Full version: Jag har såå dj****
Merlin
.....ont i handen. Jag måste bara berätta hur korkad man (jag rolleyes.gif ) kan vara....
I helgen blandade jag cement till plintarna till mitt nya växthus. Det går ju inte åt så mycket cement så jag använde handen för att blanda ihop cement, grus och vatten till en lagom "smet". Det kändes som en bulldeg och det var jätteskönt att få kleta lite..... biggrin.gif biggrin.gif Men på kvällen fick jag stora sår på handen och huden ser ut som hos en sköldpadda - det svider och gör fortfarande ganska ont....Brorsan skrattade rått åt min klantighet - han hade naturligtvis tongue.gif aldrig varit så korkad att blanda med bara händerna......
mulle
Usch, stackars dig. Jag har gjort samma miss första gången jag jobbade med hypertufa.
Har du någon bra salva hemma?
Mulle
Hannele
CITAT (Merlin @ 09-05-2006, 22:06)
Det går ju inte åt så mycket cement så jag använde handen för att blanda ihop cement, grus och vatten till en lagom "smet".

Det står ju varningstext om att man ska använda skyddsglasögon!!! blink.gif
Jag är jätterädd för att röra i cement med bara händer. Stackars dej.



Om hushållsvispen är för liten, låna gubbens borrmaskin, finns speciell del.
netaave
Smörj in händerna med olja och sätt på engångshandskar en stund. Sen masserar du försiktigt in det kladd som är kvar.
Merlin
När jag hällde cementen i papprören fick jag hosta - min man sa att jag hostade cementdamm - undrar hur det är invärtes ohmy.gif ohmy.gif Tack för tippsen iaf - jag har använd handkräm och hudsalva. Det västa är såren -de har blivit infekterade, jag har ett varigt djupt "hål" vid höger lillfinger vid nagelbandet. Usch!
Snöflinga
Kanske id'e att uppsöka vårdcentralen unsure.gif Stackars dej huh.gif
Inga från Närke
Hoppas att du tagit kontakt med vårdcentralen annars lite läsning här nedan:

Alkaliska ämnen finns i cement

Ger även på huden allvarligare skador än syror. De ger upphov till spjälkning av fett och proteiner vilket medför att de kan fortsätta att penetrera så länge det finns alkali kvar på och i huden. Alkaliskador ger ofta starka smärtor och läker långsamt.

http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/B.../bygga_2003.pdf

http://www.apoteket.se/rd/d/2907
Whiskuchi
Kontakta läkare - genast!! Cement fräter!! ohmy.gif
*Felix matte*
Aj, aj vad ont du måste ha sad.gif
Mitt råd är att du snarast ska kontakta läkare...
hoppas att du redan gjort det.
Merlin
Tack för all medkänsla wub.gif wub.gif wub.gif ! Nej jag gick inte till vårdcentralen fast det hade varit klokast att göra det ....Nu börja såren läka, det gör fortfarande ont fast inte lika mycket. Bara vid lillfingret finns "kratern" som nu är en vårböld sad.gif sad.gif sad.gif Nästa gång ska skyddskläderna på + munskydd tongue.gif
Hannele
CITAT (Merlin @ 12-05-2006, 01:01)
Nästa gång ska skyddskläderna på + munskydd tongue.gif

Ja, och skyddsglasögon, läs på förpackningarna.
Dessutom kommer du vara ännu känsligare nästa gång, när du råkar ut för det. ohmy.gif
Merlin
Tack för varningen!!!! biggrin.gif biggrin.gif Jag ska faktiskt fortsätta med att gjuta plintar till ett staket nästa helg + ett fågelbad av ett rabarberblad...Jag har fått mersmak laugh.gif laugh.gif laugh.gif men lovar att vara förskiktig + skyddsglasögon tongue.gif tongue.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon