Full version: Fylla kragarna
Trissa
Jag har tillgång till ko-, häst- och hönsskit hemma på gården, och nu behöver jag råd om hur jag ska fylla kragarna med detta! Är något av det att föredra, eller ska jag rentav blanda lite? Och behöver jag någon vanlig jord då?

Tänkte odla pumpa, lite andra grönsaker och kanske någon krydda.
KURT
Är det färsk gödsel så måste du definitivt blanda med jord. Är gödseln mycket välbrunnen (3-4 år kanske) så kan man ofta plantera direkt i den. Ko och hästgödsel ger bättre struktur till jorden, medan hönsgödseln är mera näringsrik. Sedan beror det också vad det är för växter du skall plantera, en del kräver mera näring och andra är mera känsliga för altt för mycket näring.
Trissa
Man får nog räkna den som färsk, det är gödsel som legat i hagarna sedan i höstas, så den har nog inte hunnit brinna så mycket. (Om något alls?) Men då skulle jag kunna blanda jord, ko- och hästgödsel, och kanske lite hönsgödsel också, om det är något som behöver extra mycket näring? Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag ska ha i dem ännu, förutom pumpa.

Och så ska jag nog passa på att göra en kompost-gödselhög redan nu, när jag ändå är igång, så att jag har till nästa vår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon