Full version: Kvadratodlare?
Ramoth
Under 80-talet kom jag i kontakt med "kvadratodling"
Landen består av "block" på 120x120 cm, som nås från alla sidor.
Sedan jobbar man utifrån små odlingskvadrater på 30x30 cm. Om ni visste så mycket som faktiskt får plats på den ytan när man bara behöver tänka på plantavstånd och inte radavstånd!

Himla kul sätt att odla tycker jag.
Man använder ytan maximalt och sår/planterar bara det antal frön/plantor man behöver.
Jag som avskyr stora land (som lätt växer över med ogräs wacko.gif ) plockar lojt bort ogräset från mina lättåtkomliga land.

En lite mer "strukturerad" variant än pallkragar tror jag, men allt blir ju vad man gör det till.

Någon/några här som känner igen sig?
Susanne i Linköping
Square foot gardening! laugh.gif Om jag får använda det amerikanska namnet på företeelsen. Det testade jag i förrfjol. I somras blev det två pallkragar istället, men kvadratodlingen var kul. Morötterna blev inget och både löken och kålrabbin blev stulna, men de asiatiska bladen, rädisorna och bönorna blev helt OK. Och lätt att rensa ogräs, som sagt.

Hmm, materialet till rutodlingslådan står i vedboden, tänk om jag skulle försöka göra plats till den i det gamla potatislandet? rolleyes.gif Det är ju hög tid.
myskmadra
Berätta gärna mer om hur ni går till väga - finns det nåt tips om hemsidor eller dylikt.
Jag läser just en bok som heter "Odla i kvadrat" utgiven nångång på 80-talet. Den känns mycket omständlig................
ohmy.gif
Merlin
Jag har precis gjort om köksträdgården till rutor med en plattlagd gång emellan - vilket slit - det känns som om jag vore 80 år !!!!

laugh.gif

Jag försöker även odla i pallkragar men jorden torkar så lätt och plantorna torkar ihjäl....... sad.gif
kerstin z5-6
mer torv i jorden gör den fuktighetshållande
Ramoth
CITAT (myskmadra @ 29-04-2006, 21:55)
Berätta gärna mer om hur ni går till väga - finns det nåt tips om hemsidor eller dylikt.
Jag läser just en bok som heter "Odla i kvadrat" utgiven nångång på 80-talet. Den känns mycket omständlig................
ohmy.gif

Det låter som den boken jag har tongue.gif
Skriven av en amerikan?

I så fall kan jag trösta dej med att omständigt är just vad det inte är.
Grejen är att man tänker efter före så att säga bara.
Själv tycker jag att boken är både rolig och inspirerande.

Har använt mej av metoden i omgångar - beroende på hur vi bott - och tycker att det är så ruskigt enkelt när man fått kläm på det.
Å kul, eftersom det inte blir någon rensning att tala om.
Bara det roliga kvar alltså tongue.gif

å så kan man välja om man vill ha upphöjd bädd (har jag nu) eller i marknivå.
När jag hade mina kvadrater i marknivå ramade jag in dem med stenplattor på 30x30 cm. Då kunde jag både lätt hålla reda på odlingsmåtten och fick snygga, bra gångar mellan och runt blocken. Lätt att komma åt från alla håll å så.

Min första kvadratodling låg intill huset på södersidan med husets tegelvägg bakom, terass "väggen" på ena sidan och några höga buskar på den andra. Soligt, varmt och gott.
Gissa om det växte smile.gif
Tomater, blommor, purolök, morötter osv.
Eftersom landet är så begränsat så är det också lätt att jordförbättra snabbt och enkelt.

Jag har inte hittat några nackdelar faktiskt.
En metod som passar mej som handen i handsken helt enkelt.

Kul att det i alla fall fanns någon mer än jag här som testat smile.gif
Lena N
Instämmer med Ramoth. Jag använder rutodling även i pallkragar, rutorna behöver ju inte nödvändigvis vara precis 30 x 30 cm. Själv föredrar jag 40 x 40 cm = 6 rutor i en pallkrage. Ibland har jag markerat rutorna med plastad ståltråd som jag fäst i pallkragen med nubb.
myskmadra
Hej igen!
Kul att nån håller på med det här!
Jag ska börja lite smått i min ifjol iordningsgjorda bädd.
Ge gärna tips om det som funkar. Kålväxter har jag inte odlat tidigare och inte heller bönor eller gurkor. Ska bli spännande.
Hälsningar!
KURT
Det är ju bra att man inte har alltför breda odlingslotter (max 120 cm), så att man slipper att trampa i jorden, utan kan nå in. Dessutom kan det också vara bra att inte ha allt för långa odlingsbäddar, men bara för det så behöver man ju inte odla i kvadrater just. Man kan ju t ex tänka sig en rektangel på 1.2 m x 3-4 m . Läs gärna Lena Israelssons böcker, tex "Köksträdgården" och den nya "Kål & krasse : den nya köksträdgården" , hons har många bra tips på hur man kan organisera odlingen för att göra den mera effektiv och mindre arbetsintensiv.
Ramoth
CITAT (KURT @ 03-05-2006, 08:55)
Det är ju bra att man inte har alltför breda odlingslotter (max 120 cm), så att man slipper att trampa i jorden, utan kan nå in. Dessutom kan det också vara bra att inte ha allt för långa odlingsbäddar, men bara för det så behöver man ju inte odla i kvadrater just. Man kan ju t ex tänka sig en rektangel på 1.2 m x 3-4 m . Läs gärna Lena Israelssons böcker, tex "Köksträdgården" och den nya "Kål & krasse : den nya köksträdgården" , hons har många bra tips på hur man kan organisera odlingen för att göra den mera effektiv och mindre arbetsintensiv.

Fast det är just kvadrat odling som är det fina i kråksången med kvadratodling tongue.gif Å inte långa rader .

Sedan finns det inget som säger att man måste odla si eller så, men odlar man inte i kvadrater så är det inte kvadrat odling blink.gif
myskmadra
Jag tänkte ha gurka "druvgurka" i en ruta längst bak. Jag tror inte jag har sett sådana gurkor klättra förut men det ska gå enligt boken. ohmy.gif
Hur ska de klänga sig uppåt?I boken "Odla i kvadrat"`föreslås en sorts spaljéanordning. Något annat tips? Duger det med vanliga störar eller kraftiga pinnar?
"frågvis"
KURT
CITAT (Ramoth @ 03-05-2006, 21:57)
CITAT (KURT @ 03-05-2006, 08:55)
Det är ju bra att man inte har alltför breda odlingslotter (max 120 cm), så att man slipper att trampa i jorden, utan kan nå in. Dessutom kan det också vara bra att inte ha allt för långa odlingsbäddar, men bara för det så behöver man ju inte odla i kvadrater just. Man kan ju t ex tänka sig en rektangel på 1.2 m x 3-4 m . Läs gärna Lena Israelssons böcker, tex "Köksträdgården" och den nya "Kål & krasse : den nya köksträdgården" , hons har många bra tips på hur man kan organisera odlingen för att göra den mera effektiv och mindre arbetsintensiv.

Fast det är just kvadrat odling som är det fina i kråksången med kvadratodling tongue.gif Å inte långa rader .

Sedan finns det inget som säger att man måste odla si eller så, men odlar man inte i kvadrater så är det inte kvadrat odling blink.gif

Jag har aldrig hört talas om rektangelodling, men jag är säker på att det är betydligt vanligare. Är man dessutom rationell så studerar man hur man odlar yrkesmässigt, och det är inte i kvadrater!
myskmadra
Kurt! Du måste nog läsa boken om kvadratodling. Den är inte inspirerad av proffsodlarna och syftar inte till jätteskördar utom vad jag förstår en odling på liten yta som ger precis det som går åt i ett hushåll utan större kraftansträngning.
Hälsn Myskmadra smile.gif
Ramoth
CITAT (myskmadra @ 04-05-2006, 08:57)
Kurt! Du måste nog läsa boken om kvadratodling. Den är inte inspirerad av proffsodlarna och syftar inte till jätteskördar utom vad jag förstår en odling på liten yta som ger precis det som går åt i ett hushåll utan större kraftansträngning.
Hälsn Myskmadra smile.gif

Du förstår helt rätt! smile.gif
Lena N
Jag tolkar kvadratodling som så att man delar in odlingsbädden i kvadrater (rutor). Men själva odlingsbädden kan ju vara rektangulär för det.

Om man har två odlingsbäddar om 120x120 intill varandra får man en odlingsbädd som är 120x240. Då utnyttjar man ytan bättre eftersom man spar in en gång emellan.

Upphovsmannen Mel Bartholomew vid en sådan rabatt som jag menar.
Ramoth
CITAT (Lena N @ 04-05-2006, 22:06)
Jag tolkar kvadratodling som så att man delar in odlingsbädden i kvadrater (rutor). Men själva odlingsbädden kan ju vara rektangulär för det.

Om man har två odlingsbäddar om 120x120 intill varandra får man en odlingsbädd som är 120x240. Då utnyttjar man ytan bättre eftersom man spar in en gång emellan.

Upphovsmannen Mel Bartholomew vid en sådan rabatt som jag menar.

I och för sig kan man så klart göra bädden extra lång, men jag tycker det är skönt att nå bra från alla fyra sidorna.
Å andra sidan ska jag "bygga ut" odlingen i sommar har jag tänkt.
kanske kunde vara värt att testa smile.gif

Hm, efter att ha surfat runt på hemsidan du länkade till får jag "habegär" efter *många* fler kvadrater rolleyes.gif
myskmadra
Är nu igång med rutorna i kvadraterna.
Få se nu hur det kommer att gå. Spännande med druvgurka och bönor - det har jag inte provat odla tidigare. Lite fundersam om det inte kommer att bli för trångt för bönorna - särskilt störvarianten. ohmy.gif smile.gif
Tips på bra spaljéer som finns i handeln? Enligt "bibeln" (Odla i kvadrat)
finns inga vettiga att köpa utan man ska tillverka själv. blink.gif
myskmadra
Jag får inga svar här så då skriver jag själv!
Jag är jättenöjd med min minikvadratodling! Rolig att följa och lätt att hålla ordning på med vattning, ogräsrensning och snigelinspektion.
Har börjat skörda plocksallat och några rädisor. Rosenbönorna har börjat blomma. Jag vet fortfarande inte vilken spaljé jag ska ha............
Använder rejäla bambukäppar så länge smile.gif
Långsammast i tillväxten är druvgurkorna än så länge.
Hur går det för er andra som odlar i kvadraten?
undrar Myskmadra
Ramoth
I min kvadrat växer det så det knakar wub.gif
Är ute och nallar blad från salladen varje dag och persiljan får inte heller vara i fred tongue.gif
Tänk jag trode tidigare att sallad skulle vara svårodlad. Inte för att jag vet var jag fått det ifrån :-)

Senast så petade jag ner okända lökar i två tomma rutor.
Var ute vid Läckö slott på midsommardagen och kunde inte låta bli att nalla en knippe lökar ur skräphögen utanför växthuset ....
Undrar vad jag satt wacko.gif

När det gäller spalje så gjorde vi en själva till en tidigare kvadrat.
Eller rättare sagt till ett land som var 120 x 30 och med en ordentlig spalje som vi snickrade ihop av tryckinpregnerat fyrkantsvirke (kommer inte ihåg dimensionerna)
Vill minnas att den bestod av två långa stolpar, en list överst och en som låg strax över markytan. De båda stolparna fortsatte ett stycke ner i marken. Enklare konstruktion får man nog leta efter. Passar både att sätta nät på eller binda trådar i.
myskmadra
Ska försöka mig på spaljébygge nästa år!
Kvadratodlingen har delvis funkat - någon sallad besk och någon god.
Pyttiga morötter och goda vaxbönor. Oerhört vackra kryddtagetes, taniga purjo och en överlevd broccoliplanta. Inte illa.
Sparrisärterna håller på att tyna bort liksom sockerärterna. Jag har nog nån sjuka i jorden som går på ärtväxter. Trips kanske?
Jag fortsätter dra upp plantor att plantera i rutorna när det finns plats.
Kul att tänka på en lång säsong. Snart dax för asiatiska grönsaker.
Jag vattnar mer än anvisningarna i boken - å andra sidan har det ju varit
ordentligt varma och soligt. smile.gif
Ramoth
Ja, bevattningsrekommendationerna har jag också lagt åt sidan laugh.gif

Mina morötter ser nu lovande ut trots att jag fick fröna i jorden sent. De tog verkligen tid på sig för att dels komma upp och dels sätta igång och växa!
I en ruta hade jag satt en liten ynklig tagetsplanta och fyra överblivna purjo. Det är nu flera veckor sedan jag fick flytta purjona. Tagetsen fyller upp hela rutan och invaderar sina grannar. Jag får ansa den laugh.gif
Överlag är det "växa så det knakar" som gäller. Å ändå är jorden bara så´n där enkel "fem för en hundring-jord". Lite algomin har jag gett en bit in på säsongen, men det är allt.

Låter lurigt det där med dina ärtor wacko.gif
Tyvär har jag aldrig odlat andra ärtor än luktärtor, så mina råd hade bara kunnat bli gissningar tagna ur luften.
Vore jag du så skulle jag fråga om ärtorna i en egen tråd på grönsaksforumet. Där finns säkert människor som vet!

Försökte med kinesisk gräslök. Tänke förodla och sätta ut ett par tuvor. Det kom inte upp ett enda litet strå! Den slätbladiga persiljan jag sådde samtidigt är nu fina välväxta tuvor ute i kvadraten och även krispsalladen (om än inte lika prunkande) har kunnat flytta till kvadraten.
Man lyckas inte alltid med allt rolleyes.gif
myskmadra
Jag tror att jag har frågat tidigare om misslyckade ärter och har nog fått lite olika svar.
Luktärter går inte alls i min lerjord och inte heller i en rabatt med "specialjord". De växer till först , precis som sockerärterna och sedan tynar de bort lite vitaktiga.
Jag har iår sått en slags ettårig vial som är jättefin och späd. Den är inte heller så pigg.
Jag har köpt någon slags algextrakt ifrån Runåbergs som man ska spruta på i förebggande syfte på sina odlingar och plantor.
Det har jag inte gjort! Antagligen för sent nu.
Jag sår nu nya sparrisärter och ser om de tar sig.
Kul att få hör hur det går för dig, Ramoth!
myskmadra
Nu kan jag snart skörda små morötter, röbetor och kålrötter. Har nysått rättikor - ska se om jag lyckas få dem mindre beska den här omgången.
Jag har störbönor och rosenbönor som blommar - men det blir inga bönor, iallafall inte på rosenbönorna. huh.gif
Hujedamig
Hej!

Är ny här och efter 2 säsonger med idogt rensande av ogräs på våran odlingslott så skall vi övergå till kvadrat odling, jag fick Mel Bartholomews bok igår så den skall jag lusläsa! biggrin.gif

Är det någon som har bilder på era kvadrater?
Vad odlar ni i dom? Vi tänkte odla lök, morötter, sallad, gurka, tomat, bönor, rödbetor, ärtor och kanske några blommor. Tips på vad som mr kan odlas i rutorna tas tacksamt emot tongue.gif

Räcker det med 4 kvadrater? vi är 2 vuxna och 2 yngre barn.

SKall man snickra ihop dom nu i slutet på säsongen eller är det bättre att göra det innan nästa säsong?
Gurkan
CITAT (Hujedamig @ 27-07-2006, 10:39)
Hej!

Är ny här och efter 2 säsonger med idogt rensande av ogräs på våran odlingslott så skall vi övergå till kvadrat odling, jag fick Mel Bartholomews bok igår så den skall jag lusläsa!   biggrin.gif

Är det någon som har bilder på era kvadrater?
Vad odlar ni i dom? Vi tänkte odla lök, morötter, sallad, gurka, tomat, bönor, rödbetor, ärtor och kanske några blommor. Tips på vad som mr kan odlas i rutorna tas tacksamt emot  :P

Räcker det med 4 kvadrater? vi är 2 vuxna och 2 yngre barn.

SKall man snickra ihop dom nu i slutet på säsongen eller är det bättre att göra det innan nästa säsong?

Allt kan odlas i kvadrater, odla det du gillar helt enkelt. Försök odla olika saker som är skördeklara vid olika tider.

4 kvadrater räcker ... eller inte ... det beror ju på hur mycket grönsaker ni äter och hur mycket ni har tid/lust/ork att ta hand om just när det är moget.

Att börja med fyra stycken är väl ganska lagom och sen kan ni ju lägga till någr varje säsong efterhand som ni vill ha mer utrymme.

Det är nog bättre att bygga och ställa ut dem till våren, onödigt att dom ska stå ute en extra vintern. Fast är du sugen på att bygga nu så bygg nu och sen fler till våren.

Dom behöver ju inte vara kvadratiska heller, mina är 1x4 meter och rymmer massor med gosaker. Lite bilder finns i mitt album "Köksträdgården" men det är inte uppdaterat sen början på juni, ska lägga upp mer bilder så småningom.
Hujedamig
Är väldigt sugen på att Bygga nu biggrin.gif

Kan man odla potatis i dom också?

Vad kan odlas nu så här pass sent på året?

Nu när jag har läst på forumet blev jag väldigt sugen på att odla i pallkrage också.... rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (Hujedamig @ 27-07-2006, 14:06)
Är väldigt sugen på att Bygga nu biggrin.gif

Kan man odla potatis i dom också?

Vad kan odlas nu så här pass sent på året?

Nu när jag har läst på forumet blev jag väldigt sugen på att odla i pallkrage också.... rolleyes.gif

Jag har sått spenat i veckan där jag hade skördat vitlöken och den grodde nästan direkt, hoppas hinna skörda lite innan hösten. Nåt annat som är lämpligt att så nu är de "asiatiska bladgrönsakerna" som inte gillar de långa ljusa sommarnätterna utan trivsbättre nu när dagarna blir kortare.

Jag ska så PakChoi, Kailaan och Tatsoi.

Kolla hos : http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm och http://www.impecta.com/ , båda dessa firmor har en del frön till asiatiska kålväxter. Kanska kan man fortfarande köpa frön i butik men det är ju inte riktigt säsong för fröer just nu och de flesta butiker har plockat bort det mesta.
Gurkan
CITAT (Hujedamig @ 27-07-2006, 14:06)
Är väldigt sugen på att Bygga nu biggrin.gif
.....

MEN UT OCH BYGG DÅ !!! laugh.gif

Så slipper du det arbetet till våren och kan koncentrera dig på odlandet istället ... och bygga fler kvadrater såklart ... eller rektanglar.
Hujedamig
Vi har bestämt att vi skall prova i år och bygga någon/några stycken och sen blir det fler till våren tongue.gif

Vi får prova några olika Asiatiska grönsaker.

Återkommer om hur det går/gick. wub.gif
myskmadra
Litet rucola också kanske!
Jag har läst boken av Mel Bartholomews bok och utifrån olika uträkningar så har jag nu nysått rödbetor, rättikor, asiatisk broccoli, sallat, och planerar att så mer morot och kålrabbi när jag får plats.
Så när du har byggt klart - fyll lådorna med superblandning av jord och så.
Du kan förså redan idag så har du småplantor att sätta ut när du är klar med lådorna! Mangold kan du också prova.
Lycka till!
Hujedamig
Nu har jag snickrat ihopa en kvadrat biggrin.gif

Jag planterade 16 st. rädisor i den!

Jag satte hörnstolparna sedan grävde jag mig ner en bit och lade tidningspapper i botten innan jag fyllde på med 60 liter torvmull, 60 liter kogödsel, 4 l Vermiculite, lite kompost samt fyllde upp med delar av den bortgrävda jorden.

Ända problemet var att jag nog grävde för djupt för jag fick fylla på med för mycket av den befintliga jorden.

Skall man ha i någon annan jödning?

Jag vattnade försiktigt direkt när jag hade planterat men på kvällen/natten och morgonen efter regnade det ordentligt så jag måste titta till det idag och se hur det blev.

Dettta var riktigt roligt men kom gärna med synpunkter på om jag gjort några fel eftersom detta bara är ett test inför nästa säsong så finns chansen att rätta till det. tongue.gif
Gurkan
Kul att du redan kommit igång !!

Man kan aldrig gräva för djupt !! Ju djupare den luckra och omgrävda jorden är desto djupare kan grönsakerna få ner sina rotsystem och desto finare blir plantorna, och mindre känsliga för torka. Eftersom du blandat den befintliga jorden med så mycket säckjord är det inga problem även om den var dålig till att börja med.

Du behöver inte nån mer gödsel denna säsong, 60liter kogödsel lär räcka gott o väl till 16 rädisor ! smile.gif

Nästa vår kan du komplettera med lite hönsgödsel och sen med lite gräsklipp som jordtäckning under sommaren.

Ut och bygg fler nu !!! laugh.gif
Hujedamig
[QUOTE
Ut och bygg fler nu !!! laugh.gif[/QUOTE]

Skulle jag gärna göra men jag får se detta som ett test inför nästa säsong!

Jo gödseln räcker nog till 16 rädisor men jag tänkte om denna mixen kan vara tillräckligt när jag skall göra det till nästa säsong då jag skall odla i fler och många sorter! biggrin.gif

Jag var och kollade nu på lunchen och det såg ut till att ha klarat åskregnet Tisdag/Onsdag, där var väldigt blött fortfarande så det behövs nog inget vatten på ett bra tag!
Hujedamig
Haha den 1/8 sådde jag 16 rädisor och igår 6/8 hade 7 stycken kommit upp!! smile.gif

Det verkar bli bra det här!
myskmadra
I år ska jag odla på ett nytt ställe, på nyblivna kolonilotten min.
Köpte idag 10 plantor sparris på trädgårdsmässan crying.gif :Funderar nu på att kvadratodla dem.
Men vilken yta de kräver ! 150 cm mellan raderna om man vill ha den blekt!
Någon som har provat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon