Full version: Sy ihop barkduk
fruberglund
Fick den (enligt mig i alla fall) smarta idén att sy ihop markduken istället för att lägga den omlott. Dels så spar jag ju lite duk + att jag slipper besvärliga skarvar som glider isär. står att man ska lägga 10 cm omlott och då blir ju duken som är 1 meter bred endast 90 bred, om jag syr räcker det ju med nån cm bara.

Gäller barkduk som är lite mer "tygaktig" och tänkte sy med lite tjockare sytråd på maskin. Duken är 10 m lång, jag klipper den på hälften och ska sy ihop 8 st delar = 5 x 8 m.

Är jag dum eller är det kanske lite smart? Hur fort tror ni tråden löses upp? Tycker det borde funka.

OBS! Det är inget skämt, jag menar allvar smile.gif
kerstin z5-6
tongue.gif med tanke på att barkduk förmultnar inom ett par år känns det som overkill, men jag KAN inte sy heller smile.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-04-2006, 14:25)
tongue.gif med tanke på att bakduk förmultnar inom ett par år känns det som overkill, men jag KAN inte sy heller smile.gif

Gör den? Det står det inget om sad.gif

Står bara att den ska hindra ogräset och släpper igenom vatten m.m. som marktäckduk alltså. Gillar inte den där plastiga marktäckduken som bara fransar upp sig och därför köpte jag den här istället.

Nej, tar ju inte mer än några minuter att sy så för den sakens skull gör det inget, tar nog längre tid att krångla med alla överlappningar som glider isär i så fall biggrin.gif
Margith
Jag tycker att det låter smart Fru Berglund smile.gif
Använd bomulls-tråd, den är väldigt svår att hitta i andra färger än vitt och svart, men det har ju ingen betydelse, eller hur? biggrin.gif
Polyester-tråd tror jag aldrig förmultnar, men bomulls-tråd borde ju göra det, hur lång tid det tar har jag däremot ingen aning om wacko.gif
kerstin z5-6
Vitsen med barkduk inte bak duk som jag skrev är ju att den multnar .. smile.gif
men du har kanske nån anna sort än ekonova ? Om olika dukar
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-04-2006, 22:14)
Vitsen med barkduk inte bak duk som jag skrev är ju att den multnar .. smile.gif
men du har kanske nån anna sort än ekonova ? Om olika dukar

Får väl se vad som händer med den, var ute efter sån där geotextil men hittar den ingenstans. Trodde den här var likvärdig. Det är Bröderna Nelsons duk...Under Cover heter den.

Ska ha den under pallkragelandet och det är mest gräs under så om den förmultnar gör ju inte det så mycket. Emellan pallkragarna har jag antingen tänkt lägga grus eller täckbark. Förmultnar den så får jag väl lägga nåt annat emellan sen.

Står dock inget om det på paketet, kanske finns olika sorter som du säger smile.gif

Nu har jag i alla fall sytt ihop den...40 meter har jag sytt biggrin.gif Vill ut och lägga den och börja fixa men tyvärr är det skitväder här idag...spöregnar och ska tydligen göra det imorgon också sad.gif mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon