Full version: Bara köpesjord
Linda zVI
Igår gjorde jag i ordning tre pallkragar, det är mina allra första så jag har försökt läsa på hur det ska vara. Jag blir lite fundersam om det räcker med att sätta vanlig plantjord eller om man ska blanda ut den med kogödsel; köpes. I en har jag jordgubbar, där ska det väl inte vara nåt gödsel, men i de andra har jag tänkt sätta sallad, morötter, kryddor, ev. lök. Ska man gödsla dem eller ej?
Lena N
Kogödsel i påse är inte samma sak som kogödsel från gödselstacken. Den i påse är komposterad med så mycket torvmull så att man kan odla direkt i den utan inblandning av annat. Läs på påsens baksida.

Kogödsel är den enda påsjord jag köper. Plantjord av olika slag är också torv med tillsats av olka sorters gödsel, oftast mineralgödsel. Rhododendronjord är till för surjordsväxter och innehåller inte kalk.
L8 B.
Jag köper också bara kobajset i påse - det fungerar som en okey jord. Billigt där jag bor 5 st (50 l) för 89:- Köper inte den andra billiga "planteringsjorden" som behöver procentas upp med gödsel för att fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon