Full version: Bensinskatten!
Maggan H
Någon hörde en intervju med vår "kära" statsminister. I intervjun sade

han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset! Reportern

frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot

bensinpriset. Nu får det vara nog!

Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.

Bensinskatteuppror!!!

8 av 10 resor görs med bil.

Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.

När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.

Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.

Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme,

totalt 74 miljarder om året.

När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.

En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i

bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.


Listan fylls på riktigt fort.



Bensinskatteupproret
AnitaO
Jag tycker man ska höja bilskatten.
Samhällets kostnader för bilismen måste betalas.
Och vem ska betala om inte bilisterna? Cyklisterna kanske?

Miljön är ju en ännu större anledning att inte sänka bensinskatten.
lolo
Jag som inlandsbo utan möjlighet till kollektivtrafik vill INTE betala mer för mitt bilåkande! mad.gif Sveriges höga skattetryck borde kunna finansiera detta på annat sätt. Dessutom har vi tillräckligt dåliga vägar häruppe, så inte är det så roligt att köra bil heller... Det är en sak att man vill förbättra miljön, men då tycker jag hellre man ska angripa en större "bov" i dramat: flygplanen! unsure.gif blink.gif
herkules
jag är också för en höjning av bensinskatt/pris och jag tycker det ska gälla bil, flyg, allt som går på soppa. vi måste tänka lite längre än näsan räcker - ska den här jorden funka för barn, barnbarn och barnbarnsbarn så är det hög tid.
att det kan bli problem för landsbygdsbor kan jag förstå, dags att börja bearbeta politikerna så kollektivtrafiken byggs ut i hela landet?
Rapchic
kör inte bil själv men bor i inlandet och man är nästan tvungen att ha bil...
(om man inte bor inte i samhället och inte har nån att besöka utanför..)
men dom som bor i städer borde gå/cyckla mer.. (ominte man är handikappad eller har andra hinder)
men tex jag och min pojkvän går väl nån kilometer med fulla mat kassar utan problem...
så jag tycker att det borde vara skatt men skattelättnader för vissa
Pirum
Ah, favorit i repris, alltid kul med inklistrade propagandameddelanden smile.gif

Som jag skrivit i många andra trådar, bensinpriset är trist för de fattiga med billiga bilar (som jag), men för Motormän med monsterjeepar, eller för den skull folk med rimligt nya bilar, så är bensinkostnaden en mindre del av den totala milkostnaden. Bensinskatten blir runt 10% av milpriset om man exv kör BMW i 3 år, om jag kommer ihåg Motormännens egna siffror rätt.
Rapchic
själv tycker jag att typ brats som igentligen kan ta tunnelbanan eller gå de 200 meterna istället för att ta bil ska betalaextra..
(om nu förstår vad jag menar)
cic
Hur många trådar ska vi egentligen ha som handlar om exakt samma sak..? blink.gif

Tjatigt.
Kathy
Hmmm....fordon som förstör miljön.

Ja, just det. Ta bort alla fraktfärjor som går till Åland och Finland från Stockholm.
Dessa fraktfärjor förstör den sköra skärgården, stränder bryts ned och fågellivet störs, för att inte tala om utsläppen.
De flesta som åker med båtarna är enbart ute efter nöjeslivet och shoppingen ombord på båten och i så fall skulle den lika gärna kunna ligga kvar intill kajen. smile.gif
AnitaO
CITAT (cic @ 26-04-2006, 23:02)
Hur många trådar ska vi egentligen ha som handlar om exakt samma sak..?  :blink:

Tjatigt.

Och lägg sen till dom 20-30 mail man fått med samma innehåll blink.gif
Ingen har hittills lyckats förklara vem som ska betala kostnaderna för bilismen.
Om nu inte bilisterna ska göra det vill säga .....

När det gäller problem för dom som bor i glesbygd o.s.v. så måste ju givetvis arbetet med att bygga ut kollektivtrafiken snabbas på.
Men att sänka bensinskatten löser ju inga problem.

Fram till dess får väl glesbygdsborna glädja sig åt att dom har grymt mycket lägre fastighetsskatt än storstadsborna. wink.gif
Inga från Närke
CITAT (cic @ 26-04-2006, 23:02)
Hur många trådar ska vi egentligen ha som handlar om exakt samma sak..? blink.gif

Tjatigt.

Det är väl inget fel att starta nya trådar även om de handlar om samma sak eller? Fick ju ett påhopp när jag poångterade det för någon dag sedan i en annan tråd biggrin.gif huh.gif
cic
CITAT (Inga från Närke @ 27-04-2006, 15:16)
CITAT (cic @ 26-04-2006, 23:02)
Hur många trådar ska vi egentligen ha som handlar om exakt samma sak..?  :blink:

Tjatigt.

Det är väl inget fel att starta nya trådar även om de handlar om samma sak eller? Fick ju ett påhopp när jag poångterade det för någon dag sedan i en annan tråd biggrin.gif huh.gif

Ja ja.. Fast nu är det verkligen EXAKT samma "uppror".

Ange en titel på hemsidan

Ange en titel på hemsidan


( jag "orkade" inte ange några titlar på länkarna..)
Maggan H
Ber om ursäkt om tråden varit uppe innan, har jag helt missat! Ni som läst den innan behöver ju inte läsa den igen... sad.gif
cic
Alltså, det är lugnt. Men de båda trådarna som jag länkar till är inte ens gamla. Dom är till och med så färska/aktiva att de finns med på första sidan. (Menar att man inte behöver bläddra bakåt för att se dom)

Nä, jag behöver inte läsa. Så jag slutar nu.

Ska gnälla om det i gnälltråden istället kanske.. rolleyes.gif sleep.gif

Edit. En tråd flyttades upp, så en av "bensinskattstrådarna" finns nu på sida 2. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon