Don Thomaso
Hej,

Jag har frågat lite här tidigare i år och fått många bra svar, men nu har jag några brådskande sista-minuten frågor, för snart står alla mina upphöjda bäddar och pallkragar redo att fyllas på. (Det blir ett pallkrageland av stora mått!!)

Jag har en enorm hög gödsel blandad med lite halm som stått i ett par år, som jag kan fylla alltsammans med. Så här lyder planen:

Gråssvålen å borta + tidningspapper

Kragarna är 2 st höga, och de byggda bäddarna 30 cm.

I botten stoppar jag vad helst jag får tag på, kvistar, löv och annat krafs.

Sen fyller jag på med den brunna gödseln

Och översta 10 cm köpjord

Men nu har jag studerat min Israelsson och på flera av växterna står det att man absolut INTE får gödsla för mycket, typ bönor och sånt. Hur gör jag då? Ska jag blanda ut gödseln med nåt annat? Och i så fall vad? Kompost har jag ingen ännu, för jag är alldeles nyinflyttad.

Är det några särskilda grönsaker (hehe...ska odla allt som finns känns det som) som behöver särskilda förutsättningar i bäddarna och kragarna?

Så redo att börja odla på allvar att jag spricker

biggrin.gif

/Helena
Yin o Yang
Precis så blandade jag när jag startade förra året smile.gif och det fungerade hur bra som helst på lök, morötter, gräslök, solrosor, vitlök m m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon