Full version: Fråga om getingar
Björken
Som så ofta här så lyckas man få svar på alla möjliga och omöjliga frågor så jag skickar ut en fråga i luften och hoppas på svar.
När en geting har stuckit så säger man att man ska kolla om gadden sitter kvar i bettet och nu till frågan eftersom en geting inte dör när den har stuckit någon, hur är det då med gadden? Växer den ut igen, eller blir den getingen gaddlös?
Airamya
Hm, mig veterligen så tappar inte getingen gadden. Det gör däremot bin och anledningen till att man ska titta efter gadden är för att om det är ett bistick så bör man snabbt och försiktigt avlägsna gadden utan att trycka ihop den (den är fylld med gift).

Men det finns kanske tillfällen då även getingen tappar gadden... unsure.gif
LadyG
Du blandar inte ihop bin och getingar nu?

När bin sticks ska man kolla så att inte gadden sitter kvar. Giftblåsan brukar hänga med då nämlgigen, och petar man bort gadden försiktigt sprutar inte mer gift in i sticket. Biet dör efteråt.

Getingens gadd brukar normalt sett inte fastna, vad jag vet.
Björken
Nja, jag blev lite tveksam när jag läste följande på Vårdguiden
Geting- och bistick

När getingen/biet sticker med sin gadd sprutas ett gift in i huden. Stickstället smärtar, svullnar och kliar, men besvären avklingar normalt inom ett dygn. Överkänsliga personer kan få allergiska reaktioner kort tid efter sticket. Ta bort gadden om du kan.

Trodde som ni tidigare att getingens gadd inte fastnade men efter att ha läst följande blev jag fundersam, därav min fråga.
Gloriana
Om man blir bistucken ska man för att som flera påpekat få bort gadden utan att klämma den. Min bifadder har lärt mig att skrapa bort gadden med nageln för att undvika att mer gift kläms ut. Man ska alltså INTE ta bort gadden genom att ta bort den med att nypa med naglarna eller pincett utan just skrapa. Min bifadder sa också att det bästa medlet om man blivit stucken är öronvax som smetas på. Det har jag inte provat..... blink.gif
Pirum
Det tror inte jag på, öronvax alltså, då är det nog bättre med lite honung smile.gif Eller inget alls.
Gossen Ruda
Det bästa är nog Xylocain, finns på Apoteket.
Gloriana
CITAT (Pirum @ 22-05-2006, 20:56)
Det tror inte jag på, öronvax alltså, då är det nog bättre med lite honung smile.gif Eller inget alls.

Han påstod det bestämt och han har varit biodlare i 30 år. Men jag tänker inte prova, är inte så känslig för de sticken. Det gör bara ont en kort stund och sen känns inget för att följas av en sabla klåda men den får man ignorera. Sambon är känsligare och använder receptfri pollenmedicin och det funkar bra.

Xylocain är som att pussa sin syter, trevligt men gör ingen större verkan, i alla fall inte på mig biggrin.gif

Vad som kan vara bra att veta om bin är att de inte sticker i onödan såvida de inte behöver försvara kupan. De dör om de sticker så de slipper helst. Getingarna är jag betydligt mindre överrens med.
Gossen Ruda
Hade jag fått pussa din syster så hade du fått se på resultat. laugh.gif

Xylocain hjälper för mig men den måste vara färsk. Utgångsdatumen får absolut inte ha passerats.
Pirum
Tänkte mer på desinfektion, mot smärta kanske öronvax är bra men jag skulle inte vilja lägga det mot ett litet sår smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon