Full version: Plast
Hoppsan
Ska man sätta plast i pallkragarna? Byggplast eller? Men heter det så egentligen? Jag säkte på byggplast på beijerbygg.se men fick ingen träff.
Maria i Helsingborg
Vi har byggplast invändigt, ja. Som skydd, mot fuktig jord. Man vill ju gärna att de håller ett tag, när man äntligen funnit, transporterat och fixat till dem smile.gif
Whiskuchi
Jag har också plast invändigt, men jag klippte sönder sopsäckar och satte där.
Hoppsan
Är det sån här plast som är byggplast? http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.a....asp?ProdID=199

Kan man köpa som metervara? 67,5 kvm var lite väl mycket till 4 kragar smile.gif
gammelnalle
Själv använde jag i fjol plastpåsarna som jag köpte gödsel och jord i... och de verkar funka även i år...

(även om jag i mina två senaste pallkragar har använt spillbitar av begagnad korrogerad plast (takplast) och tror att det är bätte för då kommer luft till och jag inbillar mig att de kommer att hålla ännu längre då....)

b
Yin o Yang
CITAT (Whiskuchi @ 01-05-2006, 18:16)
Jag har också plast invändigt, men jag klippte sönder sopsäckar och satte där.


Precis så gjorde jag i lördags tongue.gif + att jag lade tidningar i botten för att hindra gräset att komma upp smile.gif . Det blev jättebra, så nu väntar jag bara på att det ska lysa grönt i bäddarna wub.gif
fruberglund
Jag är lite skeptiskt till plast och tror inte alls att det förlänger livstiden. Tog precis isär några pallkragar som jag skulle flytta. Satte dem förra året. Ett par av dem hade jag plast fasthäftat på insidan och ett par utan.

De som hade plast var mycket sämre än de utan. Mellan plasten och pallkragen blir det betydligt fuktigare än om man har jord direkt. Då kan ju trät andas mer. Beror kanske på vad man har för färg...om de är målade osv. Mina är rödmålade och då kan det väl inte "andas" utåt, har man obehandlade kanske det är en annan femma?

Det är i alla fall min erfarenhet så nu kör jag utan plast i fortsättningen eftersom jag ska måla alla mina röda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon