Full version: Trädgårdsland
Jennica Andersson
Jag har precis "blivit med trädgård" och en av de saker jag vill göra först är att anlägga ett trädgårdsland. Jag har inte haft trädgård tidigare så jag är en glad amatör utan erfarenhet men med en stor vilja att lära mig!

Trädgårdslandet ska bara användas för eget bruk och jag skulle vilja odla potatis, lök, sockerärtor, jordgubbar, tomater, kryddor och liknande.

Jag hört talas om kragpallar och fått tipset att använda sådana. Jag vore väldigt tacksam för tips och råd om jag bör använda kragpallar eller gräva ett "traditionellt" trädgårdsland. Vilket är bäst? Blir det för plottrigt med många kragpallar?

// Jennica
noora
Pallkragar är praktiskt eftersom man slipper gräva, och man slipper rensa bort en massa flerårigt rotogräs eftersom man fyller kragarna med ny jord smile.gif

Om det blir plottrigt eller inte beror på hur man ställer dem, om man ställer dem på rad tätt intill varandra eller i ett snyggt rutmönster så blir det inte alls plottrigt tycker jag.
Killensomvillhagrönafingrar
Plottrigt?



Inte så farligt va?

Dock är detta inte vanliga, jag byggde dessa själv för att få dem att passa till plattorna + att de skall bli lika gråa som huset med åren
Maria i Helsingborg
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-05-2006, 15:44)
Plottrigt?



Inte så farligt va?

Dock är detta inte vanliga, jag byggde dessa själv för att få dem att passa till plattorna + att de skall bli lika gråa som huset med åren

Tjusigt ksvhgf! smile.gif
uno
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-05-2006, 15:44)
Plottrigt?



Inte så farligt va?

Dock är detta inte vanliga, jag byggde dessa själv för att få dem att passa till plattorna + att de skall bli lika gråa som huset med åren

Det blir många varv med skottkärran när lådorna skall fyllas. Men kärrlassen blir ju ganska lätta.
Killensomvillhagrönafingrar
Så in i bomben många. I varje låda får det plats 20 säckar jord.