans pizza så han tog kort på den och gick tillbaka
nästa dag.. han fick pengarna tillbaka + en ny pizza
för jag menar om nån märker nått äkligt på en resturang här i lycksele
så sprids ryktet snabbt till alla och vips så har den resturangen inga gäster
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon