Full version: Studentfix
netaave
Herregud inte nog med att man ska köpa kläder för 1000-tals kronor, det ska vara skyltar, små löjliga tandpetare med studentmössor på, blå-gula atteraljer, glas, ballonger, baler och gu vet allt.
Himlars vad jag längtar till att spektaklet är över, fast festen ser jag fram emot. tongue.gif även om jag får "göra den" själv. wub.gif
Snövit
Är det du eller ditt barn som tar studenten?
kerstin z5-6
samma här smile.gif blink.gif blink.gif blink.gif tröjan med namn o 06 på ryggen glömde du ..
Flamingon - växtgalning
eller så behöver man helt enkelt inte köpa hela paketet.

köp några färgade ark och gör lite egna dekorationer och sedan köp vanliga ballonger. bara för att saker råkar ha en studentmössa på sig så blir de dyrare än andra.

sedan går det att köpa snygga kläder som man kan använda fler gånger men köp lite roliga accessoarer att ha till.

själv hade jag kort lila hår med blå lugg. laugh.gif t o m mormor tyckte det va fint.
netaave
CITAT (Snövit @ 22-05-2006, 22:31)
Är det du eller ditt barn som tar studenten?

Dottern
AnitaO
Studentfix är kul, men ack så dyrt.
I år är det sonens tur, dom är inte lika dyra i drift som tjejerna smile.gif
Inga tjusiga håruppsättningar eller balklänningar.
netaave
Idag ska vi åka till huvudstaden med den blivande studentskan. Det ska delas ut pris på kungliga vetenskapsakademin till bästa Linnéaffisch. Det är Elles skola och en skola i Växsjö som deltagit.

Sen ska vi besöka en butik på Sveavägen som visst har blå-gula atteraljer i mass till en studentfest. Tror den heter partystore eller något sådant.
AnitaO
Kanske jag kunde få "låna" Netas tråd lite ....
Vad köper man i examenspresent till pojkar?
Min son vill inte ha smycken, ingen klocka och såna grejor.
Tänkte att det kanske skulle gå att få några tips här? smile.gif
wolkenkrabber
CITAT (AnitaGg @ 23-05-2006, 13:02)
Kanske jag kunde få "låna" Netas tråd lite ....
Vad köper man i examenspresent till pojkar?
Min son vill inte ha smycken, ingen klocka och såna grejor.
Tänkte att det kanske skulle gå att få några tips här? smile.gif

en bil
AnitaO
CITAT (wolkenkrabber @ 23-05-2006, 13:05)
CITAT (AnitaGg @ 23-05-2006, 13:02)
Kanske jag kunde få "låna" Netas tråd lite ....
Vad köper man i examenspresent till pojkar?
Min son vill inte ha smycken, ingen klocka och såna grejor.
Tänkte att det kanske skulle gå att få några tips här?  :)

en bil

Du hade inga billigare förslag? tongue.gif laugh.gif
anilin
Biljett till Roskilde- eller Hultsfredsfestivalen kanske? biggrin.gif
kerstin z5-6
mobil:), peng till körkort , bensinpengar till Hultsfred är vad min son önskat sig smile.gif
Några guldsmycken från morfar som ska gå i arv ska han också få , men ovanstående lär uppskattas mera ..
catlady
Lyd ett gott råd och ge honom det han vill ha (inom rimliga pengagränser)! Alla ville ge mig smycken, klockor och annat helt meningslöst (enligt mig då) och lyssnade inte på vad jag egentligen ville (minns faktiskt inte vad det var nu rolleyes.gif ) Nu 10 år senare sitter jag här med t.ex. guldkedjor när jag bara använder silver...
netaave
presentkort
Hannele
CITAT (netaave @ 22-05-2006, 22:29)
Herregud inte nog med att man ska köpa kläder för 1000-tals kronor

Ja, och underkläder till tjejer, inga vanliga BH duger till balklänningen,
för att inte tala om frisyren, och makeup,
jag är glad att jag bara har en dotter, pojkar är pyttelite billigare..
anilin
Hoppas det blir fint väder,vi firade dotterns studentexamen i ösregn inne i ett fullknökat hus och den fina veteranbilen vi hyrt fick köra med taket stängt.Och för sonen hade vi trädgårdsfest för i strålande sol med partytält på rad.Det var roligt på båda sätten,men lite sol gör allting bättre!
Lycka till!
mvh anilin
kristina_tj
Fast det går att komma undan rätt billigt ändå. Eller billigt är väl inte rätt ord, men man kan dra ner på kostnaderna. Jag tog studenten för fyra år sen. Pappa gjorde min skylt själv, i form av en fiol, eftersom jag spelar fiol. Mamma sydde balklänningen och gjorde allt ätbart själv (har för mig att det var lite olika sallader och småplock eller nåt sånt). Sen är det klart, presenten kostar ju lite. Jag fick en fin fiollåda av mina föräldrar. Annars var det mest porslin och smycken. Själva upplevelsen är ändå det bästa!!!!
netaave
Fast jag tycker att en sån här gång får man inte snåla.
Man tar studenten 1 gång och den dagen blir ett minne för livet.
Jag vill också att man ska kunna njuta av dagen, vi har därför bestämt att det får kosta lite med engångstallrikar o.s.v. ingen ska behöva stå i köket den dagen. och visst är det väl kul att kunna fixa till lite med studentatteraljer och inte bara ha tråkigt vitt.
Maten fixar jag också själv före eftersom det blir kall buffé.
Kläderna är klara vi har köpt allt, dyrt javisst, men hon kan använda det senare också.
Presenten får hon köpa själv, hon önskar sig presentkort på Guldfynd av alla, smart tycker jag för då kan hon köpa det hon verkligen vill ha, och det blir för lite mer än vad var och en kan köpa.

Vi är dock inte så väderberoende då vi dels är ägare till både 9 och 6 m långa partytält, dels är gynnande med ett vardagsrum som lätt rymmer 40 sittande gäster. Ja med x.a bord och stolar förstås.
kristina_tj
Självklart ska man inte snåla, men det finns ju familjer som kanske inte har så mycket pengar. Jag t ex som ska bli lärare, kommer inte få det för fett laugh.gif . Men det är ju bra med kläder man kan använda igen. Jag använder ofta mina studentkläder fast kjolen och topen var för sig. Och balklänningen använde jag senast igår smile.gif .

Nä, men jag menar bara att det ju faktiskt går att dra ner på kostnaderna om man vill! Det kan ju annars utestänga många. T ex så är en hemgjord skylt mycket finare än en köpt osv...

Lycka till alla med erat studentfix och hoppas ni får bra väder. Själv känner jag tyvärr ingen som tar studenten i år.
netaave
Idag har jag stekt 5 kg fläskfilé och lagt i marinad under natten.
Dottern och jag gjorde kycklingspett, när dom var klara skulle jag kapa pinnarna lite och linda in dom i folie.
Samtidigt skulle jag hålla koll på marinaden som skulle ha ett uppkok på spisen, då hände det, jag klippte inte bara av spettet utan även min fingertopp.
Jättekul när man har så mycket att fixa, visserligen långfingret på vä hand, men att jag använder den så mycket hade jag ingen aning om förrän nu.
Dom tejpade åt två håll på akuten, slapp sy iaf.
Rapchic
ha ha.. vissa är då dyra i drift...
jag skulle aldrig tänka mig att min mamma ska betala balen för mig...
gick förra året.. med mitt ex mad.gif
men det var billigt... allt som allt ca 1000 kr
(fast då lånade jag en klänning och hade en kompis som sminkade mig och gjorde frisyren)
AnitaO
Jag har för övrigt kommit på ett bra presenttips (som jag skrev om tidigare i tråden)
Sonen får en DVD-brännare från svärföräldrarna, och av oss får han pengar.

Här i Linköping sticker "ungarna" iväg och festar efter traktor-rundan, så vi har beslutat att vi äter nåt under helgen i stället.
Det blir inte så skoj att ha fest utan festföremålet tycker jag smile.gif
netaave
Nu är det över och allt gick bra. Hennes skola utnyttjar museijärnvägen här i stan för transport av de nya studenterna från skolan in till en park där anhöriga tar emot.
Vi var lite oroliga för hur det skulle gå för henne att komma upp och ner från tåget och hur det hela slulle fungera i parken eftersom hon går med rollator fortfarande.
Det gick dock bra allting och hon var överlycklig över ett stipendium hon fick på 2 000 kr.
Festen blev lyckad, maten god och mamma var helt slut idag men det är väl bara som det ska vara.
AnitaO
CITAT (netaave @ 11-06-2006, 00:21)
Nu är det över och allt gick bra. Hennes skola utnyttjar museijärnvägen här i stan för transport av de nya studenterna från skolan in till en park där anhöriga tar emot.
Vi var lite oroliga för hur det skulle gå för henne att komma upp och ner från tåget och hur det hela slulle fungera i parken eftersom hon går med rollator fortfarande.
Det gick dock bra allting och hon var överlycklig över ett stipendium hon fick på 2 000 kr.
Festen blev lyckad, maten god och mamma var helt slut idag men det är väl bara som det ska vara.

Skönt att det är över och att det gick bra smile.gif
Vi har vårat kvar, och på fredag är det dags.
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 04-06-2006, 05:56)
Här i Linköping sticker "ungarna" iväg och festar efter traktor-rundan,

En liten stund ska man visa sej för släkten i sin nya mössa,
tacka för alla presenterna, äta lite, innan man sticker på festen.
AnitaO
CITAT (Hannele @ 11-06-2006, 10:36)
CITAT (AnitaGg @ 04-06-2006, 05:56)
Här i Linköping sticker "ungarna" iväg och festar efter traktor-rundan,

En liten stund ska man visa sej för släkten i sin nya mössa,
tacka för alla presenterna, äta lite, innan man sticker på festen.

Tycker jag också.
Vore bättre om dom festade på kvällen.
Men nu är det en kram på skolgården, lite fotografering och sen bär det iväg.
Sen får släkten klara sig själva sad.gif
kerstin z5-6
Här var det så -vi fick låna dem en stund på em -efter lövad skrinda färden .. festen var på kvällen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon