marskattan
Nu i helgen (söndag) har STA växtmarknad här nere i Alnarp och eftersom jag är medlem så har jag möjlighet att stå och sälja det jag vill bli av med. Och för tillfället skulle det vara utmärkt och perfekt för jag börjar få riktigt ont om plats.

Men jag är lite feg... Är rädd för att det bara kommer att vara proffs där och att mina plantor inte kommer att vara tillräckligt bra/fina/ovanliga för att passa in. Sen är det ju så att jag är helt ny oxå, har inte hunnit gå på några möten för dom få gångerna det varit så har jag varit uppbokad på annat. Så jag känner ju ingen där och har ingen jag kan fråga.

Är det någon som har tips/råd eller bara lite uppmuntrande hejarrop hade varit tacksamt i nuläget. Usch sånt här är jag jättefeg med, men jag vet oxå med mig att när jag väl fått tummen ur och kommit iväg så blir det bättre. Men först vill jag veta så jag inte gör bort mig.

Tacksam för alla svar,
Carex
prova! Klart du ska sälja där om du har lust till det, och du, om du inte gör det kommer du nog gräma dig efteråt, inte minst eftersom du hade kunnat bli av med plantor du inte behöver. Att de inte är ovanliga gör inget, det kan vara roligt att köpa av någon som lagt ner kärlek i plantorna istället för stora växtmarknader som inte bryr sig ett dugg. Dessutom kan det vara ett bra tillfälle att lära känna de andra! smile.gif
gammelnalle
Heja heja!!


självklart skall du "stå"..... tänk så mycket trevliga människor dom du får prata med (glöm de tråkiga som också kommer...) och få tips och råd...


PS jag var faktiskt i Alnarp förra helgen innan Valborg... mycket trefligt där...


lycka till

b
Sollan
Kör så det ryker! Det kan vara trevligt som kund att inte bara träffa "proffs" också. Ibland tror man ju att man inte ska klara vissa saker för att "man inte kan". Bevisligen har du ju en del växter så något klarar du ju.... smile.gif
Lycka till!
mulle
Självklart vågar du, ingen diskussion om saken!!!
Mulle
Gillan
Jag säger som alla andra, självklartska du ge gärnet smile.gif

Om du nu har en massa " plantor " till övers, och
dessutom har en chans och tjäna lite pengar på dem sleep.gif
Ta chansen vet jag tongue.gif

Håller tummarna smile.gif
Tesa
Vet du...vanligt folk tycker det är alldeles underbart med en människa som inte är expert...och helst har svenska namn på sina växter...
Eva i Skåne
Jag har varit på växtloppis i Alnarp flera gånger och det är väldigt blandat vad det är för några som säljer där. Många vet mycket och har ovanliga saker, men andra har "bara" lite tagetes och tomatplantor och kanske nåt de delat i sin trädgård. Vissa kommer med bilen proppfull, andra har ett litet bord med en låda på. Nån gång har skolbarn sålt krukväxtsticklingar (kanske till klasskassan).
Jag tror inte du behöver känna dig utanför. Det verkar vara gemenskap mellan säljarna. Man hjälps åt och kan kanske diskutera lite om vilket pris man kan ta. Du kommer säkert lära känna trevliga människor där.

Svenska namn är jättebra. Gärna nån bild om du kan fixa det. Ibland när man ser nån liten växt så säger namnet inte en något.


Lycka till! Jag tror du får jätteroligt wub.gif
(och tänk på alla nya fröer du kan köpa för förtjänsten biggrin.gif laugh.gif )
lolo
Instämmer med tidigare inlägg - kör järnet! Priser och sånt sätter du ju själv, ett tips är att tänka "vad skulle jag själv betala för just detta skott". Har du en trädgårdsbok eller bilder av växterna så ta gärna med dig dem om nån frågar om en växt (men det är absolut inget KRAV!) Påsar och ev emballage bör man ta med så "kunden" slipper tänka på sånt. Regnkläder är bra att ta med om vädret är osäkert, samt lite fika. Märk dina krukor med namn på plantorna så håller du ordning på dem, latinska namnet är INTE nödvändigt. tongue.gif Ta med ett glatt humör också så kanske du hittar likasinnade vänner... Och kanske byta en och annan växt med andra... smile.gif Lycka till!
Caprice
Jag förstår precis hur du känner.. Men tänk på att alla som kommer varit nybörjare en gång, dessutom blir man aldrig helt fullärd... Och var inte orolig för att du själv tror att du har för "vanliga" växter... det finns en köpare till allt!
Det är en salig blandning av människor, vissa går runt och kollar av alla bord, just för att de letar efter en speciell växt... andra går runt och tittar vad som finns, och alltid är det något som följer med hem...

Hursomhelst är det bara trevligt med en salig blandning av både köpare och säljare, självklart ska du sälja av lite av det som du har över...!
marskattan
Nämen vad ni är söta!!!

Tack så jättemycket för uppmuntran, jag ska verkligen ta mig i kragen och masa mig iväg på söndag!!! Jag vill ju ta klivet och börja komma in i den "där" världen och lära känna nya människor som jag kan träffa och diskutera blommor med utan att dom somnar.

/obs inget alls till er, utan min mor börjar bli nååågot trött på allt mitt snack om blommor/

Lite latinska namn har jag lärt mig på det jag har och för varje dag så åker någon ny kunskap in i skallen. Men jag håller på att göra info skyltar/lappar till varje växt och där ska stå både det latinska (om jag vet och kan) samt det svenska. Dessutom ska jag åka ner och printa ut foton på dom jag har bilder på. Och så ska jag försöka hitta något som kan tjänstgöra som bord. Det enda jag har som går att fälla ihop är strykbrädan *fnissar för mig själv* så i värsta fall får det bli den med en duk över.

Liiite ovanliga växter har jag (några i alla fall), men det är mest för att jag tycker sånt är roligt. Bananpassions-blomma har jag lyckats få upp massvis av så dom hoppas jag någon annan kan få glädje av. Men i ärlighetens namn så dödar jag nog lika mycket som jag sår än så länge. Men för varje dag blir det lite bättre, men framför allt så är det ju något så enormt kul!!!

Jag frågade min sjukgymnast om råd idag och hon blev eld och lågor och ska komma och handla av mig på söndag så nu är jag ju bara tvungen att ta mig till Alnarp. Jag lovar att lämna rapport senast på söndag kväll om hur det gick.

Men troligtvis lär jag skriva av mig många gånger innan i ren nervositet....

Än en gång tack så jättemycket, det betyder jättemycket att få höra att fler har varit i samma sits som jag.
Gurkan
CITAT (marskattan @ 03-05-2006, 21:30)
Nu i helgen (söndag) har STA växtmarknad här nere i Alnarp och eftersom jag är medlem så har jag möjlighet att stå och sälja det jag vill bli av med. Och för tillfället skulle det vara utmärkt och perfekt för jag börjar få riktigt ont om plats.

Men jag är lite feg... Är rädd för att det bara kommer att vara proffs där och att mina plantor inte kommer att vara tillräckligt bra/fina/ovanliga för att passa in. Sen är det ju så att jag är helt ny oxå, har inte hunnit gå på några möten för dom få gångerna det varit så har jag varit uppbokad på annat. Så jag känner ju ingen där och har ingen jag kan fråga.

Är det någon som har tips/råd eller bara lite uppmuntrande hejarrop hade varit tacksamt i nuläget. Usch sånt här är jag jättefeg med, men jag vet oxå med mig att när jag väl fått tummen ur och kommit iväg så blir det bättre. Men först vill jag veta så jag inte gör bort mig.

Tacksam för alla svar,

Agneta ... du har ju sett mig "våga" ... kontorsnissen som leker torggubbe och än så länge har ingen skrattat åt mig (så vitt jag vet). Men jag ska väl erkänna att jag var skitnervös kvällen före min torgpremiär. Men kul var det och massa intresserade människor får man träffa.

Klart du vågar !!! Kör hårt !

Tyvärr kan jag inte komma och kolla vad du har, jag står på växtloppis i Slottsparken i Malmö på söndag.

Lycka till på söndag !
Ewa L
Jag var i precis samma sits som du förra året. Ville gärna stå på torget, hade massor av plantor. Dessutom har jag gott "ordning och reda" på mig; dvs jag vet vad de heter, både vetenskapligt och svenskt namn.

Men... De andra var säkert så mycket proffsigare unsure.gif

Gick dit som kund istället. Och ångrade mig jättemycket. Jag hade stått mig mycket bra i "konkurrensen". sad.gif
Och i år har jag inte möjlighet. mad.gif

Go for it!!!
Mia, zon 3
Åh - det är JÄTTEKUL!!!
Och man behöver inte vara proffs eller sälja rariteter (jag har sett folk sälja revsmultron i plastmuggar, och det sålde det också).

Jag ska också sälja på söndag, fast i Gamla Linköping. Det blir min tredje runda, och det har varit kanonkul båda gångerna innan.
Som sagt - märk varje kruka med namn (svenska räcker, ja). Försök ha med dig påsar, det brukar gå åt. Det kan vara bra att ha några "visit-kort", alltid är det någon som vill fråga mera senare eller så. Och växelkassa är bra att ha med sig! En hyfsat bekväm pall/stol och lite matsäck brukar gå åt. Om det inte hålls med bord så får man fixa det också.

Du som är ny i föreningen får också ett jättetillfälle att träffa folk, det är himla kul och lärorikt att prata med kunderna.
Ha det så jättekul, och lycka till!!!
wub.gif
Eva i Skåne
Marskattan!!! Vi vill ju veta hur det gick för dig wub.gif
marskattan
CITAT (Eva i Skåne @ 10-05-2006, 22:34)
Marskattan!!! Vi vill ju veta hur det gick för dig wub.gif

Måste tyvärr erkänna att jag inte vågade mig iväg till just den växtmarknaden *skäms* Men jag satt och läste lite på andra forum och förstod/fick intrycket att det på den marknaden är rätt många "gamla rävar" med många rariteter... Så jag fegade ur... Men alla plantor är i startgroparna för på lördag har "vanliga" trädgårdsföreningen i Skåne träff på alnarp och då ska jag dit och försöka bli av med mitt överskott.

Appropå rariteter på marknaden; träffade en man som just sålt Jättelilja på Alnarps växtmarknad i en herrans massa år och han sa att i år hade det varit extremt mycket folk och mycket ovanliga saker. Så nu i efterhand så känns det som ett bra beslut att stanna hemma den helgen. Jag hade nog blivit avskräckt från marknader i tid och evighet om jag hamnat med såndana proffs. Det var till och med så att den här mannen (pensionär och gamal trädgårdsmästare) tyckte det var lite för många proffs inom STA.

Men jag LOVAR att jag ska iväg på lördag, sambon ska med för att ta bildbevis *ler*

Tack för att ni håller koll på mig!
Gurkan
Agneta ... till nästa år kan jag rekomendera växtloppisen i Slottsträdgården i Malmö som uppvärmning ... folk var som galna i söndags och alla, inklusive mig, sålde i princip slut på rubb o stubb ... riv o slit ... tanterna var värre än på REA !!! laugh.gif O inga proffs ... bara glada amatörer som släpat med vad dom kunde gräva upp i sina trädgårdar och lite blandade frösådder.

Mina tomater var nästan helt slut vid 13:30 ... loppisen stängde vid 16:00. smile.gif

Lycka till på lördag !! wub.gif
marskattan
Gurkan/Anders

Jag kan nästan föreställa mig dig där på marknaden, villt stirrande bland alla tanter som river och sliter i både dig och plantorna *skrattar*
Det måste ha varit en upplevelse och nästa år kommer jag vara där och uppleva det själv.

Kul att det går bra för dig! Dina plantor är verkligen fina, dom växer och mår mkt bra.
marskattan
Nu äntligen har jag varit iväg!!!

Och jag ångrar mig inte ett dugg!! Förvisso var det supernervöst och jag sov inte mycket den natten och frukost hade jag inte ro i magen att äta. Men sambon var helt underbar och följde med mig, om inte annat så behövdes det två bilar för att få iväg bord och alla blommar samt pluggbrätten och krukor.

Ungefär 20 minuter efter att vi anlände fick jag sålt första växten och då var det ändå drygt en timme innan marknaden öppnade för allmänheten. Jag hade 40 växter med mig samt en drös med pluggbrätten och krukor. Och allt utom krukorna såldes slut innan klockan halv 1 och marknaden öppnade kl 11. Och detta trots att dom andra försäljarna sa att det inte var mycket folk på plats.

Så jag är supernöjd! Sen var det extra kul för jag handlade lite roliga saker med mig hem oxå. Lite dahlior (a 10 kr) en korsning mellan jordgubb och smultron (5 kr st), iris och dagliljor utan namn (á 10 kr).

Efter marknaden var det buffe och årsmöte för medlemmarna och jag hade turen att få sitta brevid en jättetrevlig kvinna som var en riktig guldgruva när det gällde info om verksamheten och hur allt fungerade. Hon hade varit med i styrelsen i en del år så jag fick svar på alla frågor.

Jag passade även på att ta lotter till deras stora lotteri och jag vann!!! En jättefin bok "Jordens täppor" som tar upp olika grönsaker och hur dom odlas i olika delar av världen. Men lotteriet var verkligen en höjdare! Bla lottades det ut; en jättefin Gardenina, Hortensia, Dvärg-nektarin, olika verktyg till trädgården, Pärlbuske, stora fina amplar, krukor, presentkort till massage, böcker mm mm mm.

En superdag som jag gärna gör om. Jag var helt slut när jag kom hem på kvällen och jag sov i 18 timmar i sträck den natten!?! Jag visste inte ens att man kunde sova så mycket *flinar*

Så jag kan verkligen rekomendera att man åker iväg till en växtmarknad om man har för mycket växter över!
Eva i Skåne
Jättekul att det gick så bra för dig!!! wub.gif
Tesa
Vad kul!!
Jag stod på en marknad här förra söndagen men affärerna gick "sådär"...bättre än ifjol men det var väldigt glest mellan kunderna..
Nyfiket...vad hade du att sälja??
Själv sålde jag nog mest grönsaker och det var nog lite för tidigt tror jag..man kan ju inte sätta ut än på ett tag här..
marskattan
Hejsan Tesa!
Trist att det inte gick så bra för dig detta året, finns det ingen annan växtmarknad som du kan gå på om några veckor när det är lite bättre väder för grönsaker? Vad var det för grönsaker du har överskott på?

Jag hade Jättepalettblad - Mosaic Kong och Rose Kong, samt Bananpassionsblomma. Detta är en passiflora som får rosa blommor och en avlång gulaktig frukt som smakar banan. Den väckte nyfikenhet och dom 8 plantor jag hade tog fort slut. Sen hade jag även några Doft-pelargoner, en "papegoj-näbb" som jag inte vet vad den heter på latin men det jag vet är att det är en släkting till Flitiga Lisa.

Nu ser jag fram emot den växtmarknaden som ska vara den 11 juni i Hallaröd och hoppas att vädret blir bra fram tills dess så att dom plantor som är för små idag, hinner växa till sig lite.

Här är bild på Bananpassionsblomman samt på Jättepalletbladet Mosaic Kong:
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...derto&pid=46460

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...derto&pid=46462
Tesa
Det är väldigt dåligt med just växtmarknader här...jag skall däremot stå på torget 1 juli men då börjar det bli lite sent...och ev en gång i slutet av juli..
..sen har jag ett par tillfällen i september också men då är det ju perenner som gäller..

Det var ju lite spännande saker du hade..förstår att du blev av med dom.. smile.gif
...man kanske får satsa på nåt som drar till sig uppmärksamheten ordentligt.. wink.gif
Mia, zon 3
GRATTIS marskattan!
Visst var det väl kul! Misstänker att du tillhör de "bitna" nu, så det blir fler gånger.
(Det gick bra för mig också i år, trots att det var något glesare med folk än vanligt på "min" marknad också.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon