Full version: Gurka och zuccini
EvaLu
Hejsan!

Har börjat lite smått att försöka mig på min svärmors växthus. Kan inte mycket alls rolleyes.gif. Svärmor (som är lite virrig unsure.gif ) sa att jag kunde sätta mina inköpta gurkväxter och zuccini direkt i jorden redan nu. Det är inte ett uppvärmt växthus, men det är ju varmt där inne nu efter några fina dagar. Nu har de nedersta bladen på växterna blivit vita och vissna. Kan det ha varit alldeles för tidigt att sätta i marken redan nu??? Kan det vara det som är felet, eller kan det vara något annat.

Bor i växtzon 5, utefter kusten ( Umeå trakten)

Hoppas att någon kan hjälpa mig lite... Vet inte riktigt hur det är med gödsel i jorden, fick inget direkt svar av svärmor angående detta, hur borde jag gödsla?

// Eva
Gurkan
Vet inte varför dom blir vita i bladen, antagligen löser det sig av sig självt efterhand som dom växer vidare, plocka bort vissna blad när plantorna blivit större.

Ang. gödsel, gurka och zuccini (squash) så är dom bland de mest näringskrävande växter man kan odla. Köp en säck hönsgödsel och mylla ner ett par tre liter hönskskit runt plantorna så blir dom glada.

Du kommer strax att få massa mer tips i den här tråden.

Lycka till o hälsa svärmor så gott !! smile.gif
Cattis4
Halloj,

Är också ny här på Forumet. Har själv odlat gurka varje år sedan jag blev med växthus för 4 år sedan. Helt enormt gott!

Om bladen nästan blir helt genomskinliga efter att de vitnat kan det vara spinn du har fått. Nematoder löser det, är dock dyrt och inte helt enkelt att få tag på som privatperson. Blev rekommenderad att prova Florineum och det har funkat för mig.

Vad gäller utplantering av gurka redan nu är inget som jag skulle rekommendera. Gurkor vill helst ha en jordtemperatur av 15 grader. Har själv inte vågat plantera mina än (zon 2).

Gurkor är riktiga törstslukare och även bladen vill få vatten på sig. Kom dock ihåg att helst vattna med ljummet vatten.

Lycka till!

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon