Full version: Gurka
Ammari
Måste man ha växthus till gurka eller kan man odla i pallkrage också? Vad vill de ha gurkorna? Måste man ha dem att växa rakt upp eller kan de slingra i kragen också?

Nån som odlar gurkor i krage?
Psykofarmaka
Jag odlade både "västerårsgurka" och vanlig slanggurka (växthusgurka) förra året. Västeråsgurkan växte jättemkt och tog ganska mkt plats. Den slingrade sig till andra kragar åxå rolleyes.gif

Växthusgurkan....där slog jag ner några långa pinnar i hörnen på kragen och hade sedan odlingsväv över. På så vis blev den skyddad från väder och vind. Fick riktigt många och fina gurkor smile.gif
Ammari
Aha! Smart. Har du några bilder att visa? Hade du väven över hela som både tak och väggar eller bara nån sida?
Psykofarmaka
Tyvärr har jag inga bilder. Men jag hängde över odlingsväven så den blev både tak och väggar och förakrande med stenar. Under varma dagar så satte jag upp odlingsväven på någon sida (så det blev vindstilla) med klädnypor tongue.gif
Billigt och praktiskt växthus rolleyes.gif Fast kanske inte så snyggt då sleep.gif
rosita
CITAT (Psykofarmaka @ 27-04-2006, 18:34)
Tyvärr har jag inga bilder. Men jag hängde över odlingsväven så den blev både tak och väggar och förakrande med stenar. Under varma dagar så satte jag upp odlingsväven på någon sida (så det blev vindstilla) med klädnypor tongue.gif
Billigt och praktiskt växthus rolleyes.gif Fast kanske inte så snyggt då sleep.gif

Växthusgurkor brukar ju växa på höjden och bli riktigt höga. Hur växte dina i pallkragen? Som Västeråsgurka, eller? unsure.gif
Psykofarmaka
CITAT (rosita @ 27-04-2006, 19:48)
CITAT (Psykofarmaka @ 27-04-2006, 18:34)
Tyvärr har jag inga bilder. Men jag hängde över odlingsväven så den blev både tak och väggar och förakrande med stenar. Under varma dagar så satte jag upp odlingsväven på någon sida (så det blev vindstilla) med klädnypor  :P
Billigt och praktiskt växthus  :rolleyes:  Fast kanske inte så snyggt då  -_-

Växthusgurkor brukar ju växa på höjden och bli riktigt höga. Hur växte dina i pallkragen? Som Västeråsgurka, eller? unsure.gif

Som jag skrev så slog jag ner fyra stycken långa pinnar, en i varje hörn av pallkragen. På så vis blev det som ett "växthus" när jag hängt på odlingsväven. Förstår du ? smile.gif
Ammari
Klarade gurkstammarna av att bära upp sig och gurkorna utan upphängningshjälp, om du förstår hur jag menar? De växer väl sig höga, eller finns det olika sorter? Kan de ringla på jorden också?
Psykofarmaka
CITAT (Ammari @ 28-04-2006, 19:09)
Klarade gurkstammarna av att bära upp sig och gurkorna utan upphängningshjälp, om du förstår hur jag menar? De växer väl sig höga, eller finns det olika sorter? Kan de ringla på jorden också?

Nej, men man kan ju ha pinnar som de kan slingra sig på. Och sedan kan man hänga upp dom med hjälp av buntband smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon