fruberglund
Tänkte om nån vill se mitt blivande pallkrageland/köksträdgård under uppbyggnad. Här ska rymmas både bärbuskar, grönsaker och frukt. Hela ytan är 5x8 meter.

Här är de första bilderna , fler kommer efterhand som arbetet fortskrider.

Planerna lyder så här:

I de 5 halvpallarna ska det vara bärbuskar (tayberry, krusbär, röda vinbär, vita vinbär och björnbär). Har självklart grävt hål i duken så de kan växa ner i marken.

Sen kommer det bli 6 stycken helpallar där jag ska ha grönsaker.

Har 2 stycken pallar med udda storlek (långa & smala, 230 x 22 cm) som ska rymma hallon, den ena röda och den andra gula, ska även här gräva hål i duken.

Till sist ska det vara ett fyrkantigt större land med jordgubbar och rabarber.

Runt hela landet ska jag lägga marksten för att underlätta gräsklippningen, mellan kragarna ska jag lägga röd ölandssten och grus. Bortanför så kommer vi plantera fruktträd för att få allt samlat på samma ställe (när vi har köpt tomten, är i full färd med det nämligen).

Tror det kommer bli bra, håller just nu på att måla alla kragar. Tar gärna emot synpunkter och funderingar om ni har några.
Lena i Habo
Det kommer att bli jättebra ! Visa gärna fler bilder framöver.

Jag har också lagt in lite nya bilder i mitt album idag. biggrin.gif
Anki V
Det kommer att bli "skitsnyggt" (som ungdommarna säger, hrm). Läckert att du måla pallkragarna.

Bara en liten fundering... Räcker jorddjupet till för bärbuskar?

Om det är så så har jag "slösat" massor med bra matjord blink.gif . jag har ett odlingsdjup på ca 30 och då är det jordgubbar jag tänker odla i lådorna.
/Anki
fruberglund
CITAT (Anki V @ 22-05-2006, 22:33)
Det kommer att bli "skitsnyggt" (som ungdommarna säger, hrm). Läckert att du måla pallkragarna.

Bara en liten fundering... Räcker jorddjupet till för bärbuskar?

Om det är så så har jag "slösat" massor med bra matjord blink.gif . jag har ett odlingsdjup på ca 30 och då är det jordgubbar jag tänker odla i lådorna.
/Anki

Har grävt hål i markduken så de växer ner i marken under. Jorddjupet i pallkragen räcker inte till bärbuskarna.
Pesco
Vad är det normala måttet på pallkragar? Jag sitter och filar på en idé för min framsida, litet område som knappt kan användas till något. Kanske lite odling...?
fruberglund
120 x 80 cm för en normalpallkrage.

Halvpallen är 60 x 80 cm.
maloppa
Jättefint, du har kommit en bit längre än vad jag gjort. Fick de resterande kragarna idag så under veckan ska jag ta mig "i kragen" tongue.gif och få i ordning dem.
Va smart att plantera bärbuskar där i också, det har jag inte tänkt på. Vad har du tänkt ha runtom kragarna, i gångarna emellan?
fruberglund
CITAT (maloppa @ 06-06-2006, 16:29)
Vad har du tänkt ha runtom kragarna, i gångarna emellan?

Står i inledningen biggrin.gif

Röd ölandssten och grus blir det nog, har sån som bara ligger. Har målat 3 kragar till nu som jag ska försöka hinna fixa dit imorgon.

Har varit sängliggande ett par dar nu + en massa andra projekt (måla huset bl.a.) som tar tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon