Kat
Varje gång jag försöker fota något i min trädgård så slutar det med att jag tar närbilder.

Det är överhuvudtaget skitsvårt att ta bilder hos mig. Jag måste nog inse att jag helt enkelt har FÖR mycket fult i kring för att det ska kunna bli snyggt. sad.gif
Lyckas jag vända objektivet åt ett sådant håll att det INTE kommer med någon ful bil, en presenning, en fabrik eller vår fasansfulla husfasad, då är det bara grönt. Resultatet av fotot blir en grön massa utan djup och utan intresse, som flyter ihop.

Tilläggas bör väl att jag ändå är rätt hyfsad som fotograf, om än inget proffs.

Hur går det för er andra?
Har ni verkligen sådan representabla trädgårdar att de gör sig på bild?
Att vissa av er har det är ju uppenbart, men majoriteten då?

I ärlighetens namn, så finner jag det betydligt roligare att se helheter i trädgårdar än närbilder på blommor.
Alexander-VG-zon3
jag tar närbilder ppå växterna en helbild av allt bler inte helelr så bra för mej .
wub.gif
Whiskuchi
Jag tar också mest närbilder..
titti49zon6
Jag tar både ock.....vad gör det om det kommer med något `fult wub.gif ´
Har inte en helt perfekt trädgård finns jättemycket som jag vill ändra på
men jag fotar i allafall och en del har jag satt in i mina album
Tänker att ni som ser får blunda för det störande och se skönheten istället biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Tror inte att det är så hemskt många som har en paradträdgård
Kat
I mitt fall handlar det inte om "något" fult, utan om väldigt väldigt mycket, har jag insett. Mycket mer än innan jag tagit fram kameran.
Karrolina
Skulle jag fota vår trädgård skulle du nog känna dig lugnad. Här är i princip allt fult... Men jag gillar den ändå för vad den kan bli. wub.gif
jennyp
Det absolut viktigaste vad gäller att lyckas med fotograferingen är ljuset, efter det kommer enligt mig kompositionen.

Om det är väldigt mycket grönt kanske du kan ställa in kameran (beror ju på vad du har för kamera förstås) på en kort brännvidd så att du får bara det närmast kameran i fokus och resten som bara en blurrig bakgrund?

Jag fotar väldigt mycket växter och försöker alltid få en bild där det händer något även om det är väldigt mycket grönt. Har du vackra blommor och blad så satsa på närbilder. En väldigt grön trädgård kan även se spännande ut i olika annorlunda vinklar. Lägg dig ner och fota nerifrån, fota ovanifrån, lek med kameran. Lek med kameran och testa dig fram.

Lite exempel:
Närbild:


Det händer nåt i bilden:


Vinklar:




Bara grönt men ändå inte:
Biggan_
Men har du inga färgklickar eller vattenblänk eller något annat du kan fokusera på bland allt det gröna. Jag har långt ifrån en perfekt trädgård, det finns jättemycket ogräs där, men det hindrar inte mej från att ta foton. Vattenslangar, trädgårdsredskap leksaker och annat kan man ju plocka bort. Fabriker och husfasader finns ju där och hör ju egentligen till bilden om man tar ett foto på avstånd. Annars så får du väl leka med lite olika vinklar som yennyp föreslog. Det kan bli spännande bilder av det. Jag tycker att det är roligast att ta närbilder men en och annan bild på avstånd blir det också, och kommer det med nåt fult, så vad gör det! Nåt fult hittar man nog på de flesta bilder.


Här finns massor av skräp i dammen!

...och inte är flytande lampklot så jäkla snyggt i dagsljus!

Lägg märke till allt det torra skräpet bland vassen och pinnarna som flyter i vattnet, inte snyggt!

...samma här!

Den här bilden är tagen förra året, och visst är dammkanten ful, ser inte naturlig ut!

...och kolla här! Hinkarna vid spaljen! Den här bilden är också tagen förra året, då tog jag upp all stenen ur dammen och spolade den ren och la i hinkar medan jag rensade dammen, och hinkarna står kvar likadant idag för jag blev inte färdig med projektet.
Alexander-VG-zon3
ett coolt sätt att fota träd som mer bler en bild . är som jag gjjorde med vårt tulpanträd att jag la mej ner på marken å fotade upp å ner alltså la kameran på marken å fick med hela trädet fårn marken å uppåt. har även gjort det emd palmer cool bild bler det^^
Alexander-VG-zon3
fina bilder verkligen jätte fina Birgitta P wub.gif
Biggan_
CITAT (flaxss @ 21-05-2006, 14:14)
fina bilder verkligen jätte fina Birgitta P wub.gif

Jo, bilderna blev skapliga trots att jag tycker en massa fula grejer har kommit med, men det är ju så det ser ut!
Alexander-VG-zon3
ville visa tulpanträet som jag älskar fota så här

sen bler blommor just blommor mycket finar en å en

likadant där

sen helhets bilder bler inte så bra för mej bara för att man ser inte växterna det bler lika dant typ har man en grupp med palmer ser allt llika dant uit eller nåt likande wub.gif
Biggan_
Jag tycker också det är häftigt att se träd nerifrån och upp, blir så mäktiga då. Och grenar och strån med himel som bakgrund är fint. Hur högt är ditt tulpanträd flaxss?
Alexander-VG-zon3
det är familjens träd eller vad man ska säga wub.gif
men vad va det mamma sa i våras det var 4-7m men den går så den är ju högre än en våning kankse
en å en hlav våning högt
men mamma sa ca4-6m 3som minst 7som max
Biggan_
Men när man ser det så, så ser det ut att nå ända upp till himlen! ohmy.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Birgitta P @ 21-05-2006, 15:45)
Men när man ser det så, så ser det ut att nå ända upp till himlen!  :o  :D

haha jo sne har trädet böjt sig själv så den smala toppen ser man inte elelr det .
man ser nu en förvrängd stam som fotot gjorde ^^
men fint blev det sne är det alltid roligt å för sköna fotot med biggrin.gif laugh.gif

fotade fler foton
ett på trädet
fast här ser man inte stamdelen

sen en uppe ifrån med


ville bara visa nån till . wub.gif
Kat
CITAT (jennyp @ 21-05-2006, 12:15)
Det absolut viktigaste vad gäller att lyckas med fotograferingen är ljuset, efter det kommer enligt mig kompositionen.

Om det är väldigt mycket grönt kanske du kan ställa in kameran (beror ju på vad du har för kamera förstås) på en kort brännvidd så att du får bara det närmast kameran i fokus och resten som bara en blurrig bakgrund?

Jag fotar väldigt mycket växter och försöker alltid få en bild där det händer något även om det är väldigt mycket grönt. Har du vackra blommor och blad så satsa på närbilder. En väldigt grön trädgård kan även se spännande ut i olika annorlunda vinklar. Lägg dig ner och fota nerifrån, fota ovanifrån, lek med kameran. Lek med kameran och testa dig fram.

Som jag just sa, så är jag inte särskilt intresserad av närbilder på trädgårdar. Jag vill se hur folk lägger upp sina tomter och hur de bygger, inte studera rosor i detalj. Detsamma gäller när jag själv fotograferar.
Visst kan jag ta närbilder, men det är inte det jag vill visa.

Gällande vinklarna, så är det aldeles förskräckligt svårt, vare sig man leker mask eller fågel, att få vettiga bilder med allt skit i och runt min trädgård.

Med kort skärpedjup kan jag förvisso leka lite lättare, men med digitalkameran är jag rätt låst till verkligheten.
Biggan_
Men det finns ju massor av sådana bilder du efterlyser i avd. trädgårdsbygge, växthus,vatten i trädgården och i de andra avd med.
Kat
Jo. jo. Men inte på MIN trädgård smile.gif
Biggan_
CITAT (Kat @ 21-05-2006, 17:29)
Jo. jo. Men inte på MIN trädgård smile.gif

Äsch, fota du DIN trädgård, vad gör det om det kommer med nåt fult på bilderna, det spelar väl ingen roll, mej stör det i allafall inte biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Birgitta P @ 21-05-2006, 17:35)
CITAT (Kat @ 21-05-2006, 17:29)
Jo. jo. Men inte på MIN  trädgård smile.gif

Äsch, fota du DIN trädgård, vad gör det om det kommer med nåt fult på bilderna, det spelar väl ingen roll, mej stör det i allafall inte biggrin.gif

samma här . om jag ser en rostig riskokar brevid en fin ros buske så gör inte det mig nåt det bler kanske till å med en cool kontrast .
så fota på .
lindastina
Vilka fantastiska bilder ni har tagit! Jag är jätteimponerad! Nu måste jag åka till stugan med kameran i högsta hugg. Tur att det är långhelg, har fyra dagar på mig att krypa runt!

Tack för titten, alla!

rolleyes.gif
Kat
Jag tror att jag kommer att fega mig i fortsättningen också, är jag rädd.
Jag vill ju att min trädgård ska vara lika fin som era ju!
gunnelö
Jag är ganska van att fotografera med systemkamera och det brukar bli bra. Med digitalkameran har jag lite svårt att få skärpa i bilderna. Dels är den så lätt, dels håller man den på avstånd, så jag får inte samma balans.

Hur gör ni, är ni säkra på handen eller använder ni stativ?

Gunnel Ö
Kat
Beror helt på hur mörkt det är! biggrin.gif

Makalöst fint hus förressten!
Ewa L
Biggan!
Tycker dina bilder är lysande exempel på att det är bara du som ser skavankerna. Ex.vis hinkarna, de såg jag öht inte förrän du påpekade. Tycker om dina bilder!!

Lite som när värdinnan vid en middag säger: Oj, vad jag har misslyckats med såsen. Genast måste alla smaka extra — och självklart dementera. Hade han/hon hållit tyst hade säkert de inte ens märkt att den var lite salt/bränd...

Kat!
Jag försäkrar att om du publicerar dina bilder kommer vi som är trädgårdsintresserade titta på det som är trädgårdsrelaterat. Inte garagebyggnader som "stör" etc. Annars finns ju alltid Photoshop. biggrin.gif

Själv tillhör jag dem som älskar detaljbilder på blommor. wub.gif Helhetsbilder kan också vara jättefina, men också röriga. Det bästa är självklart när det finns både och.
Kat
CITAT (Ewa L @ 22-05-2006, 09:17)
Kat!
Jag försäkrar att om du publicerar dina bilder kommer vi som är trädgårdsintresserade titta på det som är trädgårdsrelaterat. Inte garagebyggnader som "stör" etc. Annars finns ju alltid Photoshop. biggrin.gif

Lätt att säga om man inte själv har ett rosa eternithus! tongue.gif
jennyp
CITAT (gunnelö @ 22-05-2006, 07:49)
Jag är ganska van att fotografera med systemkamera och det brukar bli bra. Med digitalkameran har jag lite svårt att få skärpa i bilderna. Dels är den så lätt, dels håller man den på avstånd, så jag får inte samma balans.

Hur gör ni, är ni säkra på handen eller använder ni stativ?

Gunnel Ö

med systemkameran har jag nästan alltid stativ när jag fotar macro eller med något av de tyngre objektiven. Mina bilder ovan är tagna med min lilla skit-digitalare och med den bara siktar jag och trycker av tongue.gif
kerstin z5-6
Gå runt o fota allt -det fula är inte fult -det är projektarbeten smile.gif
gunnelö
Tack Kat (om det var mig du menade)!

Jag blir väldigt insprirerad av alla vackra bilder ni tar. Och så springer jag ut i trädgården och tar bilder som jag tror ska bli lika vackra. Det blir dom inte.

Jag börjar inse att digitalfotografering inte är riktigt detsamma som annan fotografering. Man borde kanske gå en kurs. Och skaffa ett stativ!

Gunnel Ö
Biggan_
CITAT
Lätt att säga om man inte själv har ett rosa eternithus!  


Det lät intressant! Kan du inte ta en bild på det och visa? unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Kat
CITAT (Birgitta P @ 22-05-2006, 22:23)
CITAT
Lätt att säga om man inte själv har ett rosa eternithus!  


Det lät intressant! Kan du inte ta en bild på det och visa? unsure.gif unsure.gif unsure.gif

Nej men fy, så hemskt! blink.gif
Carex
En digitalkamera är bara en digitalisering av en vanlig kamera! Det du kan göra med en vanlig kamera ur fotogrraferingshänseende kan du göra med en digital. De digitala är lite mer känsliga för utfrätning och överexpoering av bilderna, så om du har ett gäng bilder varav ingen blev särskilt bra egentligen, välj de mörka, för med ett bra bildredigeringsprogram kan du plocka fram jättemycket information ur en underexponerad bild än en överexponerad, där det inte finns någon information i de ljusa områdena. Och om du är osäker på om du klarar av att handhålla eller ej, använd stativ.
Nu får jag vara tråkig och säga att övning ger färdighet, men så är det. Det som du tycker är alldeles för fult får du väl helt enkelt plocka bort, och som någon annan sade, prova olika vinklar och i olika ljussituationer, bilder blir sällan bra mitt på dagen i gassande sol eller kompakt mulet väder, prova när solen bryter fram eller i grynings-eller aftonljus. Tänk annorlunda! Prova med olika objektiv (om du har system) ett vidvinkelobjektiv kan få en liten trädgård att se mycket större ut! Med ett teleobjektiv kna du fota på långt håll och ändå få saker och ting att se ut som om de vore nära. Mixtra med olika bländare och slutartider. Och innan du fotograferar kan du gå ut i trädgården och tänka på vad det är du vill fota, vilka vinklar som skulle bli bra etc.
Kat
CITAT (Carex @ 23-05-2006, 17:16)
En digitalkamera är bara en digitalisering av en vanlig kamera! Det du kan göra med en vanlig kamera ur fotogrraferingshänseende kan du göra med en digital.

Jo, det är klart att det är så. Men jag har en bra systemkamera i vanliga fall och en gammal digital låda när jag ska ta snabba foton (och slippa scanna), så det är en väldig skillnad.
(Och även med systemkameran ser min trädgård ut som en soptipp)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon