adrian
Nu på söndag 21/5 ska jag undervisa eleverna på Hogwarts skolan i västerås.

(Västerås stadsbibliotek)

Jag kommer att föreläsa åt Västerås Stift, en avdelning inom kyrkan som har lite roligare aktiviteter år barn och ungdomar.

De har riddarskola, rollspel och det bästa av allt:
Harry potter magiskola.. tongue.gif

De har haft en uggletränare från skansen, och nu efter att jag byggt ett köttätande träsk åt dem så blev jag anställd som Magilärare inom växtvärlden.

Jag föreläser och (skrämmer upp alla barn) samt finns på biblioteket hela dagen för att svara på frågor om växterna.. smile.gif

Är det någon som törs komma dit så är det öppet hus och alla är välkomna.

HOGWARTS i Västerås

malin72
åhhhhhhh vad häftigt som stort potter fan skulle man vilja komma men det ligger ju inte runt hörnet precis unsure.gif
fast det e klart ett par timmar tar det ju bara med bil tongue.gif
ja man får se vad man har för måsten i helgen.....
kanske tittar man förbi rolleyes.gif
adrian
CITAT (malin72 @ 17-05-2006, 13:56)
åhhhhhhh vad häftigt som stort potter fan skulle man vilja komma men det ligger ju inte runt hörnet precis unsure.gif
fast det e klart ett par timmar tar det ju bara med bil tongue.gif
ja man får se vad man har för måsten i helgen.....
kanske tittar man förbi rolleyes.gif

jag vill själv skriva in mig på denna skola... tongue.gif

Men jag fick bli lärare istället, det är en kul idé de har därborta.

Det är synd att det bara är här som de kör detta.

Jag tror att alla barn skulle vilja uppleva nåt sånt här. smile.gif
malin72
mm sant... mina barn skulle verkligen uppskatta resan så vi får se laugh.gif
magins värld rolleyes.gif rolleyes.gif
malin72
lite nyfiken tongue.gif tongue.gif tongue.gif hur gick det fick du skrämma några barn???
var det mycket folk??
adrian
CITAT (malin72 @ 23-05-2006, 18:37)
lite nyfiken tongue.gif  :P  :P hur gick det fick du skrämma några barn???
var det mycket folk??

Barnen var rätt så bra på att skrämmas själva.. tongue.gif

Det var jätteroligt och jag rekommenderar detta för alla barn och kanske även vuxna.

Kyrkan gör en otroligt bra sak med det här, och det var trollkarlar samt figurer hämtade från Harry potter historierna som sprang omkring och förde oväsen m.m..

De ville att jag skulle komma tillbaka varje år för detta var det 6:e gången som de gjorde detta.

Nästa gång så ska jag ta med en vän som kan tala med djur och annat skoj.. smile.gif
malin72
ahhhhh det får man inte missa....
vännen talar (han,hon) med alla djur eller hundar katter??? unsure.gif
låter spännande
Gossen Ruda
Ojdå, kyrkan kör med Harry Potter??? Annars var dom väl rätt så sura på hela Potter-grejen. Tyckte det var frågan om vidskepelse eller nåt liknande. Nej, fram för kyrkans värld. Bota spetälska och lama med handpåläggning, gå på vatten och utfodra en stor folksamling med några bröd och fiskar. Sånt som händer varje dag. rolleyes.gif
Piccante
Ännu ett tecken på kyrkans sönderfall! I mina hemtrakter är inte ens Astrid Lindgren rumsren i kyrkan. Idas sommarvisa ansågs för hädisk på en skolavslutning men i västerås tar de in trollkarlar?
adrian
CITAT (Leocarpus @ 23-05-2006, 22:38)
Ännu ett tecken på kyrkans sönderfall! I mina hemtrakter är inte ens Astrid Lindgren rumsren i kyrkan. Idas sommarvisa ansågs för hädisk på en skolavslutning men i västerås tar de in trollkarlar?

Det där var en ganska ganska dömande och tråkigt sett att se detta på.

Om du inte förstår så kan det bli svårt att förklara för dig, men det är så här:

Västerås stift har startat en väldigt rolig sak för BARN och ungdomar, en del av dessa har varit lite bråkiga men många ungdomar har visat dels de yngre att det finns ROLIGA sätt att väva in både historia och gott och ont genom kul "lek".

Rollspel kanske du känner till och det fungerar på sätt och vis som sagorna gör för barn.

Det finns levnadsregler i alla sagor, och istället för att man ska säga:

-: Nej! Du får inte reta den som ser annorlunda ut!

Så kan man ju ta tex ur Potter berättelsen, att det är elakt att reta en av hans vänner för hans utseende eller kanske hans föräldrars yrke.

Huvudsaken är att de uppnår något gott och det gör de verkligen eftersom jag såg hur kul alla hade..smile.gif.

Om man granskar allt och alla med förstoringsglas så hittar man säker något att anmärka på, men jag tycker att livet är på tok för kort samt innehåller roligare saker än att göra det.

Jag lärde barnen nåt ingen annan har gjort tidigare och det var precis det som alla föreläsare gjorde, det var ingen typ av djävulens hjärntvätt som pågick därinne om du nu trodde det.. wacko.gif tongue.gif

Det BÄSTA sättet att nå fram till någon som har svårt att lära sig, eller inte vill hänga med alls i skolan är JUST att göra det genom något som stimulerar personen, och i många fall så är det t.ex rollspel som medeltiden, Harry potter, vikingatiden eller liknande.

Det är på så sätt jag lärt mei det mesta som jag kan.wink.gif

Du är välkommen dit nästa år så kanske du förstår hur mycket bra saker som uppnås av detta.. smile.gif
Ramoth
Har själv haft rollspelskonfirmander (konfimandundervisning med rollspelsinriktning) under några år. Något som fungerat bra och varit uppskattat - å så har vi haft roligt under tiden laugh.gif
Naturligtvis har vi använt rollspelen från Västerås smile.gif !
De organiserar rollspelsläger och en massa kul grejer. Nästan så man vill byta stift !

Hur man nu i vårt århundrade kan säga att Astid Lindgren skulle vara hädisk är för mej helt obegripligt blink.gif
Är det verkligen Svenska kyrkan det gäller ?????
Jag vet att det finns bakåtsträvare, men Astrid Lindgren ?
Ja, ja, man upphör aldrig att förvånas wacko.gif

Gossen Ruda:
Jag vet inte vad du menar med "kyrkan" när du skriver att kyrkan varit "sura på hela Pottergrejen".
Det finns olika kristan samfund i Sverige och "kyrkan" uppfattas av många som Svenska Kyrkan, som är ett samfund bland flera. Innom Svenska kyrkan är Harry Potter helt ok, däremot har det varit en del upprörda känslor innom något/några andra kristna samfund.
Piccante
CITAT
Hur man nu i vårt århundrade kan säga att Astid Lindgren skulle vara hädisk är för mej helt obegripligt blink.gif
Är det verkligen Svenska kyrkan det gäller ?????
Jag vet att det finns bakåtsträvare, men Astrid Lindgren ?
Ja, ja, man upphör aldrig att förvånas wacko.gif


Jo det är svenska kyrkan men man får väl iofs betrakta dem som separatister inom Svenska kyrkan eftersom alla präster i min hemtrakt är med i missionsprovinsen. De har fortfarande inte anpassat sig efter 1958 års beslut om att tillåta kvinnliga präster. Men det är med den kyrkliga traditionen som jag är uppväxt, att man hyllar alla ideal som är från 1800-talet. För mig är det helt främmande att man faktiskt skulle få ha roligt i kyrkan? Jag har bara fått höra att vi ska frukta gud och gå hem och ha dåligt samvete över att vi dödat Jesus. Det är mycket därför som jag inte har satt min fot i kyrkan sedan min egna konfirmation.

Adrian
Du missförstod min ironi. Jag tycker det är jättebra det Västerås stift gör men för mig så är det så väsenskild skillnad i bemötande så jag trodde knappt att det fanns.
Airamya
Underbart Adrian! Vilken kul grej!

Och ja, Leocarpus, vi bor i ett lite udda område här i Marks Kommun... när det kommer till det kyrkliga. Jag har lyft på många ögonbryn sedan jag flyttade hit över prästernas uttalanden o ageranden runtomkring. Det verkar ofta som att Marks prästerskap lever kvar i medeltiden och jag skulle nog inte bli förvånad om nån av dem plötsligt började gapa om häxbränning (då skulle jag nog ligga illa till...) tongue.gif
Det är nästan lite fascinerande faktiskt, att det kan vara så. Vi skulle behöva nån som Lennart Koskinen eller Ma Oftedal att ruska om lite här tror jag wink.gif
Monica M zon 4
Hela Göteborgs stift är urkonservativt och vi här i Mark har nog de mest konservativa prästerna i hela landet. Kvinnliga präster och partnerskapsvälsignelser är det inte tal om att ha här! Det är knappt så par som varit skilda får vigas i kyrkan. Å ha kul i kyrkan får man inte heller ha! Nä, synd, skam och att frukta Gud är vad vi får höra. Supertrist inställning. mad.gif sad.gif

Men det är kul att höra att det är annorlunda på andra ställen. Låter jättespännande med Harry Potter i kyrkan! Lycka till, Adrian. smile.gif
Ramoth
KRAX! Ryck mej i fjädern!
Inte roligt i kyrkan?
Jag säger bara det att i kyrkan ska man ha kul - så det så!
Till och med jag, Kråkan, har varit i kyrkan. Både barnen och föräldrarna blev glada - så klart. För klart de blev glada när jag var där. Krax!
Min kompis Mamma Mu följe också med.
Å en slibbrig orm. Men JAG är så klart inte rädd för ormar jag - så det så!


Men Kråkan, schas! Bort från min dator!
(Vem släppte in det där kraxandefjäderfä´t här?)
Tur att det var Kråkan som kom till kyrkan i alla fall. Det hade varit värre om det hade varit en skata. Då hade vi väl blivit av med kyrksilvret wink.gif

Hm, ja Missionsprovinsen är "ett släkte för sig".
Kan inte vara roligt att ha dem styrande och ställande i sin kyrka wacko.gif
Tråkigt att de fortfarande får hållas sad.gif Inte roligt när de ger en så sned bild av tro och kyrka mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon