Killensomvillhagrönafingrar
Har nu 9 st pallkragar smile.gif
Började lite lätt att fylla dem förra året men då jag byggt dem höga kräver de ganska mycket jord så jag har idag bara fyllt 4 st

Detta har jag i de fyra jag har fyllt
1: tulpaner, påskliljor samt någon marktäckare
2: 5 st gamla rabarberplantor
3: Jordärtekockor och 6 sparris(2 år gamla)
4: vitlök(la i dem förra året), gräslök, samt en liten stikling av ett krikonträd

5 och 6: 10 st tillfälligt planterade rhoderdendon (blocket fynd som jag hoppas överlever)

Detta har jag tänkt mig att fylla på med:
Dalia knölar (har runt 20 st rejäla knölar)
Örter
smultron
jordgubbar
ruccola
krondill och vanlig dill (ingår kanske i örter biggrin.gif )
Tidiga snittblommor

Samt nåt min 3 åriga dotter uppskattar

Ge mig inspiration samt vilken tid dessa skall ut tack
wub.gif
KURT
Väljer man fleråriga örter (timjan, oregano, rosmarin) osv så kan man plantera ut dem direkt nu. Många former av sallad kan man också så tidigt, den tål kallare väder .
katah
skolavslutningen är rätt bra riktmärke... risk för frost är över då...
En vecka in i juni i alla fall.

Jag har varit för ivrig ett år och planterade lobelia ( som jag hade odlat från januari...) och frosten tog ,om jag minns, alltihop!
Killensomvillhagrönafingrar
Sicket jobb att fylla när de är så stora.

Har nu detta i dem
1: tulpaner, jättedaggkåpa
2 vitlök, gräslök, kryddor, smulton
3 tom, fungerar skall ha ett lock på där slangen till bevattningen ligger, dock kommer locket vara fint med ingjuten mosaik
4 Rabarber
5 Perenna sommar blommor
6 Dahlior
7 jordärtskockor samt sparris
8 fyller ikväll vet ej vad jag skall ha funderar på pumpa
9 Fyller ikväll skall ha tomater, grurka samt morötter

Men fint kommer det nog bli smile.gif
noora
Härligt att ha så många i alla fall smile.gif Men det är mycket jobb att lassa jord, jag vet... Jag fyllde fem "sandlådor" och en fjärdedel av kryddlandet, och kände mig ledbruten i en vecka. Sen fick jag hjälp med att fylla resten av kryddlandet och en ny rabatt wub.gif
Frida H
Låter härligt men hur får du plats med både jordärtskockor o sparris i samma? Skockorna ska ju grävas upp sen o 6 sparrisplantor behöver nog platsen utan att behöva bli störda av att du gräver upp skockorna.
Killensomvillhagrönafingrar
Frida H: Bra fråga smile.gif Satte dem där tillfälligt så har de råkat bli kvar.
Dock så är mina kragar större än vanligt då jag byggt dem själv.
Runt 150*150 samt 50 djupa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon