Full version: Tillbaka från Kina
Lars-Olof Arvids
Nu är jag tillbaka efter två fantastiska veckor i Kina! Att bo på en enkel forskningsstation mitt i de vackra Qinlingbergen var härligt och vi hade turen att se tre vilda pandor på våra vandringar. Intressanta växter var det också gott om: Trädformiga Rhododendron som var helt översållade med underbara rosa blommor, flera arter Arisaema, Hosta, Clematis, pioner, Pleione och andra orkidéer, olika ormbär, fritillarior o s v. En botanikresa till Kinas berg rekommenderas! Vi var också ute på landsbygden och såg hur folk levde där. En kväll blev vi till och med bjudna på en festlig middag ute i en by. Höjdpunkter som den kejserliga Förbjudna staden, Terakottaarmén och Kinesiska muren hann vi också se.

Vad gör då en växtgalning när han kommer hem? Jo, han sticker genast ut på växtshopping med Tjörns trädgårdsförening! smile.gif Först till Derome kryddor och perenner i Halland, sedan till Peter Korns trädgård utanför Landvetter. Båda väl värda ett besök så här års. Det blev tre välfyllda påsar med dvärgtemynta, Mertensia, honungslök, Fritillaria uva-vulpis, en tistel utan taggar, en tandrotsläkting (mycket lik en vanlig i Kina som fjärilarna älskade), två olika nejlikor och en Arisaema. Det ska bli kul att se hur de tar sig i sommar! smile.gif

Olle
kristerh
Hade du inget med dig hem ohmy.gif
krister
Snöflinga
Låter som upplevelserika veckor ...... tog du inga foton du kan visa oss ?
AnitaO
Säger detsamma ... foton vore kul smile.gif
Lars-Olof Arvids
Krister, visst smög jag ner några små rötter i väskan, men det ska vi inte tala för högt om. rolleyes.gif Frön var det tyvärr inte säsong för.

Jag fotograferade som en tok på resan, men eftersom jag inte har någon digitalkamera utan tar diabilder är det inte alldeles enkelt att lägga ut bilderna här i forumet. Dessutom tar det ca en månad innan de blir färdiga. Vi får se om jag får tid att scanna några så småningom. Just nu är jag ganska upptagen och ska bl a åka till Kosteröarna med jobbet för att inventera i morgon. Jag kommer hem på fredag kväll och på lördag morgon ska jag leda en morgonvandring för naturskyddsföreningen. Sedan åker jag direkt därifrån till trädgårdsföreningen Grävarnas växtmarknad där jag ska sälja av mitt överskott på växter. Det är full fart hela tiden, vilket är ganska normalt så här års...

Olle
Rossi
Det låter trevligt Olle! Du får gärna PM:a mig lite mer ingående om du inte vill skriva allt på forumet. Vi åker ju till Kina och Tibet senare i sommar.
Hannele
Viken underbar resa, Olle, verkar ha varit hellyckat.
AnitaO
Lars-Olof ... eller nån annan.
Är det här någon växt du känner igen från Kina.
Har fått den av en granne och glömt vad den heter rolleyes.gif
Den blir ganska stor och buskliknande vet jag.

renate
Det är en Rodgersia du har fått av din granne,en trevligt växt som trivs i halvskugga,den får en hög vit blomma.Jag har en sådan,ska kolla om jag har en bild.Nu hittade jag den.Den blommade i juni hos mig.
AnitaO
CITAT (renate @ 03-06-2006, 18:49)
Det är en Rodgersia du har fått av din granne,en trevligt växt som trivs i halvskugga,den får en hög vit blomma.Jag har en sådan,ska kolla om jag har en bild.Nu hittade jag den.Den blommade i juni hos mig.

Ja så hette den smile.gif Tack!
Fast min har något rödare blad, så det är väl en annan art.
Mer lik denna var det (hittade bild på nätet)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon