frebe893
Vi håller just nu på och bygger nya odlingsbäddar till köksträdgården och i helgen blev de första två klara. Eftersom det är tämligen stora bäddar (220cm x 80 cm x 35 cm) blev det lite jobbigt när det var dags att fylla bäddarna...

För att slippa lägga en förmögenhet på planteringsjord passade jag på och gräva ur dikena runt vår tomt och fylla bäddarna med detta. Eftersom det var diken som hade stått orörda i många år var det en fin mullhaltig jord där, blandad med halvförmultnade löv, grenar, barr m.m. Det blev väl ca fyra skottkärror per bädd. Ovanpå detta lades sedan en halv säck välbrunnen kogödsel och ca 2,5-3 säckar planteringsjord.

Min fråga till er är om detta verkar vara en bra metod eller om man riskerar att få näringsbrist i bädden genom att ta in halvförmultnat avfall?

Undrar också hur mycket kogödsel man kan lägga i bädden utan att det blir för mycket av det goda? Skall nämligen göra klart de andra tre bäddarna nästa helg.
Hannele
CITAT (frebe893 @ 09-05-2006, 08:40)
Undrar också hur mycket kogödsel man kan lägga i bädden utan att det blir för mycket av det goda?
Skall nämligen göra klart de andra tre bäddarna nästa helg.

Kogödsel i 50 liters säckar är vanlig jord, jfg använder det till alla planteringar som det är,
ifall jag inte blandar med befintlig jord och egen kompostjord.

Hönsgödsel använder jag att gödsla med.

(Planteringsjord köper jag inte alls, innehåller 90% torv..)
Diana
CITAT (Hannele @ 13-05-2006, 11:24)
CITAT (frebe893 @ 09-05-2006, 08:40)
Undrar också hur mycket kogödsel man kan lägga i bädden utan att det blir för mycket av det goda?
Skall nämligen göra klart de andra tre bäddarna nästa helg.

Kogödsel i 50 liters säckar är vanlig jord, jfg använder det till alla planteringar som det är,
ifall jag inte blandar med befintlig jord och egen kompostjord.

Hönsgödsel använder jag att gödsla med.

(Planteringsjord köper jag inte alls, innehåller 90% torv..)

ohmy.gif Det var som sjutton !!! SKall genast kolla upp lite närmare vad det står på säckarna. huh.gif
Ingrid på Västkusten
Har Du ett stall i närheten?

Kolla med demom Du får hämta det är jättebra och gratis (förutom mödan då) och så toppa med köpekogödsel. Den är alltså välbrunnen å Du kan använda den som den är - den funkar utmärkt som 'jord'!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon