miall
Jag har anlagt en ny rabatt i ett mörkt hörn av trädgården, dit solen når enbart ett par timmar på morgonen. Det ligger nära ett stort buskage där det finns miljarder spanska skogssniglar, så det gäller att hitta växter som de inte gillar. I höstas satte jag massor med vårlökar, de börjar just titta fram lite krokus (sent för att vara i zon 3, men det är väl mörkret). Jag hoppas och tror att sniglar inte gillar lökväxter. Jag vet sedan förra sommaren att sniglarna däremot älskar funkia och penséer... så nu söker jag efter andra växter, helst perenner, som klarar detta läge med mörker och sniglar. Jag funderar på fänrikshjärta? Kanske clematis? Kan clematis användas som marktäckare? Eftersom växter kostar en hel del, tänkte jag fråga om någon här kan ge tips på passande växter, så jag inte köper en massa igen som bara äts upp direkt...

Hälsningar
Mia
Ninni
I senaste (tror jag) numret av "allt om trädgård" finns ett reportage om olika clematis som har ett krypande eller mer upprätt växande. Om de gillas av sniglar eller inte vet jag dock inte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon