Full version: Flytta växter
Elisabeth P
Nu har jag fått för mig att göra lite olika färgkombinationer i mina rabatter. Detta innebär då givetvis att vissa växter behöver flyttas.

Jag undrar om det finns någon tumregel, typ flytta aldrig under blommning etc.....? Speciella regler när man flyttar vårblommande/höstblommande sorter?

Alla växter är perenner. Bl. a har jag tänkt flytta
Ginst
akleja
pioner - vet att de kan va kinkiga med blommning ett tag efter, men de ska ju gå att flytta
primula
vårlökar
daggkåpa
miniros - är nog svår att flytta. Det är en krukros från ICA som jag planterat ut.
Perenn valmo

Lisa
Ingrid på Västkusten
Halloj,

Man kan flytta NU - helst inte i senare delen av Juni , hela Juli samt Augusti kanske start september - generellt sett - detta är ju temperatur & bäderberoende med. Bäst flyttar man saker å ting på hösten.
Pionen - ja man KAN ju flytta allt även udne rblomning, vad man riskerar är at det dröjer tills de etablerar sig å blommar igen. Och man måste passa ordentligt med vattning och störa så lite rötterna d v s ta med en mkt större klump än tänkt så kan man fixa det även nu.

Personligen hade jag väntat till i höst :-) men måste man så måste man :-)
Elisabeth P
Tack för svar.
Jag kommer nog att flytta lite eftersom de blommat över, med vårblommorna. sedan vänta med resten till hösten.

Lisa
Mia, zon 3
"Efter blomning" brukar funka på mycket, men vissa senblommande perenner hinner inte etablera sig innan vintern då. Generellt sett kan man tänka att man flyttar vårblommande saker på hösten, och höstblommande saker på våren. Då brukar de ha gott om tid att rota sig innan det är dags för blomning igen.
Elisabeth P
Det va ett bra tips Mia smile.gif .
Då ska jag nog försöka flytta på några höstsaker med wink.gif

Lisa
ejjan
Om man verkligen vill/behöver kan man flytta nästan närsomhelst.
Har flyttat en 25 år gammal klätterhortensia mitt i varmaste juli.
Funkade bra med ett jätteparasoll och mycket vatten... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon