Full version: tips mot halsont
Rapchic
har ont i halsen.. set är irriterande för jag sjnger helatiden
medvetet och omedvetet
har druckit så mkt te nu att jag måsta gå på toa hela tiden
*Felix matte*
Testa å vissla istället tongue.gif .. skonsammare mot halsen smile.gif

Bafucin ska visst också vara bra sägs det.
Helen B
CITAT (Rapchic @ 24-04-2006, 10:57)
har ont i halsen.. set är irriterande för jag sjnger helatiden
medvetet och omedvetet
har druckit så mkt te nu att jag måsta gå på toa hela tiden

Hej,
Jag får lätt ont i halsen och har hört att det kan bero på torrluft och känsliga slemhinnor. I alla fall så är det bra då att använda nässpray som inte innehåller konserveringsmedel. För mig blir det bättre, men du kanske är förkyld och då är det väl andra små huskurer som hjälper.
Krya på dig!
Rapchic
min pojvän blev smittad av nån förskylning på karatlägret
så jag tror det är det jag fått
så då får jag vät efterlysa huskurer
Gossen Ruda
Halsont brukar oftast bero på en virusinfektion och där hjälper inga huskurer. Eller något annat heller, kroppens immunförsvar tar hand om saken. Däremot kan man lindra och förebygga med Bafucin. Det innehåller dels ett lokalbedövningsmedel som mildrar det onda, dessutom olika medel mot bakterier så att dom förhoppningsvis inte angriper slemhinnorna ännu mer.
Pirum
Honung i varmt te, mjölk eller vatten kan lindra en smula.

Dessutom är det, för mig åtminstone, bäst att hålla tyst om man har ont i halsen. Låta stämbanden vila etc. Sova är bästa medicinen.
Rapchic
så jag ska alltså inte gå på gymmet ikväll eller?
LadyG
Aldrig träna med infektion i kroppen, och som Gossen Ruda säger beror halsont oftast på någon typ av infektion. Du kan få hjärtmuskelinflammation (myokardit) om du tränar med infektion i kroppen och det är en mycket farlig sak att få. Man dör.

[Edit: Stavar som en ekorre idag] tongue.gif
Rapchic
okej hoppas jag blir bättre till karaten på tisdag eller åtminstånde till den på torsdag
Inga från Närke
Finns en tablett som heter Zenega på apoteket den lindrar. Men annars är det te och honung men överdosera inte, då kan det bli sämre. Försök också att ha något varmt lindat runt halsen.
Ja jag vet en del säger att värme föder baciller men jag har i många år lindat en yllestrumpa (används endast till detta) runt halsen så fort jag känner att jag kanske får ont, jag tycker det hjälper. Behöver nog inte vara ylle men någon varm halsduk i alla fall.
stina
Om du är täppt i näsan, ta näsdroppar innan du ska lägga dig så att du inte behöver andas med munnen och därmed sova med öppen mun - det kan förvära det halsonda.

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon