Full version: Tvättmedel
Caprice
Själv skulle jag aldrig köpa tvättmedel som har löjliga tv-reklamer, av ren princip... det är vi konsumenter som i slutändan får betala för reklamen...

Jag brukar använda Coop´s egna, eller Eldorado...
Har alltid varit nöjd med dessa.
"Man får vad man betalar för.." ... right...
Inte i det här fallet iaf...

Intressant är det då Plus nu gjort en stor test av tvättmedel, där det blev i princip tvärtom. Billigast bäst, dyrast sämst... biggrin.gif

Bäst i test
1. Skona
2. Eldorado
3. Coop X-tra
4. Refin
5. Ariel
6. Via
7. Grumme
8. Lova/Ajax

Fotnot: De fläckar som skulle tvättas bort bestod bland annat av mjölk, kakao, sot, olja, rödvin och blod. Alla tvättmedlen är märkta med Svanen eller Falken.
kristerh
Tycker inte det är nåt av de tvättmedlen jag testat som tar bort fläckar, då får man använda fläckborttagningsmedel wink.gif
krister
KURT
Samma typ av resultat skulle man få om man testade andra hushållsartiklar t ex tandkräm
Hannele
Sverker ska testa tvättmedel i Plus i kväll SVT1 kl 21:00, Skona var bäst.
yenny
Fast jag tycker det är mer saker som spelar in också i vilket tvättmedel man väljer. Tex vilken doft de har.
Jag är känslig för dofter och skulle väl egentligen välja de parfymfria.
Fast det är ju så himla trist att tvätta helt utan doft, då stinker allt klor i stället sad.gif
Så mitt val av tvättmedel går mest efter vilka dofter jag klarar av... fast så har jag inte barn heller ännu som fläckar ner. (och själv brukar jag inte fläcka ner så väldigt)
Klematis
Jag har TVÄTTEX. Man köper från telefonförsäljare. Får en jätte stor tunna som räcker ca 1 år. Praktiskt att ha hemma. sedan varierar jag med lite andra sorter in i mellan. Använder tabort på fläckar.
Hannele
CITAT (Klematis @ 15-05-2006, 14:26)
Jag har TVÄTTEX. Man köper från telefonförsäljare. Får en jätte stor tunna som räcker ca 1 år.

Och det kostar närmare tusen kronor... sad.gif
Så mycket pengar lägger jag aldrig på tvättmedel på ett år,
fast vi är sex personer.
forget-me-not
CITAT (Caprice @ 15-05-2006, 11:32)
Intressant är det då Plus nu gjort en stor test av tvättmedel, där det blev i princip tvärtom. Billigast bäst, dyrast sämst...  :D

Bäst i test
1. Skona
2. Eldorado
3. Coop X-tra
4. Refin
5. Ariel
6. Via
7. Grumme
8. Lova/Ajax

Programmet skulle även undersöka om tvättmedlen bleker svart bomull.
Vet du vad de kom fram till?
arno
Att de var likadana allihop. Efter 5 tvättar var t-shirtarna fortfarande ganska fina ( oblekta ) oberoende av hur bra tvättmedlet löste fläckar.
Blekningen har alltså inget att göra med hur ren tvätten är - eller...?
Klematis
CITAT (Hannele @ 15-05-2006, 14:28)
CITAT (Klematis @ 15-05-2006, 14:26)
Jag har TVÄTTEX. Man köper från telefonförsäljare. Får en jätte stor tunna som räcker ca 1 år.

Och det kostar närmare tusen kronor... sad.gif
Så mycket pengar lägger jag aldrig på tvättmedel på ett år,
fast vi är sex personer.

Jag trode att det var billigt oxå men det kanske det inte är. Vad använder du och vad kostar det. jag vill ju inte heller betala mer än nödvändigt.
Klematis
Sedan nämnde de ju galltvålen som så många här rekomenderade i en annan tråd för ett tag sedan. Den är jätte bra på fläckar sa tvättexperten i plus
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Klematis @ 16-05-2006, 12:14)
Sedan nämnde de ju galltvålen som så många här rekomenderade i en annan tråd för ett tag sedan. Den är jätte bra på fläckar sa tvättexperten i plus

Den använder jag sedan många år tillbaka. Gubben min har alltid fläckar och överallt.

Köpte min alltid i tyskland, har aldrig sett den i Sverige

Elisabeth
Klematis
Någon sa att de hade den på Servera. Tycker att det var "fel" affär men jag ska kolla när jag är i stan.
ejjan
Fick min galltvål gratis på Hemtex när man handlade för 200.- för ett tag sedan. Kolla där. Har dock inte testat den så mycket än.
herkules
galltvål finns här: http://www.galltval.com/
perfekt för händer med eksem!
Hannele
CITAT (forget-me-not @ 16-05-2006, 00:02)
Programmet skulle även undersöka om tvättmedlen bleker svart bomull.
Vet du vad de kom fram till?

Jag köper speciellt tvättmedel för svarta kläder,
men även colour-tvättmedel utan blekmedel borde funka..
Bee
Tack för länken till Galltvål! Jag såg också den entusiastiska experten hos Sverker igår så nu har jag kollat runt på hemsidan. Skall nog beställa både tvål och flytande.

En sak jag undrar över i sammanhanget: mocka. Det står inget om mocka på galltvålens hemsida. Är det för att man skall skölja rent med vatten?

Hur rengör man mocka? Min ljusa jacka ser förskräcklig ut men det är väldigt dyrt att lämna in den för rengöring. Jag har provat vitt suddgummi men det har inte hjälpt. vågar man stoppa in den i torktumlaren tillsammans med en "kemtvättservett" som man kan göra med vanliga kavajer?
*Felix matte*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-05-2006, 12:23)
Köpte min alltid i tyskland, har aldrig sett den i Sverige

Elisabeth

COOP FORUM säljer Galltvål, både fast och flytande.
100grams tvål kostar 49kr.
Eva i Skåne
Själv använder jag alltid allergitestade tvättmedel. Det finns några sorter att välja på numera.
Skona och Änglamark tycker jag tvättar rent, men tyvärr inte de andra. Skulle varit intressant (för mig sleep.gif ) att se en jämförelse mellan just de olika allergitestade produkterna.
kina3
Väcker liv i en gammal tråd.
Är alltså galltvål bättre än allt annat?
Har en gammal fläck från en hink på korkmatta. KAN det gå?
Också har jag fläck av plastkasse på plastmatta också. Plasten har liksom smält ihop.
Galltvål? Eller kört?
Piccante
Dyrt är sällan bäst men Eldorado kan jag inte hålla med om är så bra. Eldorado bleker svarta kläder har jag märkt och tycker det ger kläderna en ganska otrevlig känsla efteråt. Mjukat tvätt utan sköljmedel får man nog av tvättnötter men de funkar inte så bra på vittvätt.
lorentz
Undrar varför tvättnötterna har så gott renommé ? jag har sett ett otal tvättester gjort med nötterna och resultatet är ju att jämföra med vanligt vatten.
Testerna görs objektivt och vetenskapligt med ett antal olika fläckar och är inte att jämföra med en vanlig hemmatvätt där bedömningen är mer subjektiv.
Anma
CITAT (lorentz @ 08-02-2010, 08:53) *
Undrar varför tvättnötterna har så gott renommé ? jag har sett ett otal tvättester gjort med nötterna och resultatet är ju att jämföra med vanligt vatten.
Testerna görs objektivt och vetenskapligt med ett antal olika fläckar och är inte att jämföra med en vanlig hemmatvätt där bedömningen är mer subjektiv.

Precis min erfarenhet med nötterna. Det enda positiva är att kläderna blir mjuka, annars är det helt menlöst med tvättnötter.
ängsvädd
Jag vgäljer ett tvättmedel som är märkt med Bra Miljöval - det är världens strängaste miljömärkning gjord av SNF - Svenska Naturskyddsföreningen.

Jag använder Grumme tvättsåpa. Ang. tvättnötter så avger de saponiner ett gift. Men tvättnötter ingår inte i miljömärkningen. Dock är nog tvättnötter iaf mer miljövänligt än icke miljömärkta tvättmedel.
lorentz
Varför ska man använda nötter om det blir lika rent med vanligt vatten ?
Simplicity
Saponiner fins naturligt även i Såpnejlika och i björkaska...

Saponiner är dessutom en beståndsdel i tvål..

Nu låter jag det vara osagt om det finns i alla tvättmedel, men det brukar vara det ämne som göra tt det löddrar...
ängsvädd
CITAT (Simplicity @ 08-02-2010, 11:39) *
Saponiner fins naturligt även i Såpnejlika och i björkaska...

Saponiner är dessutom en beståndsdel i tvål..

Nu låter jag det vara osagt om det finns i alla tvättmedel, men det brukar vara det ämne som göra tt det löddrar...

Allt som är naturligt är inte oskadligt - det finns gifter i naturen också. Jag har kollat detta med SNF och kemikalieinspektionen!
Simplicity
CITAT (ängsvädd @ 08-02-2010, 11:43) *
Allt som är naturligt är inte oskadligt - det finns gifter i naturen också. Jag har kollat detta med SNF och kemikalieinspektionen!


Det uttryckte jag ingen åsikt om... Jag konstaterade bara...


Nauti
Saponiner är skadliga för vattenlevande organismer men är biologiskt nedbrytbara. Jag har gått över till att tvätta med grönsåpa och ett sköljmedel som är ekologiskt och biologiskt nedbrytbart utan en massa onödigt krafs i.

Jag har även gått över till att blanda till handtvätt av grönsåpa och vatten, så slipper jag släppa ut en massa kloroisothiazolinon i grundvattnet smile.gif
Simplicity
CITAT (Nauti @ 08-02-2010, 12:33) *
Saponiner är skadliga för vattenlevande organismer men är biologiskt nedbrytbara. Jag har gått över till att tvätta med grönsåpa och ett sköljmedel som är ekologiskt och biologiskt nedbrytbart utan en massa onödigt krafs i.

Jag har även gått över till att blanda till handtvätt av grönsåpa och vatten, så slipper jag släppa ut en massa kloroisothiazolinon i grundvattnet smile.gif



Låter sunt.. det enkla är ofta det mest användbara...
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 08-02-2010, 12:33) *
Saponiner är skadliga för vattenlevande organismer men är biologiskt nedbrytbara. Jag har gått över till att tvätta med grönsåpa och ett sköljmedel som är ekologiskt och biologiskt nedbrytbart utan en massa onödigt krafs i.

Jag har även gått över till att blanda till handtvätt av grönsåpa och vatten, så slipper jag släppa ut en massa kloroisothiazolinon i grundvattnet smile.gif

Saponiner är svårnedbrytbara och troligtvis även giftiga för landlevande organismer. Grumme tvättsåpa hoppas jag inte innehåller kloroisothiazolinon - det är iaf märkt med Bra Miljöval smile.gif
lorentz
Obehagliga frågor??
Hur stor maskin har du?
Fyller du tvättmaskinen ordentligt?
Läser du doseringsanvisningen av tvättmedel?
Har du hårt eller mjukt vatten?
Alla frågorna har en ekologisk aspekt
ängsvädd
Viktiga frågor smile.gif Min maskin har ett val som heter Kvicktvätt som man kan köra, det spar en hel del energi och vatten smile.gif

Energiklass A är den smile.gif
Motti
Granngården har ett tvättmedel som heter Ocean som är toppenbra,det är godkännt av Astma o Allergiföreningen och miljömärkt,det finns både oparafymerat och parafymerat plus att du kan köpa till blekmedel i en lite påse om du ska tvätta vittvätt som gulnat ,finns också sköljmedel i samma märke det har också ett väldigt bra kilopris,finns i femkilospåsar tror jag.Jag har annvänt det i många år och är jättenöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon