Full version: Trädgårdsland
Jennica Andersson
Jag har precis "blivit med trädgård" och en av de saker jag vill göra först är att anlägga ett trädgårdsland. Jag har inte haft trädgård tidigare så jag är en glad amatör utan erfarenhet men med en stor vilja att lära mig!

Trädgårdslandet ska bara användas för eget bruk och jag skulle vilja odla potatis, lök, sockerärtor, jordgubbar, tomater, kryddor och liknande.

Jag hört talas om kragpallar och fått tipset att använda sådana. Jag vore väldigt tacksam för tips och råd om jag bör använda kragpallar eller gräva ett "traditionellt" trädgårdsland. Vilket är bäst? Blir det för plottrigt med många kragpallar?

// Jennica
noora
Pallkragar är praktiskt eftersom man slipper gräva, och man slipper rensa bort en massa flerårigt rotogräs eftersom man fyller kragarna med ny jord smile.gif

Om det blir plottrigt eller inte beror på hur man ställer dem, om man ställer dem på rad tätt intill varandra eller i ett snyggt rutmönster så blir det inte alls plottrigt tycker jag.
Killensomvillhagrönafingrar
Plottrigt?



Inte så farligt va?

Dock är detta inte vanliga, jag byggde dessa själv för att få dem att passa till plattorna + att de skall bli lika gråa som huset med åren
Maria i Helsingborg
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-05-2006, 15:44)
Plottrigt?



Inte så farligt va?

Dock är detta inte vanliga, jag byggde dessa själv för att få dem att passa till plattorna + att de skall bli lika gråa som huset med åren

Tjusigt ksvhgf! smile.gif
uno
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-05-2006, 15:44)
Plottrigt?



Inte så farligt va?

Dock är detta inte vanliga, jag byggde dessa själv för att få dem att passa till plattorna + att de skall bli lika gråa som huset med åren

Det blir många varv med skottkärran när lådorna skall fyllas. Men kärrlassen blir ju ganska lätta.
Killensomvillhagrönafingrar
Så in i bomben många. I varje låda får det plats 20 säckar jord.

Har nu fyllt 4 st ordentligt+ 2 st som innehåller tillfälligt jordsatta rhoddisar.

Hoppas ha tid idag att be grannan (som har handelsträdgård) köra över med ett lass torv/gödsel) som jag kan ha som grund.
Ramoth
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 11-05-2006, 07:47)
Så in i bomben många. I varje låda får det plats 20 säckar jord.

Har nu fyllt 4 st ordentligt+ 2 st som innehåller tillfälligt jordsatta rhoddisar.

Hoppas ha tid idag att be grannan (som har handelsträdgård) köra över med ett lass torv/gödsel) som jag kan ha som grund.

Vad har du för mått på dem?
Jennica Andersson
Tack för svar!

Nej, ser nu på bilden att det blir ju jätte-fint! Har gjort en liten ritning nu över hur jag vill ha dem och det verkar funka bra.

Men jag vet inte måtten, vad har en pallkrage för mått?

Och hur gör man....? Gräver man ur marken under och i så fall hur mycket? Ska man sätta kragpallen direkt på gräset...? Fyller man bara med jord? Har läst lite på trådarna och åsikterna verkar gå isär.

// Jennica
Killensomvillhagrönafingrar
Ramoth: Är inte riktig säker men runt 150*150 i botten, knähöjd ungefär i höjd.
AndreasBlomquist
CITAT (Jennica Andersson @ 11-05-2006, 13:27)
Tack för svar!

Nej, ser nu på bilden att det blir ju jätte-fint! Har gjort en liten ritning nu över hur jag vill ha dem och det verkar funka bra.

Men jag vet inte måtten, vad har en pallkrage för mått?

Och hur gör man....? Gräver man ur marken under och i så fall hur mycket? Ska man sätta kragpallen direkt på gräset...? Fyller man bara med jord? Har läst lite på trådarna och åsikterna verkar gå isär.

// Jennica

Normalstorleken på en pallkrage är väl 80*120 cm med en höjd på cirka 20-25 cm.
Ramoth
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 11-05-2006, 12:36)
Ramoth: Är inte riktig säker men runt 150*150 i botten, knähöjd ungefär i höjd.

Du får rejält med odlingutrymme!
Å växterna får plats med rötterna utan att behöva trängas.

Låter som om det kan bli värt allt jobbet!
Jennica Andersson
CITAT (Jennica Andersson @ 11-05-2006, 12:27)
Och hur gör man....? Gräver man ur marken under och i så fall hur mycket? Ska man sätta kragpallen direkt på gräset...? Fyller man bara med jord? Har läst lite på trådarna och åsikterna verkar gå isär.

Ok, då vet jag måttet - bra!

Men återigen till mina förra frågor - hur gör man?
Ramoth
CITAT (Jennica Andersson @ 11-05-2006, 19:34)
CITAT (Jennica Andersson @ 11-05-2006, 12:27)
Och hur gör man....? Gräver man ur marken under och i så fall hur mycket? Ska man sätta kragpallen direkt på gräset...? Fyller man bara med jord? Har läst lite på trådarna och åsikterna verkar gå isär.

Ok, då vet jag måttet - bra!

Men återigen till mina förra frågor - hur gör man?

Samma fråga har besvarats i flera inlägg tidigare.
Skrolla nedåt å kolla!

Det tycks som om de flesta täcker botten med någon väv och "bara" fyller på med ny jord ovanpå.
Men man gör som man vill smile.gif
Kat
CITAT (uno @ 10-05-2006, 22:02)
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-05-2006, 15:44)
Plottrigt?



Inte så farligt va?

Dock är detta inte vanliga, jag byggde dessa själv för att få dem att passa till plattorna +  att de skall bli lika gråa som huset med åren

Det blir många varv med skottkärran när lådorna skall fyllas. Men kärrlassen blir ju ganska lätta.

Speciellt många i fall du ska använda skottkärran på bilden! biggrin.gif
Klematis
Himla fint hus du har. Tycker att det ser fint ut med dina "pallkragar" och plattor. Hoppas din granne är snäll och kommer med ett lass till dig och en större skottkärra!!
Ingrid på Västkusten
Bredden p en upphöjd bädd bör ej överstoga 1,5 meter och ej understiga 1 m - jag tycker personligen att 1,2-1,3 meter passar min armlängd superbra och jag når bäst då :-)

Är den emot 1 meter bred så torkar den ur så snabbt runt kanterna och man får kvar så lite fukthållande att odla på.

Längen spelar ingen roll alls, jag ahr upphöjda snickrade bäddar på 2,5 meter i längd, ddt får nt evara svårt att gå runt annars är det lätt att man fuskar.
Europa-pallkragar tycker jag är bäst om man skall satsa på en färdig lösning, d v s bara ställa dit något.
Jag ahr både ock (snickradd upphöjda bäddar samt pallkragar).

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon