Full version: Min gräsmatta dör!
fanesp
Min gräsmatta har fått stora döda fläckar som sprider sig. Jorden i fläckarna luktar fränt och är lite klibbig, och kan på sina ställen innhålla vitt "klet". Är det någon som har varit med om det eller har någon aning om vad det är? Någon svamp eller mögel? Vad skall jag göra åt det?
...undrar en orolig Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som någon utvintringssvamp ex. snömögel eller nordisk gräsröta. Det finns tyvärr inte mycket man kan göra det finns tyvärr inga medel som hobbyodlare får använda.

Olika grässorter är olika känsliga för dessa svampangrepp + klimatet har en stor inverkan. Är det inte tjäle i gräsmattan när det kommer ett snötäcke får svampen bra utvecklingsmöjligheter under snön. +Bor man i ett klimat där snön ligger kvar länge är risken större för svampangrepp än om man bor i skåne där det är mera barfrost.

Det enda man som hobbyodlare kan göra är att se till så att man inte har stora snödrivor blir liggande kvar länge när våren kommer + när snön smält och man ser de döda/döende fläckarna kan man räfsa igenom dessa så att det blir mera luft runt plantorna vilket gör det lite torrare.

Även om vissa delar av gräsmattan dör så brukar gräsmattan återhämta sig, så lätt brukar inte gräsmattor dö ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon