Full version: Va e detta?
catlin
Gå gärna in i mitt album *hoppas d funkar* o berätta för mej va d ä för ogräs på de första två bilderna...

Visste inte vilket forum jag skulle skriva i eftersom ja inte vet om det är ogräs eller inte wacko.gif

Bladen som visas växer i hela rabatten, under syrenen...ja för mig ser det ut som ett ogräs men jag vill helst vara helt säker innan jag rensar bort allt biggrin.gif
Nutten
Tyvärr står det inte att du har något album...så jag kan inte komma in någonstans. Lägg en länk istället?
catlin
NU så tror ja att det ska finnas där smile.gif
Nutten
Såvitt jag vet finns det ganska många växter med den typen av blad som visas på bild nr 2. ...Du har ingen bild tagen direkt på växtplats? Hur höga är de? Vilken typ av jord är det där de växer? Torrt eller fuktigt? Surt eller inte?
Gunvor Nilsson
Jag tror att bild 2 är en Campanula rapunculoides L - knölklocka.
När man försöker dra av ett blad så är det som att stjälken har en seg tråd inuti stjälken och så är "tråden" kladdig. Det är nästan omöjligt att dra upp roten. Blommorna ser ut som blåklockor som växer bara på en sida av stjälken - vackra men ett hiskeligt ogräs som "äter sej in" överallt.
/Gunvor
catlin
CITAT (Nutten @ 12-05-2003, 21:09)
Vilken typ av jord är det där de växer? Torrt eller fuktigt? Surt eller inte?

De växer på både fuktig o torr jord....surt har jag ingen aning om wacko.gif

Ingen bild på växtplatsen än, men det kan ordnas. De växer som en hel matta...just nu är de ca tio cm höga. Vissa "plantor" kommer de fler blad ur, men oftast bara ett enda blad som växer rätt upp.
catlin
CITAT (Gunvor Nilsson @ 12-05-2003, 21:20)
Jag tror att bild 2 är en Campanula rapunculoides L - knölklocka.

Hm..*fundrar*...d är en del torra stjälkar sedan i fjol som står kvar på vissa ställen som gott o väl skulle kunna vara någon klocka av nåt slag... finns d någon bild på denna knölklocka någonstans tro?

Ska jag försöka utrota den helt? Även om den är fin? Vill ju inte att den ska ta över hela rabatten blink.gif
Gunvor Nilsson
Gå in och sök på Google och bild. Det finns ingen bra bild av bladen men av din beskrivning hur de växer så blir jag mer övertygad om att det är en knölklocka. Den kan du inte begränsa hur mycket du än vill, den har en massa vita rötter överallt i jorden där den växer och sprider sej!
/Gunvor
catlin
Nu när ja ser den så påminner det mig om min granne som hade väldiga problem att utrota sin knölklocka som kom överallt, kanske därför ja tycker jag känner igen bladen ohmy.gif
Hannele
Första bilden hade du med silverarv, en trevlig utfyllnad på torra platser och under rosor till exempelvis.
Knölklocka passar inte i rabatter - men på en naturtomt kan man kanske ha den.
Busken är nån salix, videsort. På rätt ställe kan det funka; jag formklipper det som växer vid asfaltksanten. Du ska nog rensa bort det.
Hasse_h
Aha....nu fick jag svar på vad det är som totalt förstört en av mina perennrabatter...den stämmer exakt på det som catlin beskriver. Rabatten är ganska torr, ligger närmast huset där taket går ut en bit över. Har försökt rensa...och rensa...och...nej...den kommer tillbaka hela tiden. mad.gif

Var det någon som visste hur man utrotade den? Har funderingar på att gräva bort 30-40 cm jord i rabatten och lägga en marktäckduk längst ner och fylla på med ny fräsch matjord. Då kan den väl inte komma tillbaka? Ser inte fram emot det jobbet dock...rabatten är ca 4x1 meter.
catlin
Hihi..låter precis som min rabatt det där Hasse. Den ligger oxå lite under tak o är lika stor ungefär...fördelen är väl att ja inte hunnit sätta dit mina perenner än, förutom de få som fanns när ja flytta hit tongue.gif

Fast jag har ju dom även under syrenen, men där kanske jag kan låta de växa?
Nutten
Om det nu är silverarv (har folk skarpare ögon än jag???) så är det en fin stenpartiväxt. Plantan är bra på att fullkomligen välla ut biggrin.gif


Tycker fortfarande det är svårt att säga exakt vad saker och ting är bara genom en bild...speciellt om det inte är skarpa bilder på alla växtens delar. Det är så mycket enklare att se och kunna känna på växten. Får väl försöka öva upp min förmåga att identifiera saker via en liten bild unsure.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon