Full version: Sommar å sol
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Farbror Blå
Nu har sommaren redan kommit verkar det som!
Skåne hade 21 grader, Stockholm 18 och till och med i norrland hade man över 10!
Solat nåt?
Vad blir det till sommaren?
Hur lever trägårn?
AnitaO
Det är kanonskönt ute smile.gif
Bestämde mig i går för att klippa bort alla utblommade vårblommor.
Det är hela "mattor" och nästa generation kan knappt komma fram.
Så nu är i alla fall hälften gjort.

Den enda bruna kroppsdel jag har att visa upp är väl lorten under naglarna laugh.gif
Så det bryr jag mig inte om att ta nåt kort på tongue.gif
*Felix matte*
+15,4 har vi i skuggan just nu biggrin.gif
Idag ska parasollen upp ... bergsprängarn får stanna inne... jag lyssnar hellre på vacker fågelsång.
smile.gif

Fin solbränna i ansikte och armar. smile.gif
yenny
Suttit i solen har jag gjort... men mest för att njuta av värmen... för brun (läs nyans skillnad) naj.. det blir jag eventuellt i slutat på sommaren.

Men fräknar har jag fått i alla fall biggrin.gif

I sommar skall jag mest bara njuta... killen min ska plugga... så jag får nog ta mej ut i sommaren på egen hand.

Nu skall jag strax iväg till vårat trädgårds café och njuta av värmen och god fika.
Summersun
Igår satt jag nästan hela dagen och latade mig på terassen när vi var på bygget, barnen lekte i sanden. Planterade ut lite växter senare. Hade ingen lust att vara inne, när det är så fint ute. Blir att vara mycket inne nu...men det är ju desto trevligare att gå ut i värmen när man tar paus smile.gif Men visst finns det att göra utomhus också, huset skall målas och en massa trädgårsarbete är det ju, men först skall vi göra färdigt inomhus (första rummet blir färdigt snart) så får vi ta det andra senare smile.gif
Pirum
Hutlöst varmt; precis som det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid vinterkyla så tar det ett tag att vänja sig med sommarvärme. Jag använde solskyddsmedel för första gången i år.
Positivt dock : nu torkar jorden upp bra, och värms, perfekt för potäterna...kanske kan de komma i jorden i helgen, tidigare än befarat med tanke på hur vintern och våren sett ut hittills.
fruberglund
Gick runt och strosade i trädgården igår, tog bort kupningen på rosorna och gödslade rosor, klematis och lite annat. Satt med lillen och myste i bersån smile.gif

Idag blir det mer jobb, ska fortsätta bygga mitt köksland/pallkrageland biggrin.gif

Lika fint väder idag och ikväll ska vi GRILLA smile.gif smile.gif smile.gif
cic
Underbart väder! Jag ska cykla ner till bibblan och låna mig en ny bok som jag kan ha på balkongen i solgasset.

I trädgården får jag inte så mycket gjort. Har ont i armen, men jag pysslar lite i alla fall.

Brun blir jag ganska så lätt, men jag kommer inte ta kort förren det blir en riktigt bra bild..
Farbror Blå
Var ute hela dan igår och idag verkar det bli lika fint väder=)
Räfsat, planterat, rensat..


underbar tid nu smile.gif
Ciczi
HAr verkligen njutit i skolan de senaste dagarna, då vi har haft undervisning i ympning, klumpgrävning, växtvandring, och en massa annat skoj. Vi har helt enkelt varit där vi ska vara och inte i en tråkig sal med whiteboard tavla.

Ciczi
Farbror Blå
Låter som en dröm för alla skolor!
kanske inte alla skolor lär ut trädgårdsmästarsaker, men iaf=)
yenny
Solen den strålar så det blev för varmt i mitt lilla hörn där jag sitter biggrin.gif
Härligt! Så jag hamnade här en stund.
Skall nog plocka fram mitt parasoll idag.
Leia
CITAT (Farbror Blå @ 07-05-2006, 09:46)
Var ute hela dan igår och idag verkar det bli lika fint väder=)
Räfsat, planterat, rensat..


underbar tid nu smile.gif

Samma här!
Tog några bilder nyss:









Observera vilken bra sten att ställa en blomma på som jag grävde upp när vår thuja häck skulle på plats!
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 05-05-2006, 11:02)
till och med i norrland hade man över 10!

" till och med norrland".....hmmppff...vi hade faktiskt +20 vi också och det var så varmt så inte ens jag klarade av att sitta kvar i solen. Jag som är en riktig soldyrkare!
Igår satt jag en stund på altanen och såg på när gubben räfsade biggrin.gif och sen sådde jag grönsaker i pallkragen. Jag har jobbat två nätter nu så av naturliga skäl har jag inte orkat räfsa och ha mig så mycket om dagarna.

Trädgården börjar leva upp, rosenbuskarna har klarat sig trots att jag glömde att kupa dem i höstas ohmy.gif ohmy.gif....allt verkar ha klarat vintern, det är bara en liten sockertoppsgran som fick några svedda barr innan jag hann vårskugga den.
Inga från Närke
Sommar och sol och liljekonvaljerna är på väg upp. Egentligen skulle den ju inte var i denna tråden Småprat för det ska ju inte handla om trädgård, men har även lagt någon bild i tråden Dagens blomma i Småprat om trädgård.

niklaswik
Hehe ja, "till och med i norrland" är ju inte precis rätt uttryck när det gäller värme.. smile.gif Ofta är det ju som varmast längs norrlandskusten (eller snarare några mil in från kusten). smile.gif

Idag t.ex. så hade vi 22,9 grader här, fortfarande är det strax över 19. smile.gif


Konstigt att detta faktum verkar ha svårt att fastna i "sydlänningars" hjärnor. wink.gif biggrin.gif wink.gif
Magdis
Det är en märklig känsla att ha juli-värme fast träden är kala och gräset inte börjat spira riktigt ens. Jag slängde tröjan och låg top-less bakom mitt altanräcke idag, jag bestämde mig för att jag var less på att ha degvita fula märken mitt på kroppen. biggrin.gif Vi beställde hem grekisk sallad och mumsade oliver och fetaost på altanen. Imorgon ska vi till världsmetropolen Luleå och titta efter nya trädgårdsmöbler bl.a. Jag är trött på plastmöbler, nu vill jag ha mysiga trämöbler med tjocka stoppade dynor till!
Farbror Blå
Sprang Rösjöloppet i sommarsol.
eler sprang å sprang, staplade mej mest fram i min dåliga dagsform..

men men, sol och luft och trevlig picknick med vänner efteråt=)
Farbror Blå
Bygger rabattkanter hemma, av stora granitisar, såna man bygger trottoarer med.... vad gör du i trädgården idag?
mulle
Fryser
Mulle
yenny
CITAT (mulle @ 15-05-2006, 13:06)
Fryser
Mulle

jag med brrr...man har ju vant sej vid +20 nu är det bara 10.

Annars så skall jag strax ut och kolla till mina frösådder och se om det finns något fint att ta kort på.
Farbror Blå
Usch, ja nu är det inte varmt längre och molnen hänger lågt..
eller är det nån som har sommar?
Magdis
Jag fryser ihjäääääl! Inne också fast det är varmt härinne åtminstone. Det är som att man är frusen ända in i själen. sommaren......var är du? sad.gif
Inga från Närke
Ja det är kallt just nu, det var lite soligt på eftermiddagen här och varmare men sedan kom regnet och det blev kyligare igen. Hoppas det är uppehåll imorgon så man kan göra lite mera i trädgården, har inte fått ner potatisen ännu men den ska ner imorgon.
AnitaO
Nä, sommar är väl en överdrift.
Just nu 10 grader och strilande regn.
Men den kommer säkert tillbaka smile.gif

Jag har i alla fall satt ut 5 Dahliaknölar som jag väntar spänt på att dom ska börja blomma.
Hur länge brukar det ta innan dom kommer sig efter vintervilan?
ullislerum
jag skäms nästan för att jag blir så glad av att det regnar.. unsure.gif jag har ju planterat gräsfrön i en hörna av trädgården...

och på ett sätt också för att det blev lite svalare, så att blomningen stannar av lite. Jag vill gärna att den ska vara läääänge och inte vara över på ett par veckor wub.gif
renate
Regnväder här med,men det behövde vi,nu kan jag äntligen gödsla mina rosor och plantera de jag köpte och bara jordslog.Planteringsväder,fast i eftermiddag regnade det lite för mycket för att gödslar.
zaaritha
Isch--här i Hjotrakten har vi som mest haft ca 13 grader!....
Jag vill så o plantera--men ; det verkar inte vara dags--än? unsure.gif
Farbror Blå
Men gräs har jag satt och det växer nog iaf av vädret skulle jag tro=) rolleyes.gif
stina
Jag tycker det är urtråkigt!!! sad.gif Less på å frysa - vill ha sol och värme nuuuuu!!! Om 2,5 vecka åker jag i alla fall till solen och värmen - då far jag till Cypern! rolleyes.gif

Hälsar en huttrande Stina
Farbror Blå
åå nån som ska bli brun av alla odlaiterna i alla fall
stina
CITAT (Farbror Blå @ 23-05-2006, 21:36)
åå nån som ska bli brun av alla odlaiterna i alla fall

japp rolleyes.gif Sen blir det nog inte så mycket sol - brukar mest gå omkring med ändan i vädret och krafsa i rabatterna... biggrin.gif
Farbror Blå
[B]Åskar här idag.. hänger tunga skyar, törs inte lita på solen* blink.gif
Inga från Närke
Ingen åska men ömsom sol ömsom regn. Det är ca +17 grader ute.
Farbror Blå
Här regnmar det å regnar det å regnar det, så man hinner inte ut och göra något riktigt..=( man kommer efter
Lars-Olof Arvids
Idag har vi faktiskt strålande sol här i Bohuslän, även om värmen inte riktigt är vad den borde vara. Annars har det regnat varje dag, så man behöver i alla fall inte tänka på att vattna i trädgården. Man får vara glad att man inte bor i Bayern - där har de fått vinter och snö nu om man får tro vad de visade på Aktuellt igår! ohmy.gif

Olle
stina
Jämngrått och duggregn i Stockholm... sad.gif Orkar snart inte bry mig längre...
yenny
CITAT (stina @ 31-05-2006, 09:45)
Jämngrått och duggregn i Stockholm... sad.gif Orkar snart inte bry mig längre...

visst är det trist ! sad.gif
stina
Så här ser i alla fall väderleksprognosen ut för den plats jag befinner mig på om 1,5 vecka!!! rolleyes.gif

Väderleksprognos
Farbror Blå
ååå kommer Stina hem alldeles brun och solad sen då.
*avis*
stina
CITAT (Farbror Blå @ 31-05-2006, 12:08)
ååå kommer Stina hem alldeles brun och solad sen då.
*avis*

tongue.gif
Lady Hamilton
Här har det regnat i en vecka snart sad.gif
stina
Just nu fullkomligt VRÄKER regnet ner över Stockholm - ser ut som en regnig oktoberdag.... sad.gif
Farbror Blå
Vädret säjs kunna bli bättre under helgen!
Bra till falukorvens dag här hemma wink.gif
ninnisky
CITAT (Farbror Blå @ 01-06-2006, 14:41)
Vädret säjs kunna bli bättre under helgen!
Bra till falukorvens dag här hemma wink.gif

Älskar blommig falukorv med sås - nåt´annat vill jag inte - till lunch imorgon mamma wub.gif wub.gif (fast det blir scan deli)

solen har lyst med sin tillvaro idag - kunde rent av torka stortvätten ute biggrin.gif
stina
Fast jag är lite grinig kanske - tycker inte det räcker med sol! sad.gif Jag vill ha värme och kunna hänga på mej sommarkläderna! mad.gif
netaave
Ja nu vill vi ha värme, fick sätta på värmen inomhus igår. Det är bedrövligt.
Värme och sol till helgen låter inte dumt men jag vill ha kvar den hela veckan, är ledig och dottern tar studenten nästa fredag.
Magdis
Idag var det iallafall såpass drägligt väder att jag kunde vara ute och plantera mina nyinköpta plantor från Blomsterlandet. 2 rosenbuskar, en pion, månadssmultron, Funkia, Hjärtbergenia och Carpaterklocka m.m.

Resten får jag ta nån annan gång när jag orkar. smile.gif
Pirum
Här är varmt så det räcker, 15 grader och nästan strålande sol. Enstaka moln kommer förbi och lindrar lite. Har 26C inne i lägenheten och håller på att dö en smula. Får köra med liten fläkt så det blir lite rotation på luften åtminstone. Fast potatisen, timjan, basilika och citronmeliss som står i fönstret ser ut att trivas iaf smile.gif
Magdis
Hoppas sommaren kommer på allvar nu, man blir mycket piggare och gladare då. Igår var jag så sur och trött på kylan att jag tog på mig långkalsonger och skidhandskar när jag gick till jobbet! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon