Full version: Årets första...
noora
Igår blev det årets första kirskålssoppa smile.gif På köpet fördröjs dessutom kirskålsinvasionen under hallonen med en vecka eller två... Lite gräslök blev det som krydda också.

Nån mer som skördat och ätit "årets första" nånting från trädgården än?
Carex
En liten jordärtskocka! biggrin.gif
noora
CITAT (Carex @ 04-05-2006, 14:35)
En liten jordärtskocka! biggrin.gif

Oj, är dom så tidiga? Eller är det en övervintrare?
Carex
stått i rabatten hela vintern men skulle flyttas. Några trådar längre ner kan du läsa om mina funderingar kring den;)
Evin
2 gånger rabarber, fast de var små.

Det fick bli rabarberpaj i portionsskålar så det räckte till alla.
amaira
Det är ogräsen som är min trädgårds första primörer wub.gif

Kirskålsoppan, jajamensan! Nässelsoppa, såklart! Till och med spröd, fin, snärjmåra - går den här årstiden att stoppa i munnen som den är wub.gif

Luftlöken har en längre tid haft stora gröna ihåliga blad som är jättegoda.
Rabarbern äter Hjärtevän som den är. Jag tycker den är för sur - möjligtvis som kräm går den an.

Jordärtskockorna är också fina den här årstiden. Dem knaprar jag på som de är, orkar aldrig i livet skala de där gropiga knölarna till soppa, gryta eller nåt, fast de är så goda kokta också. (äter inte skalet utan knaprar liksom ur det gottiga)

Något annat jag gillar är roten av kardborre, med sin egen lite speciella smak. Tyvärr gillar även mullsorkarna dem, så jag har inte många kvar. De som finns får växa och sätta frön istället, så de sprider sig igen.
noora
Snart blir det rabarber hos oss också smile.gif

Igår rensade jag faktiskt bort lite kirskål utan att koka soppa på den. Det kändes nästan som slöseri.
Trädet (ZonV)
Vita mullbär.... "vinterträdgård"
Inte så dumt smile.gif
Maria i Helsingborg
Rabarbern är plock-klar men orörd......
Körveln däremot - jag och maken undrade så vad vi skulle göra med den - Virgo hade svaret. Jag lade till lite riven muskot, antagligen kan man hälla lite torrt vitt vin i den också, men det hällde jag i glaset tongue.gif

MYCKET gott - allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon