Meliss
Som vanligt kan jag inte göra ngt lagom. Har byggt en upphöjd bädd; Höjd ca 1 meter, längd 3 m, bredd 1,5 m. Har fyllt upp med en misskött stor kompost som vi fick "ärva", småkvistar, löv, tidningspapper, halvbrunnen gödsel och längst upp ca 30 cm jord. sleep.gif Det blev ett par vändor med skottkärran kan jag säga... Men tjusningen med pallkragar är väl att man kan plantera tätare och att det är smidigt ohc anlägga och smidigt at rensa? Gäller det att man kan plantera tätare fast att mitt land är så stort?
Ska bygga en till låda, 1 meter hög och 1,5 * 1,5 bredd och längd coh plantera lök och vitlök i. (vitlök till hösten) och då har jag fortfarande ingen plats för jordgubbarna... blink.gif

hur kan man göra för att förbättra på hösten? Kan man vräka ner löv?
Tänkte fylla den nya med hästskit och sedan jord. Har ni några andra tips för jordförbättring?
När kan man hälla på flytande näring? Eller räcker det med gräsklipp mellan plantorna?
När jag har målat landen ska jag lägga ut kort! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hej,

Bara passa på å gör ordentligt när man är igång, det är mitt 'motto' :-))

Jo - Du SKA t o m plantera tätare och odla mera - det är just med upphöjda bäddar/djupbäddar man skall använda franska (och asiatiska) intensivodlingsmetoder. Jag blir så ledsen när man besöker odlingentusiaster och ser raka rader och så mkt naken jord i deras fina fina bäddar!
Aöö jord skall vara täckt om int emed vbäxter så med gräsklipp :-)
Kolla på Nätet bl a 'Square Foot gardening' av mel Bartjolomew har många bra websidor och efterföljare som ger minimiplantavstånd - det är dem Du skall använda Dig av vid odling i 'turbobäddar'. Mera gödsel, mkt vatten odla tätt tätt = inget ogräs bra skördar!


Hemligheten är att täcka bäddarna på hösten - vräk ner löv, gräsklipp kompostmaterial nerklippta perenner ALLT i bädden, toppa t ex med ett lager hästgödsel ifårn närmasta stall, på med en masonitskiva och på våren voila - härlig mullig jord. Överhuvudtaget så är täckning av bäddar med 'godis' i något som förbättrar strukturen och mikrolivet något helt fantastiskt. Gklöm all gammel dåplig 'kunskap' i böcker om att 'frosten skall spränga sönder kocokorna' mm mm - bara dumheter när man odlar i upphöjda tubobäddar. På med TÄCKNING och mera gödsel mera godis å låt maskarna göra resten.


Flytande näring - den bästa är hönsgödsel, Blå korn och andra dumheter är GIFT för maskar och mikroorganisker, utan gärna hönsgödselvatten/näseelvatten eller lägg färdig kompost i vatten och vattna med det - bryy 'kompost-te' å kör!

Hälsar Ingrid ägare till upphöjda bäddar med turbotryck i ;-))
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-05-2006, 08:22)
Blå korn och andra dumheter är GIFT för maskar och mikroorganismer

Hörde att vi har aldrig haft så mycket skadedjur nu, när vi konstgödslar och använder gifter. sad.gif
Tänk, om fler odlare kunde inse, att naturlig gödsel är bäst och att gifter inte tar bort skadesjur.
*Felix matte*
Vi gödslar med Blåkorn i rabatterna
och där finns massor av riktigt feta daggmaskar.

Har aldrig ens hört att Blåkorn skulle klassas som GIFT.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon