Monarda
ställer ungarnas studsmattor så nära tomtgränsen det bara går?
Tycker dom kanske att ljudnivån är för hög? rolleyes.gif
titti49zon6
Samma här
Studsmattan står ca 1 m från tomtgränsen och ungarna hoppar och studsar
till långt in på natten,mycket irriterande när man skall upp tidigt mad.gif
Klematis
Vi har våran mitt på vår gräsmatta. Den ska ju stå så att det inte är stenar och andra saker runt som man kan slå sig på om man ramlar av.
krellus
Vi har liknande grannar.
De har hyfsat gott om tomt men allt står mot vår tomt.
Uteplats, sandlåda, bassäng etc...
ullislerum
Alltså jag blir skogstokig av att hörra JIING JIING JIING JIING dygnets tjugofyra timmar!!!
Det är ALLTID nåogn ur grannfamiljen som står och hoppar mad.gif

Här omdagen var det till och med en av tonåringarna som stod och hoppade med en GITARR i händerna och spelade samtidigt... Det är inte klokt.

Tänk att föräldrarna inte fattar att det är något störande att höra det där himla ljudet HELA TIDEN!!!!!
Betty
Oj vad jag är glad över att det bor stillsamma pensionärer på båda sidor om vår tomt... huh.gif
Maria i Helsingborg
...........och har man barn OCH studsmatta är det något annat man grymtar över.
Eller? sleep.gif
ullislerum
jo, säkert men man slipper i alla fall alla andras ljud eftersom man bara hör JIING JIING JIING på väldig nära håll!! Hur man nu kan vilja det. huh.gif
Klematis
Det är svårt det där med att störa och störas. Lägger sig aldrig barnen? Det är ju sällan mina barn är ute och hoppar så sent . Det kan ju hända att man har besök någon kväll och det blir lite senare. De ska ju upp till skolan dagis de med.
Ingo
CITAT (Betty @ 14-05-2006, 23:16)
Oj vad jag är glad över att det bor stillsamma pensionärer på båda sidor om vår tomt... huh.gif

Oj vad jag är glad att att det inte bor stillsamma pensionärer på någondera sidan om oss! För de skulle säkert bli skogstokiga på våra fyra barn, trots att de bara har en liten, liten studsmatta och lägger sig kl 21. tongue.gif

Svårt att förbjuda barn att leka ute på sommarkvällar, det är bland det bästa barn vet...och när barn har roligt, så hörs det. Men man kan förstås inte låta dem stoja hur sent som helst.
Klematis
Nu såg jag att mina grannar oxå skaffat stuttsmatta. Så nu har vi en båda två. Det måste vara en av de bästa "leksakerna" som finns. Vi har haft vår i 3-4 år och så många timmar som både stora och små barn har tillbringat på den så har den varit värd varje krona.
krellus
Är det någon som har problem med grannar som vill bli "för mycket kompis" ???

Våra vill nog helst ha ett kollektiv där vi sitter tillsammans och rår om varandra samt sjunger lite sånger från 1965-1975 runt lägerelden!
laugh.gif
Caprice
Ang studsmattor... när man läser inläggen så får man känslan "mina barn, och andras ungar.." biggrin.gif

Studsmattor måste vara en riktigt bra "leksak", ungar av idag behöver röra på sig !

Däremot, att inte hoppa sent skulle jag inte säga är ungarnas fel... det är föräldrarnas fel som inte säger till dem...
Klematis
CITAT (Caprice @ 16-05-2006, 12:16)
Ang studsmattor... när man läser inläggen så får man känslan "mina barn, och andras ungar.." biggrin.gif

Studsmattor måste vara en riktigt bra "leksak", ungar av idag behöver röra på sig !

Däremot, att inte hoppa sent skulle jag inte säga är ungarnas fel... det är föräldrarnas fel som inte säger till dem...

Håller med dig.
yenny
CITAT (krellus @ 16-05-2006, 12:13)
Är det någon som har problem med grannar som vill bli "för mycket kompis" ???

Våra vill nog helst ha ett kollektiv där vi sitter tillsammans och rår om varandra samt sjunger lite sånger från 1965-1975 runt lägerelden!
laugh.gif

jo... det har jag upplevt.... jag har fått säga ifrån att det räcker att vi är grannar och hejar när vi möts.
Ingo
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 16:08)
CITAT (krellus @ 16-05-2006, 12:13)
Är det någon som har problem med grannar som vill bli "för mycket kompis" ???

Våra vill nog helst ha ett kollektiv där vi sitter tillsammans och rår om varandra samt sjunger lite sånger från 1965-1975 runt lägerelden!
 :lol:

jo... det har jag upplevt.... jag har fått säga ifrån att det räcker att vi är grannar och hejar när vi möts.

Så har jag då aldrig behövt säga ifrån. Det gäller att vara en tillräckligt avskyvärd person, så uppstår inte problemet. tongue.gif
yenny
CITAT (Ingo @ 16-05-2006, 18:01)
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 16:08)
CITAT (krellus @ 16-05-2006, 12:13)
Är det någon som har problem med grannar som vill bli "för mycket kompis" ???

Våra vill nog helst ha ett kollektiv där vi sitter tillsammans och rår om varandra samt sjunger lite sånger från 1965-1975 runt lägerelden!
 laugh.gif

jo... det har jag upplevt.... jag har fått säga ifrån att det räcker att vi är grannar och hejar när vi möts.

Så har jag då aldrig behövt säga ifrån. Det gäller att vara en tillräckligt avskyvärd person, så uppstår inte problemet. tongue.gif

Jag är dålig på att vara avskyvärd.... fast ibland vore det nästan bra att kunna det biggrin.gif
Snöflinga
Ja du Krellus.... vi har nog lite av samma problem wink.gif Vi har väldigt trevliga grannar, ibland alldeles för mycket unsure.gif

Går jag ned i trägår'n så dröjer det inte lång stund innan granne 1 dyker upp... oftast poppar granne 2 upp också .... försöker plantera och fixa ändå och samtidigt prata ... men det är inte så lätt alla gånger wub.gif

Sätter jag mig ned för att sola händer det ganska ofta att någon kommer med ett glas kyld dryck och slår sig helt sonika ner ...

Lite nojigt faktiskt .... ibland vill jag vara själv i min trädgård, ganska ofta faktiskt sleep.gif
Ophelia
CITAT (Caprice @ 16-05-2006, 12:16)
Ang studsmattor... när man läser inläggen så får man känslan "mina barn, och andras ungar.." biggrin.gif

Studsmattor måste vara en riktigt bra "leksak", ungar av idag behöver röra på sig !

Däremot, att inte hoppa sent skulle jag inte säga är ungarnas fel... det är föräldrarnas fel som inte säger till dem...

...kanske även för vuxna med biggrin.gif biggrin.gif

Skulle gärna vilja ha barn. I brist på det skulle jag vilja slippa min granne (och hans fyllepolare) som röker, super, festar och beter sig allmän skitstövelaktigt....glömde nog att säga att han kan bli ganska aggressiv efter vad jag hört. Luktar illa med all rök som kommer in underfrån hans balkong.

Skicka gärna hit kottar som hoppar...men det får inte vara för stor studsmatta...bor i trevåningshus nämligen.
Magdis
Jag tycker det låter mysigt med grannar som vill umgås! smile.gif När jag var liten (början av 70-talet) så umgicks grannarna väldigt tätt på min gata. Det var kräftskivor och midsommarfester varje år med allesammans närvarande och det var en mycket närmare gemenskap än vad som är vanligt nu.

I vårt villaområde är vi ganska nyinflyttade och vi har haft ganska svårt att komma in. De andra verkar känna varann ganska väl och är infödda Pitebor. En utböling brukar inte ha så lätt att ta sig in mer än ytligt bland Piteborna.
yenny
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-05-2006, 18:57)
Jag tycker det låter mysigt med grannar som vill umgås! smile.gif När jag var liten (början av 70-talet) så umgicks grannarna väldigt tätt på min gata. Det var kräftskivor och midsommarfester varje år med allesammans närvarande och det var en mycket närmare gemenskap än vad som är vanligt nu.

I vårt villaområde är vi ganska nyinflyttade och vi har haft ganska svårt att komma in. De andra verkar känna varann ganska väl och är infödda Pitebor. En utböling brukar inte ha så lätt att ta sig in mer än ytligt bland Piteborna.

En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut blink.gif
Magdis
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 20:02)
En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut blink.gif

Nej då är det ju nåt helt annat än gemenskap grannar emellan, då är det ju ren ohyfs! Du får väl hitta på nån riktigt giftig kommentar tillbaka så kanske personen ifråga får sig en tankeställare om att det faktiskt inte är så trevligt sätt att bete sig på. mad.gif
yenny
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-05-2006, 20:14)
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 20:02)
En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut  :blink:

Nej då är det ju nåt helt annat än gemenskap grannar emellan, då är det ju ren ohyfs! Du får väl hitta på nån riktigt giftig kommentar tillbaka så kanske personen ifråga får sig en tankeställare om att det faktiskt inte är så trevligt sätt att bete sig på. mad.gif

jo jag ställde henne mot väggen och sa att jag inte tyckte om hennes beteende.
Hon verkade helt blåst, för hon sa att hon är bara rak och ärlig... hon tänkte minsan inte ändra på sitt sätt.
Då sa jag tack o hej!
stina
Om någon kommenterar mitt useende elakt brukar jag säga: Jamen ful får man va - men inte dum!
krellus
CITAT (Snöflinga @ 16-05-2006, 18:15)
Ja du Krellus.... vi har nog lite av samma problem wink.gif Vi har väldigt trevliga grannar, ibland alldeles för mycket unsure.gif

Går jag ned i trägår'n så dröjer det inte lång stund innan granne 1 dyker upp... oftast poppar granne 2 upp också .... försöker plantera och fixa ändå och samtidigt prata ... men det är inte så lätt alla gånger wub.gif

Sätter jag mig ned för att sola händer det ganska ofta att någon kommer med ett glas kyld dryck och slår sig helt sonika ner ...

Lite nojigt faktiskt .... ibland vill jag vara själv i min trädgård, ganska ofta faktiskt sleep.gif

Japp, så är det...

Jag träffas gärna på en årlig grillning eller fika men inte mer.

På vårt gamla "lantställe" fick vi nya grannar och de deklarerade tidigt att vi gärna kunde hjälpa varandra vid behov om någon behövde låna något etc men att de inte vill bli "för" bundis och det respekterade vi.

Tyvärr har vi inte lyckats med samma sak.
Vi ska ha en bra relation men man "måste inte" blir bundis hela tiden.
Går jag ut på tomten så vill jag strosa runt för mig själv i mina funderingar/tankar utan att bli störd.
Ophelia
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 19:02)
En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut blink.gif

En ovanligt dum granne det där. Kommentarerna har inget med rakhet och ärlighet att göra. Bra att du ställde henne mot väggen smile.gif
*Felix matte*
Kommer att tänka på en "ramsa"...
Vi vill att de ska lära sig gå... sedan ska de sitta stilla.
Börja prata och sen vill vi att de ska hålla tyst... minns inte exakt men på ett ungefär.

För egen del är jag bara glad åt att höra barnskrik och glada skratt.. Under några år fanns här knappt barn som var ute och stojade... då kändes det ganska dött. sad.gif
Merlin
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 16:08)
CITAT (krellus @ 16-05-2006, 12:13)
Är det någon som har problem med grannar som vill bli "för mycket kompis" ???

Våra vill nog helst ha ett kollektiv där vi sitter tillsammans och rår om varandra samt sjunger lite sånger från 1965-1975 runt lägerelden!
 :lol:

jo... det har jag upplevt.... jag har fått säga ifrån att det räcker att vi är grannar och hejar när vi möts.

[QUOTE]
Jag erkänner att vi umgås med alla våra grannar laugh.gif laugh.gif och sjunger lite gamla sånger gör vi också.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
För 20 år sedan hade vi däremot en galen granne som besvärade oss i tid och otid. Nar vi sa åt honom blev han skitförbannad och började skriva elaka brev som jag kastade i vår brevinkast... det var jätteläskigt!!! Vi valde att flytta då polisen sa de inte kunde göra något åt denne man, som bl a var straffad för att ha hotad kvinnor mad.gif mad.gif mad.gif
Merlin
laugh.gif laugh.gif laugh.gif som [B][U]han[U][U] kastade i vår brevinkast skulle det srå - inte jag biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
Gillan
CITAT (Felix matte @ 17-05-2006, 22:23)
Kommer att tänka på en "ramsa"...
Vi vill att de ska lära sig gå... sedan ska de sitta stilla.
Börja prata och sen vill vi att de ska hålla tyst... minns inte exakt men på ett ungefär.

För egen del är jag bara glad åt att höra barnskrik och glada skratt.. Under några år fanns här knappt barn som var ute och stojade... då kändes det ganska dött. sad.gif

Det var det vackraste jag hört hitills wub.gif
Om det är en ramsa vet jag inte, men det är
rena rama verkligheten wub.gif tongue.gif
titti49zon6
Ett litet förtydligande....jag har inget emot att ungarna hoppar på DAGEN och före 21 på kvällen, men när dom sätter igång efter kl 22 då blir jag störd sad.gif
Dom klipper gräs och har många aktiviteter för sig sent på kvällarna
är det varmt ute så går det inte att ha öppet fönster eller balkongdörr, går knappt att se på TV för allt ojud och det hjälper inte att säga till mad.gif
Gjorde det för två år sen när grannen satte igång gräsklipparen halv tolv på natten och barnbarnet som sov hos oss undrade om det redan var morgon,rusade ut i morgonrocken och talade om att vi försöker sova men han tittade bara underligt på mig och kunde inte förstå att vi blev störda
Har vid upprepade tillfällen försökt att på ett vänligt sått få dem att förstå att även om man bor i en by så gäller samma regler om hänsyn som om man bor i på en större ort
Vad ska man göra....
*Felix matte*
Hoppas att du inte missförstod mitt inlägg... Så klart har man rätt
att få ha lugn och ro på sena kvällar och nätter. smile.gif
Normalt hyfs och hänsynstagande borde vara självklart
men är tyvärr inte det alla gånger. sad.gif
Bettson
CITAT (Ophelia @ 17-05-2006, 18:51)
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 19:02)
En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut  :blink:

En ovanligt dum granne det där. Kommentarerna har inget med rakhet och ärlighet att göra. Bra att du ställde henne mot väggen smile.gif

Håller med Felan...


Rak och ärlig är man av omtanke.

Plump och dum det är folk av elakhet eller av dålig självkänlsa. Man vill racka ner på andra för att framhäva sig själv. Två helt skilda saker.
pejori
CITAT (Bettson @ 18-05-2006, 08:29)
CITAT (Ophelia @ 17-05-2006, 18:51)
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 19:02)
En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut  blink.gif

En ovanligt dum granne det där. Kommentarerna har inget med rakhet och ärlighet att göra. Bra att du ställde henne mot väggen smile.gif

Håller med Felan...


Rak och ärlig är man av omtanke.

Plump och dum det är folk av elakhet eller av dålig självkänlsa. Man vill racka ner på andra för att framhäva sig själv. Två helt skilda saker.

tycker väl att folk som "bara är ärliga" är dom som har minst vett. sad.gif
ärlighet är nog bra, men inte om den sårar en annan mäniska, och ärlighet är ju ett begrepp som skiftar. wub.gif wub.gif
hennes sätt att se, behöver ju inte vara någon annas sätt. smile.gif smile.gif
yenny
CITAT (pejori @ 18-05-2006, 09:07)
CITAT (Bettson @ 18-05-2006, 08:29)
CITAT (Ophelia @ 17-05-2006, 18:51)
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 19:02)
En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut  blink.gif

En ovanligt dum granne det där. Kommentarerna har inget med rakhet och ärlighet att göra. Bra att du ställde henne mot väggen smile.gif

Håller med Felan...


Rak och ärlig är man av omtanke.

Plump och dum det är folk av elakhet eller av dålig självkänlsa. Man vill racka ner på andra för att framhäva sig själv. Två helt skilda saker.

tycker väl att folk som "bara är ärliga" är dom som har minst vett. sad.gif
ärlighet är nog bra, men inte om den sårar en annan mäniska, och ärlighet är ju ett begrepp som skiftar. wub.gif wub.gif
hennes sätt att se, behöver ju inte vara någon annas sätt. smile.gif smile.gif

Nej inte hade det något med rakhet att göra... hon hade garanterat dålig självkänsla och ingen koll på hur man beter sej.

Visst kan man vara rak och ärlig... men det ligger ju på ett helt annat plan än så.
Klematis
CITAT (yenny @ 18-05-2006, 10:00)
CITAT (pejori @ 18-05-2006, 09:07)
CITAT (Bettson @ 18-05-2006, 08:29)
CITAT (Ophelia @ 17-05-2006, 18:51)
CITAT (yenny @ 16-05-2006, 19:02)
En å annan kräftskiva kan man väl vara med på...
men det är inte så kul när de börjar bli så tjenis att de skall kommentera hur man ser ut... tex: Har du gått upp i vikt jenny.. eller är det de där byxorna som gör så att du ser tjock ut?
Eller den här.... du ska inte ha sånna där stora ringar på dina små fingrar, de ser inte bra ut  blink.gif

En ovanligt dum granne det där. Kommentarerna har inget med rakhet och ärlighet att göra. Bra att du ställde henne mot väggen smile.gif

Håller med Felan...


Rak och ärlig är man av omtanke.

Plump och dum det är folk av elakhet eller av dålig självkänlsa. Man vill racka ner på andra för att framhäva sig själv. Två helt skilda saker.

tycker väl att folk som "bara är ärliga" är dom som har minst vett. sad.gif
ärlighet är nog bra, men inte om den sårar en annan mäniska, och ärlighet är ju ett begrepp som skiftar. wub.gif wub.gif
hennes sätt att se, behöver ju inte vara någon annas sätt. smile.gif smile.gif

Nej inte hade det något med rakhet att göra... hon hade garanterat dålig självkänsla och ingen koll på hur man beter sej.

Visst kan man vara rak och ärlig... men det ligger ju på ett helt annat plan än så.

Hon är ju helt klart OTREVLIG. Spelar ingen roll om man är granne kompis eller något annat. Man kan inte säga saker hur som helst. Undvik henne om du kan!
yenny
Ja efter att ha talat om för henne att jag inte tänker tolerera hennes sätt att prata till mej så försvann hon illa kvickt. Vi hälsar på varandra men det är inte mer. så jag är väldigt nöjd med det!
Klematis
Vissa kan man inte vara trevlig mot, det bara är så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon