Full version: Gräs till katten
ifibi
Jag skall så gräs till min katt på balkongen i sommar. Jag skall så det i en större avlång kruka så att min innekatt får lite utomhuskänsla på balkongen och kan ligga i det och äta lite på det.

Idag köpte jag därför "reparationsgräs" i en liten påse. När jag kom hem såg jag att det stod att gräset inte skall användas till foderplantor. Vad menas med det? Det kan väl inte vara farligt för katten att äta av det?
zaaritha
Bättre att köpa "kattgräs"--det finns ju särkilda fröpåsar! smile.gif
humla
Eller använda vanlig havre, det är ju havreskott som kallas "kattgräs". De förpackar lite havre i en påse, kallar det för kattgräs och säljer det för tjugo spänn. wink.gif
zaaritha
Ja, just det!
Whiskuchi
CITAT (humla @ 28-04-2006, 23:22)
Eller använda vanlig havre, det är ju havreskott som kallas "kattgräs". De förpackar lite havre i en påse, kallar det för kattgräs och säljer det för tjugo spänn. wink.gif

De trycker ganska hårt på att den är obetad iofs. Fast vad innebär det egentligen?
ifibi
Jag har kattgräs inomhus, men det håller ju inte så länge. Det vissnar ju efter en vecka eller två.

Kan man verkligen odla "kattgräs" utomhus? Har för mig att jag läste att man inte kan det på påsen...
morellen
Ampelliljor är annars ett hett tips som kattgräs. Ha gärna ett par olika krukor så några kan växa till sig medan katten gnager på en....
kristerh
Gräv upp en grästuva utomhus, med sånt där liet grövre gräs, det är det bästa för katten iaf min vill ha det, det skulle kunna vara på balkongen hela sommaren, och det är gratis dessutom.
krister
Ramoth
Det där med att så gräs å ha på balkongen så katterna kan ligga på det tycker jag låter jättemysigt wub.gif
Att sedan katter kanske föredrar att "beta" lite grövre grässtrån - typ havre då - är en anna sak.
smart tips det där med grästorvan!

Tips på kattvänliga balkongväxter:
Valeriana
Kantnepeta
Kattmynta
De här växterna är tycker många katter om som "rus" :-)
De tuggar på dem och rullar sig i dem och myser så mycket de kan!
Så vitt jag kan förstå är de helt ofarliga för katterna
LadyG
Havre är mycket bättre - och billigare - än kattgräs. Innekornshavre har jag för mig att det heter, och den kostar 8:- för en halvliter där vi handlar. Använder en näve i krukan så det blir många krukor havre av påsen. Havren växer jättefort och är lättskött, fast den gillar inte att torka ut.
catlady
Angående vissnande kattgräs i kruka:
Man måste klippa det regelbundet! Då håller det i ett par månader.
mari_tres
Min katt åt aldrig det där kattgräset (havren), utan käkade på mina ampelliljor och blev överlycklig då hon fick kvickrot!! Det var i stort sett det enda gräs hon åt av.
ifibi
CITAT (catlady @ 04-05-2006, 19:09)
Angående vissnande kattgräs i kruka:
Man måste klippa det regelbundet! Då håller det i ett par månader.

Jaha, det hade jag ingen aning om! Detta skall genast provas! Tack för tipset!!! biggrin.gif
Whiskuchi
CITAT (catlady @ 04-05-2006, 19:09)
Angående vissnande kattgräs i kruka:
Man måste klippa det regelbundet! Då håller det i ett par månader.

Borde inte katternas "betande" räknas som klippning? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon