Full version: ID-hjälp behövs
Aries
Förra hösten fick jag rotskott av vildvin av en bekant. Men jag fick tydligen något annat på köpet. Vad kan detta vara?

Klematis
Vad spännande! Jag har ingen aning om vad det kan vara.
Ingo
Det skulle kunna vara något slags alunrot (släktet heuchera) men det är svårt att säga säkert när de är så där små.
Aries
Då är det väl bara att vänta och se då? :-) Rätt spännande faktiskt.
Klematis
Har du kommit på vad det är?
kristerh
Brännässla kanske laugh.gif laugh.gif
krister
Ingo
CITAT (Ingo @ 03-05-2006, 14:01)
Det skulle kunna vara något slags alunrot (släktet heuchera)

Skulle kanske förtydliga att det är de rödbladiga varianterna jag tänker på. Jag fick många spontanfrösådder av såna i min förra trädgård.

Har den vuxit till sig litet mer snart, så kanske du kan komma med en ny bild?
Aries
De har inte blivit så mycket större men jag ska ta en ny bild idag och lägger in den senare, om det är nån skillnad på plantorna vill säga.

Jag märkte förresten att det var två olika slags blad så det är två överraskingar i en. biggrin.gif

Jag fick tre liljor (sa de att det var) förra sommaren och en vitblommande buske av svärmor. Men de kunde inte säga vad det var för några så det blir spännande att se vad det blir av dessa också.
Har ett tillfälligt ställe här framför huset där jag har samlat sånt som inte vet sin plats i trädgården än och där har alla "överraskningar" samlats. Så om det ör nåt ogräs så är det lätt att rensa bort i alla fall. rolleyes.gif
Aries
Ok, lite nya bilder. Den första blev lite suddig men det var svårt att koncentrera sig på fotandet när min 2-åriga dotter ville plocka blommor bakom min rygg. Sen började hon hojta "hund hund" och jag såg att en räv sprang ut i skogen. Och jag hann inte ta kort på den fast jag hade en kamera i handen... mad.gif Och dottern kunde ju inte stå still längre utan skulle efter "hunden". smile.gif


Lite större hade bladen blivit i alla fall.


Här är den andra plantan jag hade fått med. Lite blankare och rundare till formen.


Min rödbladiga alunrot ser ut såhär. Har två olika sorters och de har likadana blad i bebisstadiet. Tycker inte riktigt att det kan vara det jag har fått?


Och här kommer en bild på de "liljor" jag har fått av svärmor. Tycker de liknar mer iris, men jag har bara haft brandliljor hittils så jag vet inte hur alla liljor ser ut.
Ingo
CITAT (Aries @ 17-05-2006, 12:32)
Min rödbladiga alunrot ser ut såhär. Har två olika sorters och de har likadana blad i bebisstadiet. Tycker inte riktigt att det kan vara det jag har fått?

Jag håller med dig. Det var inte så mycket den första okända hade vuxit, men tillräckligt för göra bladen litet mer avlånga, och jag tycker inte längre att den liknar alunrot.

Jag tycker att båda de okända påminner mig om något men jag kan inte komma på vad. Säkrast att inte gissa mer förrän de vuxit på sig litet, tror jag.
aldo
Den nedersta bilden visar väl Iris .


/aldo
Aries
CITAT (aldo @ 17-05-2006, 20:24)
Den nedersta bilden visar väl Iris .

Ja, eller hur? Vi får väl se helt enkelt. Svärmor har haft fel förut. *öhöm...* rolleyes.gif
Mia, zon 3
CITAT (Aries @ 17-05-2006, 23:08)
Svärmor har haft fel förut. *öhöm...* rolleyes.gif

Nej men, svärmödrar har väl ALDRIG fel? Svära i kyrkan på det viset.... laugh.gif (Nej, ta nu inte illa upp, alla svärmödrar - jag ÄLSKAR min egen svärmor, och då är jag helt ärlig!)

Det jag skulle säga var att det definitivt är iris, men jag har hört många äldre kalla dem för irisliljor, franskliljor/franska liljor etc. Och det stämmer ju - motivet "fransk lilja", eller fleur-de-lis, ÄR faktiskt en iris. (Här kan man fortsätta brodera ut med att ännu längre tillbaka så klumpade man ihop alla blommor till samma "namngrupp", ofta beroende på blomstorlek. Allt småblommigt var violer (tänk nattviol, månviol osv), allt klockformigt var liljor (klosterlilja, daglilja), allt rundblommigt var rosor (julros, stockros) osv.

Oj, det blev långt detta....
Men dina första små okändisar - är du säker på att det är "odlingsvärda" saker? Jag tycker att den på bild nummer 2 påminner väldigt mycket om jordreva, som är ett vanligt ogräs i t.ex. gräsmattor. Växer i så fall lite halvkrypande och får blå läppblommor.
Aries
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2006, 06:51)
Men dina första små okändisar - är du säker på att det är "odlingsvärda" saker?

Nej, jag är inte alls säker på att det är nåt att ha kvar. Men jag låter dem vara tills jag vet. De tar ju ingen plats. smile.gif Men visst liknar den andra jordreva när jag jämför bladen. Så den kanske jag borde riva upp...

Jag gillar också min svärmor. Helt ärligt! biggrin.gif
Och det kan ju vara som du säger; att de kallar Irisar för liljor. Men det är ju inget fel om jag har fått Irisar istället. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon