Full version: Kantnepeta
Hellan
Hej! Förra sommaren sådde jag kantnepeta i ett par krukor på balkongen (har ej tillgång till trädgård tyvärr) och min ena katt blev helt galen, nästan drogad när han fick tag på ett blad o "snuttade" på det. Jag antar att det var samma sak som kattmynta? Jag lät ena krukan stå kvar ute sen den vissnat ner, och nu börjar det växa igen, verkar bli ännu finare iår, och katterna blir glada..... Är det någon som kan berätta lite mer om den här växten för mig? Varma soliga hälsningar från Värmland! biggrin.gif
Nutten
Kattmynta och kantnepeta är inte samma sak, men däremot är de släkt! Nepeta cataria (kattmynta) är den enda av nepeta-arterna som får rosa blommor (övriga får blå/lila). Kantnepeta heter Nepeta faassenii och är en perenn som trivs i full sol och väldränerad jord. Den förökar sig snabbt och börjar blomma rätt tidigt (maj). Passar bra som kantväxt, då den väller ut
biggrin.gif
Hellan
Hej! tack för svaret! Då vet jag det, iofs är mina katter lite knäppa, de vill inte gärna låta min rosmarin vara ifred heller....
Nutten
Katter har en tendens att falla för sånt som luktar gott. Vid närmare eftertanke behöver det inte ens lukta gott så länge det SER gott ut wink.gif
Christoffer
Men tydligen ska den äkta kattmyntan nepeta cataria vara mer tilldragande för hankatter än nepeta catarian med den starkare lukten, nepeta cataria citriodoria (eller vad den nu heter).
Christoffer
Både Nepeta fassenii och Nepeta cataria innehåller nepetalactoner som rent kemiskt är besläktade med honkattors hormoner. Det är därför som främst hankatter kan bli vilda
av sig av dem. Vi människor kan också bli lite påverkade av kattmynteté... fast inte
likadant, vi blir stimulerade och lite avslappnade. Inget farligt eller giftigt för
människor, inte heller för katter. Den äkta kattmynta nepeta cataria innehåller mer av nepetalacton. Effekten ligger alltså i den eteriska oljan. Hoppas att det gav något så när svar.
Hellan
Tack för alla fina svar! Nu börjar jag kunna reda ut detta och nästa sommar ska jag testa att driva upp nepeta cataria. Vet du om den jag kallade kattmynta är farlig att äta? För katterna alltså...
Hälsningar Hellan
Ann i Göteborg
Nu kan jag bara inte låta bli att berätta om vår katt och kantnepeta!

Eftersom han brukade ligga på en planta och riktigt gosa sig i den (åla, rulla, gnida, tugga, m.m) så satte jag ca 1 kvm med enbart denna växt för honom att vältra sig i. Och det gjorde han med besked (fick säkert hjälp av kattkompisarna). Efter en sommar var alla plantor nermejade. Och han blev "hög" verkligen. Kunde efter en stund i plantorna bli som tokig och springa upp och ner för alla stammar i trädgården.

Eftersom jag är både plant- och kattokig så får han nya plantor allt eftersom.

Min yngsta, 2,5 år, tycker om att öppna och stänga kryddburkar medan jag lagar mat, hon håller till på golvet fullt sysselsatt. Timjan är en favorit och det ligger alltid "lite" på golvet när hon är klar. När katten kommer in går han raka vägen fram till stället där hon satt och rullar sig i kryddorna. Jag har också sett honom åla sig på köksbänken när vi lagat till pizza - då ligger det basilika och oregano där.

Summa summarum, nog gillar katter kryddor alltid. Och i varje fall jag har aldrig märkt att han blivit dålig av dem.
Hellan
Vilken mysig berättelse! Min ena katt beter sig precis som du beskriver, eftersom vi bara har kantnepeta på sommaren, skojar vi ibland o kallar honom för sommarknarkaren.... smile.gif
VUB
biggrin.gif OJ! då måste jag verkligen prova mer kryddor i våra katters närhet så de kan få lite "övrig stimulans" häe i livet... rolleyes.gif /Ullagumman
Christoffer
Nej, den ska inte vara farlig vid förtäring, inte ens för katter. Varken faassenii eller cataria.
Cilla
Min katthona sitter som i aftonbön vid kattmyntan och stryker kinderna lite lätt emot den så snart den sticker upp. Om man stör henne i denna andakt kloar hon till ordentligt. Det är enda gången hon blir sur på människor.

Och hon vet att kattmyntan är i fara. För en av hanarna i huset äter upp den. Det vill säga det som är kvar av den efter det att yngsta hanen vältrat och gnidit sig över den...

Allt medan äldsta hanen förundrat sitter och tittar på. Han kan inte förstå varför man ska vältra sig i grönsaker när det finns räkor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon