Trädgårdsmannen
Om man vill planera sin trädgård så att man har planerat avlösande blomningsperioder efter varann stämmer då de inbördes blomningstiderna bland växter? Alltså om en växt blommar en viss vecka ett år och en annan växt startar sin blomning direkt när den första har blommat över - stämmer detta inbördes förhållande år efter år - alltså om den första påbörjar sin blomning ett par veckor senare pga sämre väder en vår - är då den andra lika mycket senare så att "skarvarna" uteblir?

Ofta när man läser om olika växter får man kanska sparskrapad information om att den blommar "tidigt på våren" och det hittar man 25 st olika som gör - men dom blommar ju ändå inte samtidigt i verkligheten alltid...
Hannele
Klart det inte stämmer - just detta är förtjusningen med trädgård!
Det beror på väder, vinter, regn... zon.
Vad som funkar i år, blir helt annorlunda året därpå.
Därför blir trädgård aldrig enformigt...
Det är väl som våra barn - inte blir de några kopior av oss föräldrar... tongue.gif
Ewa L
Min erfarenhet är att det stämmer "normala" år (!?) Men när våren är sen exploderar allt på en gång och det blir snarare timmar än veckor mellan perioderna.
hans-Ålösund
Det har ännu inte stämt för mig i trädgården varken tider eller färger. Mina noggrant planerade färgskiften har aldrig lyckats,men det är alltid vackert när naturen får bestämma, men förra sommaren blev det eldrött och lila ihop och det var häftigt och det var naturens eget påhitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon