Full version: Juridiskt kunnig?
netaave
Min pappa har fått en hjärnblödning och på sjh har doktorerna beslutat att han är i för dåligt skick för att behandlas eller opereras.
Det hände i onsdags som tur var när hemtjänsten var där.
Han är gift, hans fru flyttade ifrån honom för flera år sedan och är sedan dess skriven på en annan adress.
Till henne ringde hemtjänsten och meddelade vad som hänt. Hon meddelade inte oss.
I fredags ringde de till min syster, som i sjukhusjournalen står som närmast anhörig och meddelade att han skulle få byta avdelning, då visste hon inte ens att han var där.
Hon ringde då upp hans fru som klargjorde att hon inte vill ha någon info om honom, inte ens om han dör.

Då har vi ett dilemma vid arvsskiftet anser jag. Dom är gifta, bara Gud vet varför dom inte tagit ut skilsmässa, är hon då arvvinge trots att dom inte varit sammanboende under flera år?
Vi misstänker att det är därför dom inte skilts, för att hon vill ha del i arvet. Dom har inga gemensamma barn och jag har för mig att makar utan gemensamma barn inte ärver varandra, det finns ju inga bröstarvingar då.


Om vi inte meddelar henne om dödsfallet som hon ju inte önskar få veta heller, begår vi något lagbrott då?
Kan vi ha bouppteckning utan henne?

Ja ja han är inte död än, men det kan ju hända när som helst.

Många frågor snurrar i huvudet!
kerstin z5-6
är de fortfarande gifta är hon i juridisk mening fortfarande hans fru ....
Inga från Närke
Detta kanske kan hjälpa dig med något svar.

http://www.familjejuristen.com/arvskifte.htm
AnitaO
Jag har ganska nyligt kollat liknande fall.
Ni är ju s.k. "särkullsbarn" och kan inte göras arvslösa.
Ni har alltid rätt att få ut ert arv.
Det beror på om dom har ett testamente upprättat hur arvet fördelas.
Men om inget testamente finns så ska ni ärva hälften efter vad jag har förstått.
netaave
Vad vi vet finns inget testamente, isf skulle hon väl vara angelägen om att underrättas vid dödsfallet.
Flera st har skickat den här länken

http://www.sjolund.net/arvsordning.htm

Och vad jag kan läsa ut av den så ärver hon inte.

Tack för alla pm, ni som läst på min hemsida vet ju att min pappa är ingen jag sörjer direkt. Min syster har hittills skött all kontakt med myndigheter m.m. men hon har också haft en stroke och orkar inte därför tar jag över nu.
ah56
Som hustru ärver hon inte men äger redan 50 % av de gemensamma tillgångarna. Ni ärver således 50 % av gemensamma tillgångar.
netaave
CITAT (ah56 @ 14-05-2006, 15:28)
Som hustru ärver hon inte men äger redan 50 % av de gemensamma tillgångarna. Ni ärver således 50 % av gemensamma tillgångar.

Finns inga gemensamma tillgångar.
Hannele
CITAT (netaave @ 13-05-2006, 22:46)
Vi misstänker att det är därför dom inte skilts, för att hon vill ha del i arvet.

Vad ska hon ärva, om det inte finns några "gemensamma tillgångar"?
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 14-05-2006, 16:13)
CITAT (ah56 @ 14-05-2006, 15:28)
Som hustru ärver hon inte men äger redan 50 % av de gemensamma tillgångarna. Ni ärver således 50 % av gemensamma tillgångar.

Finns inga gemensamma tillgångar.

Borde väl finnas eftersom de är gifta i lagens mening om inte din far har äktenskapsförord eller papper finns på att han äger allt som finns i boet där han bor eller bodde ensam. Om det inte finns kan hon komma att kräva sin rättighet typ att något i boet är hennes och även om det finns pengar. Brukar ju ibland bli tvister när sådant händer och någon går bort trots att de kanske inte tål varandra i levande livet men om det vankas pengar eller liknande brukar de dyka upp.

Hade ett fall med min kusin (inte riktig var ej adopterad) men min moster och morbror hade honom från 1 år tills han dog 40 år gammal. Där fick hans alkoliserade riktiga mamma ärva allt som var kvar trots att han inte bott där.
Men en advokat hjälpte till så det delades mellan min moster och riktiga mamman. Så det gäller att se upp.

Jag ser i denna texten att lite stämmer det du säger. Klistrar in följande:

EFTERLEVANDE MAKES ARVSRÄTT. Är den som avlider gift när han eller hon dör, är huvudregeln att efterlevande maken ärver hela den avlidnes kvarlåtenskap. Har makarna inga gemensamma barn men den avlidna maken efterlämnar ”egna” barn (särkullbarn), har den efterlevande maken ingen arvsrätt efter sin avlidne make (se dock regeln om fyra basbelopp nedan). Efterlevande make har inte heller arvsrätt när den make som avlidit har testamenterat bort sin kvarlåtenskap. En make kan nämligen genom testamente göra den andre maken helt eller delvis arvlös.

SÄRKULLBARN. Barn till en avliden make som inte den andra maken också är förälder till kallas i arvssammanhang för särkullbarn. Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv genast och behöver inte vänta tills styvföräldern också har avlidit. Har särkullbarnet halvsyskon och vill bli behandlat på samma sätt som dem, kan särkullbarnet avstå från sitt arv till förmån för styvföräldern (efterlevande maken). Särkullbarnet blir då efterarvinge i dödsboet efter styvföräldern.

Men som du ser då finns reglen om fyra basbelopp som hon kan kräva tror jag.
netaave
Eftersom hon har eget boende är bodelning redan gjord. Hon tog ju hälften då, men det finns ju inget skrivet på det.
Det vi menar med att hon är ute efter arvet är hans del av en sommarstugeförsäljning där hon redan fått sin del av pengar + lite till som han spart sedan hon flyttat ut, en bil som införskaffats efter det att hon flyttat, hans saker i lägenheten som redan fanns där när hon flyttade in bl.a. några böcker i skinnband och lite antikviteter.
Kakaduan
När det väl blir aktuellt (låter hemskt att säga så när din pappa inte gått bort än) vet begravningsbyrån precis vad som gäller. Fråga dem och förklara alla omständigheter kring din pappa och hans fru och deras skilda boende, etc. De vet hur och vem som skall meddelas, arvsregler, etc.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon