Hans i Mälardalen
Hejsan alla trädgårdsfantaster! tongue.gif

Är det någon mer än jag som bara längtar efter ett riktigt bra trädgårdsprogram för dator? Eller är det kanske så att det redan finns något svenskt? Om någon sitter inne med något tips om ett bra program så vore jag glad.

Om det inte visar sig att det finns något, så är det sannerligen dags att väcka opinion. Det är dags att sätta press på programerarna. Jag tror att marknaden för ett bra svenskt trädgårdsprogram för PC kan vara god.

MvH
Lars
Vad menar du med trädgårdsprogram? Ett program att rita trädgårdar i, eller ett program med växter och info om dem, som ett uppslagsverk? Har för mej att det finns något designprogram (alltså att rita trädgårdar) men jag är inte säker.


Lars
Britt-Marie i Bohuslän
SPCS hade ett för ett par år sedan, det var många som inte gillade det har jag läst. De verkar inte ha gjort några uppdateringar, i alla fall inte enligt deras hemsida.
Jag har det själv men ingår i kategorin som inte är impad!
Hans i Mälardalen
Hej

Jag syftade på ett program liknande engelskans "Garden designer". Alltså ett program där man kan slå upp alla växter, buskar, träd mm i ett register. Där skulle man kunna hitta information om kötselråd, växtzon, färg, blommningstid mm. Det skulle även kunna finnas tex en bild på varje växt med i det registret.
Sedan skulle alla växter, buskar och träd vara avbildade som ikoner. Som i "Garden designer", där är alla växterna som finns med i registret och andra saker som hus, garage, bänkar, olika underlag, olika fordon mm. avbildade som ikoner. Dessa används sedan genom att man placerar ut dem på en från början tom gräsplan. En finness som även finns i det programmet är att man kan växla dag/natt och årstider. På det viset ser man hur det skulle se ut på natten med lampor eller hur trädgården ser ut igenom alla de fyra årstiderna.

Anledningen till att jag efterlyser ett svenskt är den att det dels är lättare att förstå språket. Men det är framförallt för att de inte har samma växtzoner och till stor del så har de därför inte heller samma växter. Det var många arter i deras register som jag inte kände igen, därför skulle det vara toppen med ett register som är byggt utifrån svenskt klimat och växter som vi odlar i Sverige.

Det skulle vara ett program som man kan använda när man planerar en helt ny trädgård, bara en ny rabatt eller varför inte när man vill designa sin egen drömträdgård. Låta fantasin flöda! biggrin.gif

Vilken adress har SPCS till sin hemsida?

MvH
Katrina
Precis ett sånt program som du beskriver, Hans, skulle jag vilja ha! smile.gif
Förutsatt förstås att det inte kostade en förmögenhet.
Vilken dröm!

Vi kanske skulle börja "mailbomba" t ex SPCS om detta.... sleep.gif

http://www.spcs.se/
Britt-Marie i Bohuslän
Just så där är SPCS program, men det är för grovt i svängarna, lite av nytt datorprogram. Tittade just på CD den är sedan 1995. Tiden går som en "halvliter" av nåt. rolleyes.gif
Helen i Skåne
Ooooh, ett sånt vill jag ha! laugh.gif
Om någon hör något eller hittar något liknande kan väl den personen lägga in det här på forumet så att alla vi andra får veta!? TACK!!! laugh.gif

Helen i Skåne
Åsa
CITAT (Katrina @ 10-11-2002, 21:17)
Precis ett sånt program som du beskriver, Hans, skulle jag vilja ha! smile.gif
Förutsatt förstås att det inte kostade en förmögenhet.
Vilken dröm!

Vi kanske skulle börja "mailbomba" t ex SPCS om detta.... sleep.gif

http://www.spcs.se/

Det var ingen dum ide´, Katrina. Vi måste nog på nåt sätt visa att det finns efterfrågan!
Hans i Mälardalen
Det kanske vore idé att maila till tex "Allt om trädgård" och be dem att de forskar i möjligheterna. biggrin.gif De kanske kan publicera en liten artikel eller något i tidningen. På något sätt måste förslaget få lite uppmärksamhet.
laugh.gif Det var också ett bra förslag att mejlbomba SPCS!

MvH
Betty
" Vid årskiftet 2000/2001 slutade vi att sälja
dessa program. Anledningen till att vi slutade med
hemprogramserien är att vi vill fokusera vår utveckling och försäljning på
administrativa program för små och medelstora företag. "

Sådär stod det i ett mejl jag fick från SPCS i februari när jag frågade efter en uppdatering, sad.gif
Hans i Mälardalen
Vad synd! sad.gif
Finns det inga andra företag som sysslar med sådant?

MvH
Ann
Oooo ja ! Ett sådant program skulle vara finemang. Hade ett , men det var en trist sak. Ritade figurer som skulle föreställa träd, rabatter och blommor, som man skulle placera ut på en gräsmatta. Platt och livlöst
Kanske så småningom tar någon tag i det och fixar ett sådant program.
Det blir att hålla ögona öppna, ifall ifall. rolleyes.gif Ann.
Marie zon3
Hej,

Min dröm vore att få jobba med att utveckla en sådan programvara. Jag jobbar idag med att produktutveckla handverktyg åt Bahco där jag sitter mycket och ritar i CAD. Tänk så mycket roligare det skulle vara att få ägna sig år sin passion och ta fram den perfekta programvaran. Funderar på att göra en egen databas men det är hyfsat mycket jobb. Helst skulle programet vara i 3D med olika faser av växternas utveckling. COOLT!

mellan hopp och förtvivlan i novemberkylan
Hans i Mälardalen
Hej igen biggrin.gif

Jag har haft problem med min dator ett par dar, men nu är jag tillbaka.

Jag tror att det behövs många personer som arbetar med det under en lång tid. Kanske det vore en ide att några som är bra på programering gick ihop och bildade ett företag som sedan utvecklar ett sådan program.

Jag söker med "lykta" efter företag som kan tänka sig ett sådant projekt, men de verkar vara ett mycket begränsat antal. sad.gif

MvH
Virgo
Hej,
Det skulle nog bli lite för kostsamt att göra ett sådant program på svenska.

Det finns ju några utländska program som jag såg på TV i våras, där man kunde ställa in olika ljus o tider på dygnet, olika perspektiv osv.
Tyvärr så har Mr Alzheimer snott den hjärncellen som lagrade namnet på programvaran.

Det var iaf på nån tysk kanal, så det borde kunna hittas .
Louise i Göteborg
Hej hopp

Jag håller med 'Virgo' om kostnaden, trädgårsintresset i Svergie är nog ännu inte stort nog.

Men skulle man inte kunna kontakta nån av dessa utlänska programtillverkare (av det bästa programmet) och be dom göra en översatt och klimatanpassad version.
Det största arbetet är ju redan gjort och översättning kostar inte så mycket, varenda spel ungarna släpar hem fins i ett otal språk.
Kostnaden för mijöanpssning borde väl kunna bäras av en utökad marknad. I olika språkversioner skulle detta kunna säljas till samtliga nordiska länder.

-En morgon tanke blink.gif
Helen i Skåne
Hej Hans och Marie!
Kanske vi ska göra som föreslagits, slå oss ihop? Med allas olika kunskap och färdigheter borde vi kunna göra något som passar OSS!? laugh.gif

Kanske en fråga att lägga ut på forumet och om sedan du Hans håller samman alltihop/allihop så kunde vi fördela arbetet på de som vill delta beroende på vad de kan om olika saker? rolleyes.gif Likaväl som vi håller oss vid liv genom vintern med att peppa varandra och umgås på nätet så skulle vi kunna använad en del av den tiden till att skapa det perfekta programmet! biggrin.gif

Vad tror ni alla? Kanske Odla kan hjälpa oss... wub.gif

Helen i Skåne
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

på tyska finns ju några trädgårdsprogram. Men jag tror att det är samma program som finns på engelska.

Programmet från SPCS köpte jag 97 men det var inget att ha.

Elisabeth
Virgo
hej,
CITAT
Programmet från SPCS köpte jag 97 men det var inget att ha.

ja ginge SPCS programvaror att komposteras så skulle det bli dålig kompost.
Katrina
Odla.nu hade en artikel om detta med trädgårdsdesignprogram - puh vilket ord!
Sök på Odla´s första sida på ordet "datorprogram".
Man gjorde jämförelser mellan olika program. Även SPCS program är testat, men som vi läst ovan, finns det inte till försäljning längre.

Kanske Sylvia här på Forumet, som jag tror skrev artikeln, vet vilken ände man kan börja nysta i för att t ex hitta nån mjukvarutillverkare som kan tänkas översätta ett utländskt program.

Jag tror faktiskt att det visst finns en marknad för detta i Sverige! Vi är många som har trädgårdsintresse, men en viktig bit är att det inte får bli så dyrt!
Är det för dyrt prioriteras andra saker, tror jag...
Sylvia
Menar du kanske Garden Encyclopedia 2 Deluxe??
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B...0893819-2718818

Eller Geoff Hamiltons #D Garden Designer?? http://www.qvsoftware.com.au/products/deta...=189&cat=3&pp=1

På min hylla samlar damm även nämnda SPCS Trädgårdsguide 2 som var den sista de gjorde, sedan har de ägnat sig åt lönsammare produkter...

3D Landscape2 är i princip detsamma som ovanstående fast på engelska.
http://www.artifice.com/landscape.html

För några år sedan recencerade jag dessa pgm på Odla men sökfunktionen funkar inte just nu så jag kan inte länka dit nu.
Katrina
Ja, det var de du skrev om i artikeln, eller hur?
Tack!
(Sökfunktionen har visst inte funkat på hela kvällen...?)

Sylvia (eller annan), har du nånsin provat eller hört talas om nåt trädgårdsprogram som är

riktigt bra? Tackar för namn isåfall!
Hans i Mälardalen
Hejsan

Jag har en version av "Garden Designer", men jag tycker inte att det är någe bra. Jag måste ha en tidigare version för på mitt går det inte att visa i 3D.

Det är väldigt synd att det inte finns något program som är anpassat till norden. Jag tror faktiskt att marknaden skulle vara tillräcklig om ett företag gör ett program som alla i norden kan använda. Om man slog ihop alla språk i samma program så skulle det vara möjligt.
Om det skulle bli av så är det viktigt att vi tar vårt ansvar som konsumenter och köper varan om vi är intresserade av den istället för att bränna av någon annans eller låna. Om vi skulle köpa varan så skulle det vara lönsamt för företaget och då skulle de vara mer benägna att göra en uppföljare.

Om inte det skulle vara möjligt så tycker jag att det var ett bra förslag att vi alla på forumet hjälps åt och bidrar med det vi kan. Då kan vi skapa en bra grund av fakta att arbeta vidare på, ungefär som ett register.

PS: Det här meddelande blev långt men nu är det slut biggrin.gif DS

MvH
Inga från Närke
Hej
Ni som säger er kunna programmera och skapa ett trädgårdsprogram. unsure.gif
Går det inte att ta kontakt med SPCS och köpa rättigheterna till det gamla programmet och vidareutveckla detta?
Tänkte bara om det kunde vara ett tips. tongue.gif
Alla är ju inte engelskspråkskunniga så det vore bra med ett svenskt program och även blomsortimentet skulle stämma bättre.
Virgo
Nja,....
Då är det tusen ggr bättre att börja från början. För allt i SPCS måste göras om.
Inga från Närke
Tja det var bara en tanke från en som inte är så belevad i dataprogramering m.m.
Men ibland vet jag att dumma ideer kan leda till bra ideer. Så är det på jobbet, jag kommer med tokiga frågor och det kan leda till andra bra saker som inte de tekniskt kunniga kan. Hade en arbetskamrat som var tekniker ut i fingertopparna och ibland påpekade jag att alla kanske inte förstod vad han menade. Då fick jag läsa igenom det han hade tänkt, förstod jag så kunde andra som INTE hade teknisk utbildning det oxå. Jag tog det som en komplimang.
Sylvia
CITAT (Katrina @ 13-11-2002, 23:54)
Ja, det var de du skrev om i artikeln, eller hur?
Tack!
(Sökfunktionen har visst inte funkat på hela kvällen...?)

Sylvia (eller annan), har du nånsin provat eller hört talas om nåt trädgårdsprogram som är

riktigt bra? Tackar för namn isåfall!

Tyvärr, jag är inte såld på NÅGOT som jag har prövat... så nog skulle här finnas jobb för den som vill åta sig detta!
Lars
Verkar som det finns ett ganska stort intresse av ett sådant program, men vad är ni mest intresserade av, att kunna slå upp växter med bild, fakta, zon mm. (för att t.ex kunna designa på papper) eller att man ska kunna designa i programmet?

Jag och en kompis håller (i mycket liten skala) på med en CD med bilder och lite igenkänningstecken på lignoser (träd och buskar). Den kom till när vi skulle lära oss 200 lignoser här på landskapsingenjörsprogrammet i höstas och vi tyckte att det inte fanns någon riktigt bra bok. Tanken är att vi ska utöka CD:n med bilder från olika årstider och fakta, odlingsråd, zon mm, samt även perenner, men det är ju ett jätteprojekt. Vi får väl se om det blir något i bra framtiden... Men nu vet ni att det finns några som har börjat...
Hans i Mälardalen
Hejsan biggrin.gif

Jag hade tänkte mig ett register ungefär så som du beskrev det. Det är en sak som vi här på forumet skulle kunna klara av om hjälptes åt.
Om det registret sedan används till ett program där man även kan designa sin trädgård så är det en bonus. Jag tycker att det vore kul om vi kunde hjälpas åt att samla fakta och bilder. Likt ett gemensamt projekt. smile.gif

MvH
Katrina
Jag är nog mest intresserad av att kunna "designa" trädgården.
Liksom kunna se "i förväg" hur det kommer att se ut - kanske...

Men för att komma dit krävs ju en diger databas av växtbilder och det vore roligt att kunna bidra om detta skulle mynna ut i ett projekt.
Hans i Mälardalen
Hej

Om intresset är stort nog så skulle jag kunna maila och fråga Ingemar om det skulle vara möjligt att skapa ett ställe på odla.nu där man kan lägga in fakta och bilder. Men det skulle nog vara svårt utifrån att det tar stor plats på internet. Men om det skulle vara möjligt så skulle det troligtvis isådana fall vara på lång sikt.

Går inte det, så funderar jag på att skapa en hemsida där allt utrymme får gå till ett stort register där man kan söka rätt på fakta och bilder. Alla frivilliga bidrag till sidan skulle då vara välkomna. Jag skulle jobba mestadels själv med konstruktionen, men om det skulle bli aktuellt så ska det nog gå vägen.

MvH
patrik39
Någon som har provat detta program !??

Rosenholm trädgårdsdesigner - program för trädgårdsdesign - 11.34Rosenholm trädgårdsdesigner - program för trädgårdsdesign i 2D och 3D, ... I Rosenholm trädgårdsdesigner designar man sin trädgård genom att placera ut ...
www.rosenholm.se/ - 33k - Cachad - Liknande sidor - Notera detta
Trädgård likt en karta
supportsidan
här Skogens läckerheter
design
Växtlexikonet
Fler resultat från rosenholm.se »

anne-li i olofstorp
Jag har börjat titta på och i det men inte kommit längre än till start.
Problemet är brist på tid, lust och kanske förmåga...... -fear-.gif
Det verkar ok så här långt, men jag får nog läsa på lite först.
Lemonne

Jag drömmer om en trädgårdssimulator, som spelet the Sims fast mer seriöst och i trädgårdstappning. Där skulle man få prova med olika växter, bara välja växt, klicka och dra. Flytta runt. Man skulle kunna återskapa sin egen trädgård eller skapa en ny. Kanske rentav att man ska försöka få sköta trädgården sen, precis som i en riktig simulator. Jag menar, det finns ju simulatorer för allt, flyg, båt, hotell, företag, förhållanden... varför inte för trädgård också?

Låter det inte kul? Då skulle jag definitivt sitta och leka hela vintrarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon