Trädgårdsmannen
Lite tankar och funderingar;

- Var igår på Åkraberg och bara gick runt och njöt - handlade inte mycket, men det som slog mig var vilken vettig prisnivå dom har trots att dom har en ovanligt hög nivå på det dom säljer. Trevliga sticklingar för 5:-/st, perenner för 19:-/st som på vanliga Garden Centers ligger minst en prisklass högre för samma art.
- Idag var jag på Plantagen och även på ett Garden Center i Göteborg och då är frågan när man t ex tittade på 100-125 cm Brabant-thuja som såg ut att vara jämbördiga i både utförande, storlek och skick, men Plantagen tog 149 spänn och G-C 375...å så var det på rosor, klematis, fruktträd, prydnadsbuskar, jag skrev faktiskt upp en del av vanliga växtpriser på Plantagen för att för skoj skull jämföra eftersom jag åkte direkt till G-C efteråt. Att det skulle skilja visste jag ju, men jag trodde att prisskillnaden skulle vara direrkt hänförbar till den synliga kvalitén?

Kan verkligen Plantagen konkurrera så hårt med likartade växter - eller var ligger haken? Ok - det är inte mycket man kan fråga om och spännande varianter kan man glömma - men om man t ex skall grundplantera en tomt eller sätta en 20 meters Thujahäck?
kerstin z5-6
Plantagen fins inte här men väl en liknande ...
Om jag ska ha en vanlig "vedartad växt lönar det sig att kolla Plantage varianten ..söker jag däremot något spec / klent härdigt i min zon ..mm väljer jag hellre de mindre plantskolorna där växten inte snabbdrivits på samma sätt
Christer C
Jag tror att det är en kombination av två saker: Plantagen köper in stora mängder växter från stora odlare och kan säkert på det sättet hålla priserna nere. Men vad jag tror innebär det också en ojämnare kvalitet än mindre trädgårdscenter som köper från mindre odlare där man har i stort sätt koll på varje växt. Kvaliten på Plantagen kan säkert vara lika hög som hos den mindre butiken men det finns nog också risk att den ibland är lägre.

Jag bor i Hässelby (Stockholm) 0ch jag brukar handla från båda sorterna. Plantagen som bara ligger 200 meter hemifrån när jag köper "basvaror". Vill jag hitta något mer speciellt eller bara gå omkring och dregla så åker jag till Zeta eller Ulriksdal (vad den nu heter) Jag kan inte minnas att jag haft några direkta kvalitets problem med saker jag köpt från Plantagen. Men det finns ju plantor jag aldrig skulle köpa där. T.ex. orkidéer (som är mitt stora intresse), dom är nästan alltid av undrmålig kvalitet.
Ella
Finns det något plantagenliknande i skåne?
Ingrid på Västkusten
Stort trevligt gardencenter i Skåne är ju Petab - Vellingeblomman mfl.

Thuja 'Brabant' kostade cirkus 49 på Mölnlycke Gardencenter har jag för mig - itne för jag skall ha nån *LOL*

Jag ääälskar Åkraberg - ja inte för perennsortimentet, men för så mkt annat som de har :-)
just damm-tillbehör är de bra på - Landvetter på vatten-växter(om nu Tagene håller stången fortfarande)

Ibland kan man ju göra fynd på Plantagenerna - det lönar sig att hålla 'koll' på allting faktiskt.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon