Full version: Lök
netaave
Börjar så smått snegla på mina pallkragar och idag köpte jag sättlök.
När kan jag sätta ner den?
Kan man så dill och sånt redan nu?
Tänker växla i år så det blir lök i kryddkragen, och kryddor i någon av dom andra.
netaave
Nähä!
Var det här en fråga som skulle ställts i tråden "Dumma frågor" eller? ohmy.gif
noora
Prova "förkultivering och förökning" eller "köksträdgården" om du inte får svar här.

Själv har jag inte odlat så mycket på friland än, så jag kommer inte ihåg på rak arm - "dill och sånt" sår jag enligt anvisningen på påsen, och lök fick jag slå upp i en bok förra året smile.gif Jag har inte sått nåt ute än i år, då jag inte har fått jord till mina "pallkragar" än sad.gif Det blir sådd (tidigast) i mitten av maj den här gången, oavsett vad det står på påsen.
Whiskuchi
På min påse står det att den ska sättas tidigt på våren. Så jag har satt mina nu (under fiberduk) smile.gif
Gurkan
Jag har också satt mina men i Zon 1 då.
Jag tror att du kan köra på, lite frost tål dom väl om det skulle komma sånt otäckt igen.
rosita
Jag tror inte vanlig gul lök är så känslig, men röd lök kan gå upp i blom om det är för kallt. Jag har satt gul, vit och salladslök, men jag bor i zon 1.
Hoppsan, här hör jag kanske inte hemma, jag har inga pallkragar! wink.gif Men står inte allt lite mer skyddat i en pallkrage, eller? wink.gif
Gittan i Zon5
Hej Neta, jag bor i Zon4 och har varken satt lök eller sått frön ännu. Hos mig har inte tjälen gått ur jorden så jag väntar nog en vecka till, samtidigt som vattnet släpps på här på kolonin vilket sker 6/5.
noora
Jag slog upp lök i en av trädgårdsböckerna igår, och där stod det att man kan sätta dem när jordtemperaturen närmar sig 10 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon