Ammari
Funderar febrilt på bröllopspresent åt våra goda vänner. De har varit tillsammans i över 10 år och har 5 barn tillsammans men nu ska de (äntligen) gifta sig.

De önskar sig ingenting och bröllopet är väldigt diskret, inbakat i ett av barnens dop. Ändå vill vi gärna ge dem något symboliskt. De bor i ett hus under renovering och har en rätt oansenlig trädgård där det inte finns så mycket prydnadsbuskar eller fruktträd. Tillgång på äpplen har de men kanske något annat fruktträd eller rolig bärbuske.

De bor i zon 4/5.

Nån som kan tipsa om något behöver ju inte vara till trädgården heller förstås!
fandolin
Libbsticka ska enligt gammal tradition skänka hälsa och välstånd till familjen som bor i huset där den växer. En stor men oansenlig växt som är oerhört självgående. Nåja, ingen slående skönhet, men kanske som komplement till en annan present.. för symboliken.
netaave
Libbsticka i bröllopspresen - näääe!!!!
Inget fel på libbsticka, när det gäller att få ormfritt.

Ett vårdträd så klart något riktigt vackert. Kanske ett rosenhagtorn, rosenapel, en uppstammad ädelsyrén, en balsampoppel (doftar underbart vid blommning och efter regn) eller en rönnsumak.

Eller kanske ett gäng buskar som kan bilda en berså så småningom, hägg, rosentry, syrener, scheresminer..... finns mycket fint.
Åk till närmaste plantskola och be om råd.

Du nämnde något om barndop, när min systers barn döpts har dom fått varsitt fruktträd av en släkting. Efter gammalt här i Uppland iaf så sas det att ett barn som förärades ett fruktträd skulle få hälsa och välgång.
Blomstertanten
En magnolia !!! Det måste ju vara den perfekta bröllopspresenten wub.gif
netaave
CITAT (Blomstertanten @ 11-05-2006, 10:41)
En magnolia !!! Det måste ju vara den perfekta bröllopspresenten wub.gif

I zon 4-5???
noora
Vi fick ett presentkort till en bra trädgårdsbutik i bröllopspresent. Då kan vi köpa vad vi vill smile.gif Men å andra sidan hade vi önskat just presentkort hellre än plantor. Vi fick även en hallonplanta, den visste vi knappt var vi skulle plantera så där lite hastigt mitt ibland återhämtningen efter bröllopet.
emmsing75
Det finns en blomma som heter kärleksört och som jag fick av en kollega när jag förlovade mig. Blomman är ganska fin (rosa blommor, ser lite fetbladig ut men är ej vintergrön utan vissnar ner o kommer igen på våren) men det som var roligast var ju kopplingen till namnet. Sen så vill man väl ge nåt lite "större" att plantera i trädgården om det ska vara bröllopspresent men kanske som en liten kompletterande present vare sig man köper nåt trädgårdrelaterat eller inte som huvudpresent. Jag tyckte ialla fall att det var lite kul att få.
Carex
en pion kanske? Eller något riktigt alpint fint.
ingrid fuxwall
Ett solur.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon