Full version: Har ni inga
mari_tres
Själv håller jag på att bli galen, men jag har inte sett något inlägg här om att NI har myror i pallkragarna?? Är det jag som har gjort något fel? Svartmyror är det, och det kryllar av dem. Har inget minne av att de fanns där i höstas heller, förutom i en av dem (där de hade lusfarmar). Jag vill inte släpa dit något gift, för allt som odlas i de där pallkragarna ska liksom vara ätbart. Ska jag gräva och gräva tills de lessnar och ger sig av självmant? Vattna bort dem?

Är det någon skillnad i hanteringen av (bortmotandet av/dödandet av) andra typer av myror, som ex små röda eller stackmyror? Jag som har längtat så att få börja för säsongen och så blir det såhär!!! Tur det är lite för kallt en stund till så jag inte går ångest för att jag inte kan sätta ner allt som vill ner snart!
Vad har ni för erfarenheter?? Vill inte ha fler lusfarmar i mina pallkragar... Dessutom så torkar det upp så fort också om det finns myror, plus att det blir läskigt att rensa!!
Gloriana
Svartmyror finns jämt och överallt. Jag hade invasion i stora krukor förra året och fick då tipset här på odla att strö ut malen kryddnejlika. Det var ett kanontips. Jag strödde ut det där jag tyckte att myrorna skulle flytta och det drog som en avlöning laugh.gif Jag har sått i pallkragar också och strödde ut i preventivt syfte.
helios
Jag hade också myror i min pallkrage, men jag struntade i dom och det växte som 17. Tack för tips om kryddnejlika!
Helios
Yin o Yang
Myror!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jodå, överallt sad.gif . I gräsmattan, pallkragarna, växthuset, inomhus, i kylskåpet mad.gif . Ska försöka med kryddnejlika i växthuset, för där är det värst
Maria i Helsingborg
Nej, inga myror, sniglar, liljebaggar, harar eller rådjur..........än så länge! unsure.gif

(myror var det fullt av under stenarna kring lilla plommonträdet i förra veckan - de släpade upp en massa förhatliga bladlöss i trädet som åt upp rubbet förra året - så jag vände stenarna och vattnar varje dag. Det gillade de visst inte tongue.gif )
mari_tres
Tackar!! Ska prova med kryddnejlika, det kan väl inte iallafall inte bli värre. Hoppas jag.... =) Är tack och lov ett par veckor kvar innan sådd.
Ingrid på Västkusten
Vattna å rör om i bona - då flyttar de.
mari_tres
Haha!! Ja, det fungerar ju i de pallkragar som håller på att förberedas för sådd, men i de som det redan växer i då? =)
och hur är det om man har sådana växter som vill ha det lite torrare (ska bygga upp ett stenparti i sommar, dock EJ i pallkragar..... ), och som man inte kan vattna så mkt i?

Jag har dock märkt en minskning i pallkragarna där jag varit och grävt och strött ut nejlika. Även den senaste störtfloden som kom från himlen gjorde nog sitt till.
surre
Jag har EXAKT samma scenario i mina pallkragar! Nöjdheten och förväntningarna efter att ha fixat till dem och gjort fint för en vecka sedan byttes mot bestörtning när jag skulle kika om den kommit upp något av det jag sått och det bara kryllar av myror och myrägg. Både svarta och små gulbleka typer. Trots att jag preparerade både med kryddnejlika och vitpeppar samt strödde ut myrr runt pallkragarna vid anläggandet. Nu har jag rört runt och vattnat för fullt där jag inte har sått än.

Min fråga är - förutom att jag tycker det är fullständigt vidrigt när det bara kryllar av myror och ägg när man påtar i jorden - men gör myrorna någon skada på det man odlar? Sen är jag lite fundersam på om jag ska passa mig för att strö ut mer myrr utanför kragarna? Det verkar ju uppenbarligen som att de har boat in sig i själva kragarna, så då tar de väl med sig myrren in dit och det kanske inte är så nyttigt? Eller är det i så liten mängd att det inte påverkar grönsakerna? Finns det något annat man kan använda. Såg i någon affär att det fanns något biologiskt myrmedel som man kunde ha i landet, men det kanske inte är något effektivt? Några erfarenheter?
mari_tres
Myror håller löss som boskap och pysslar om dem som om de vore deras egna barn, nästan.

Vad gäller myrmedel i alla dess former så står det väl på förpackningarna kan jag hoppas, om det går att ha i trädgårdslandet. Personligen använder jag så lite sådant som möjligt, dumt nog.
Vad man ska tänka på när man gräver är att man måste gräva djupt någ för att få med drottningen, annars är det snart ogjort igen.

En sida att titta på gällende myror på olika ställen är
http://www.rosenhagen.se/myror.html
Yin o Yang
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-05-2006, 08:23)
Vattna å rör om i bona - då flyttar de.

Har inte haft någon effekt i växthuset, men det verkar ha minskat i gräsmattan sedan vi grävde upp på grund av vattenläckan i november smile.gif tongue.gif
Inga från Närke
Myror trivs där det är torrt har jag märkt. Har börjat att vattan mer och då har de försvunnit.
Skada jo de gillar morötternas rötter och även tomaternas, i alla fall hos mig, så efter ett tag tynar sådden bort.

Har köpt ett medel som heter Myrspray (fabr.Radar) men är nog inte så lämpligt att spruta rätt i pallarna med men runt omkring. Det biter även på silverfiskar. Liljebaggarna tyckte inte heller om det de försvann och bland blommor som inte plockas går det bra.Fanns i vår ICA-butik.
noora
CITAT (Inga från Närke @ 11-06-2006, 23:03)
Skada jo de gillar morötternas rötter och även tomaternas, i alla fall hos mig, så efter ett tag tynar sådden bort.

Nu har jag också hittat myror i en av kragarna. Det var just den som jag sådde morötter i sad.gif En enda liten morot har kommit upp hittills, hoppas att de andra bara är långsamma och att det inte är myrorna som har smaskat i sig dem så fort de grodde sad.gif
Åsnan
Om myror i pallkragar. Jag har stått o tittat och de hämtade fröna som jag nyss hade sått. De hämtade t.o.m. fröna ur påsarna som jag satt dit för att komma ihåg vad jag sått. help.gif
emmapemma
Jag vet inte hur man ska får bort myrorna på sikt, men jag har ett tips som stillar den värsta mördarlustan ranting.gif kokande vatten!!!

Vilka fräcka myror som snor dina frön! Du kan möjligtvis inte förgro någon annanstans, för de borde ju inte bära bort groddar?
lisan
Förlåt Åsnan,men när jag läste ditt inlägg fick jag mig ett gott skratt laugh.gif Jag kunde se det framför mig,hela scenariot.
men jag förstår ditt dilemma, myror kan va ett otyg ranting.gif Jag har en stubbe som jag brukar ha mina fuschior på,
stubben brukar bli full av myror som kryper upp i mina krukor.Jag hällde i tabasco i myrhålen devil.gif det funkade faktiskt.
Upp mot kamp mot myrorna. ranting.gif
Ewa L
Jag hade också mängder av myror i mina kragar förra våren. Att vattna och röra runt är ju inget som funkar när man väl sått.

Trots att jag är motståndare till gift hade jag faktiskt sådana däringa myrdosor utanför kragarna. Mitt problem försvann och jag fick jättefina grönsaker. Tur? confused.gif
aldo
Min stubbe vattnar jag med myrmedel som löses upp i t ex vattenkanna ...så är dom borta .
emmapemma
Jag hade tänkt dölja en stubbe med en pallkrageodling (två kragar på höjd). Är det dumt ur myrsynpunkt? Jag har ingen lust att gräva bort den, den är ca 50 cm i diameter...
mari_tres
CITAT (emmapemma @ 20-03-2007, 10:29) *
Jag hade tänkt dölja en stubbe med en pallkrageodling (två kragar på höjd). Är det dumt ur myrsynpunkt? Jag har ingen lust att gräva bort den, den är ca 50 cm i diameter...


Hur gammal är stubben? Man får även se upp med svampar som kan poppa upp som... ja, som svampar ur jorden.... Har nämligen också gjort så som du funderar på och det var väl ingen hit, direkt. Myrorna kom dit också, som på beställning. Men förhoppningsvis får det stubben att murkna fortare! Om inte annat så har man väl lärt sig någonting whistling.gif
emmapemma
Stubben är från ett körsbär vi tog ner förra året. Den är även eko-pluggad. Dessutom tänkte jag ha markväv mellan marken-stubben, och jorden jag ska ha i.

Vad tror du mari-tres? Varför blev det ingen hit för dig? Man kanske ska ha champinjon-odling där istället a0a.gif
Hannele
CITAT (mari_tres @ 08-05-2006, 20:27) *
Själv håller jag på att bli galen, men jag har inte sett något inlägg här om att NI har myror i pallkragarna??

Myror äter inte levande växter, bara dött material, inget att bry sej om.
Sollan
Myror kanske inte käkar av växterna men de urholkar marken... helt plötsligt slokar växterna och när man undersöker saken finns det ingen jord kvar. mad.gif Har fått massor av små jä-la svartmyror precis överallt. De verkar ha invaderat de senaste åren, vi hade en gentlemanna överenskommelse tidigare men den ger de attan i nu.... Och jag gillar INTE när de attackerar och kilar i strida strömmar längs armarna och upp i amhålorna på väg någon annanstans när man joxar i rabatterna.... crying.gif
Har testat myrdosor, kryddnejlika, kaffesump men de verkar inte bry sig.
emmapemma
Jag avskyr myror -- jag använder Barython (eller vad det heter). Särskilt runt husgrunden, men vid häftiga anfall i närheten av mina favoritblommor kommer samma kemikalie fram. Problemet är ju i närheten av ätbara blommor, jag vill inte gärna äta Barython själv
Siv i Bollnäs
Det var mycket intressant att läsa om era myrproblem i pallkragarna! Jag inbillade mig att jag var ensam... Svartmyror (och viss mängd rödmyror) har jag på massor av ställen, men allra helst gillar dom mina pallkragar, verkar det som. ranting.gif Man kan nog inte påstå att dessa myror inte ställer till problem och att de inte är något att bry sig om... Det är ju inte fråga om att de äter upp morötter eller vad det nu är, utan att de underminerar marken så plantorna förtvinar i brist på kontakt med jorden. I synnerhet späda plantor klarar inte av detta. Det har jag konstaterat är fallet på många ställen där svartmyror opererar, inte bara i pallkragarna. Dessutom, vilket ett par av er uppmärksammat, håller de bladlöss som boskap och flyttar omkring lössen så de blir så utspridda som möjligt på växten för att mjölka lössen på det sekret de utsöndrar. Detta har jag framförallt märkt på min fläder.
Jag har vattnat och vattnat i kragarna men det verkar inte bekomma odjuren ett dugg. Någonstans i detta forum läste jag en gång ett förslag att ta bort all jord i pallkragen, breda ut markväv i botten och en bit upp på sidorna, lägga i ny jord (utan myror och myrägg förhoppningsvis - kanske köpt jord för den lär väl inte innehålla några myror?) Sen kan man väl lägga myrdosor eller annat liknande runt pallkragen ifall det skulle bli några invasionsförsök? Jag tänker i alla fall försöka med detta i år, få se om det hjälper. Man kanske kan blanda i kryddnejlika i jorden också i avskräckande syfte?
Flera förslag emotses tacksamt!

Siv sad.gif

Blomstersmurfen
Kanel funkar också mot myror.
Siv i Bollnäs
OK då kör vi med kanel också!
Har just gjort i ordning den mindre pallkragen (förra veckan), sått lite grönsaker och satt täckväv över, få se hur det går! Den större grävde jag nytt för i går och satte dit samt fodrade med markväv; nu ska jag fylla den med ny jord - går åt massor! Kör med en blandning av billig köpjord, sand och kogödsel, det får duga. Kompostjord vill jag inte ta; det finns myror i komposterna också! Så mycket P-jord (älgen) som går åt har jag inte råd med. (Överst har jag ett tunt lager såjord.)
Siv smile.gif
Nina H
Vi har försäkring hos Anticimex och fick ett myrmedel av dem som man kan använda vid ekologisk odling. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men jag skall strax ringa och be om nytt.
Våra myror äter upp våra jordgubbar och DET är stor sorg!

mariamlycke
Har läst igenom hela tråden nu. Gjorde iordning min första pallkrage, 2 kragar hög, nu i helgen och har precis sått. Upptäckte myrorna när jag sått. Vattnade massa i värsta hörnet, men vet inte om det hade effekt.

Ska prova med nejlika o kanel också. Tack för tipsen!
Rafael
Någon som provat att vattenfylla en myrstack med högtrycktstvätt vintertid? Det borde väl hjälpa?
Kan tänka mig skaffa (högtrycktstvätt, alltså, myror har jag redan i mängder) bara för dess skull, om det verkligen funkar.
Helleborus
En bit blomkål i en plastpåse. Varenda myra kryper in. Sen är det bara att knyta till påsen och slänga rubbet i soptunnan. whist.gif
Rafael
I så fall får jag ha en låda blomkål i en sopsäck modell större...
Och förresten har jag väldigt svårt att tänka mig att drottningen skulle bemöda sig.
Helleborus
Jag har lärt mej knepet med Blomkål av både min mor och mormor som använt det många gånger.
Jag har prövat och det fungerade. Det märkliga var att myrorna försvann för gott.
Men å andra sidan - jag inte stora odlingar. Har man det får man kanske ta till andra knep.
Rafael
Får väl prova... GDSGD.
Har en myrstack som är ca 1 m hög ovan mark,
men det finns säkert några mindre också.
Tack för tipset.
staples
CITAT (Nina H @ 10-05-2007, 23:35) *
Vi har försäkring hos Anticimex och fick ett myrmedel av dem som man kan använda vid ekologisk odling. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men jag skall strax ringa och be om nytt.
Våra myror äter upp våra jordgubbar och DET är stor sorg!


Du får gärna upplysa mig/oss om namnet på myrmedlet när du får fram det! smile.gif

Jag hittade svartmyror i håligheter i jordgubbarna idag. Är det verkligen myrorna som gräver hål i dem eller passar de bara på att springa runt i redan färdiga hål som något annat djur fixat till? Sniglar har vi mängder av runt hela tomten, men ännu inte i pallkragarna där gubbarna står. Jag har i alla fall ännu inte sett en snigel i pallkragarna (plockar ofta), inte heller har jag sett något slemmigt spår efter några. Funderar på om det är någon hungrig larv som varit i farten faktiskt... så det blir väl att leta reda på förövaren.

Plockade 10 gubbar idag varav 7 blev slängda pga mer eller mindre stora håligheter med myror i.
Man blir verkligen ledsen. -cry-.gif

/Maria, hobbyodlare
Caena
och jag som hade en Aniticimex på besök på jobbet.. hade ja vetat hade jag frågat.. darn..
Fågelvägen
"Vattna å rör om i bona - då flyttar de."

Det gjorde jag när vår jättestora blå glaserade kruka var full med svartmyror medan vi bodde i Finland. Sprutade vatten, rörde om lite, myrorna rusade ut, beredde sig på flyttning, släpade upp sina ägg. När vattnet sjunkit undan flyttade de ner igen...
Så flyttade vi själva. Tömde krukan, tog den med till Sörmland, planterade stäppsalvia. Attans svartmyror i krukan igen! Sprutade vatten, rörde om lite, myrorna rusade ut, beredde sig på flyttning, släpade upp sina ägg...

Nu har jag fått nya strategier: alla husets pepparkakskryddor ska provas! thanks.gif (Och en extra tacksamhet för att vi fått ha våra pallkragar i fred för myrorna.)
Anders Roslagen
CITAT (Hannele @ 26-03-2007, 20:32) *
Myror äter inte levande växter, bara dött material, inget att bry sej om.



Jo, jag har torrt och myrorna underminerar ofta sådder och plantor såpass att de dör. De kan också fylla på med material så att plantorna begravs. I vissa fall blir det till rena termitstackarna, inte myrstackar utan jordhögar. Man får vattna, röra om och använda kryddor för att hålla dem i schack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon